Toate indiciile arată că o navă chineză a avariat intenționat conducta Balticconnector, afirmă Finlanda/ „Aș fi crezut că ai observa că tragi o ancoră în urma ta sute de kilometri”, spune ministrul finlandez al Afacerilor Europene
În timp ce ancheta privind daunele aduse infrastructurii critice din Marea Baltică continuă, ministrul finlandez al afacerilor europene, Anders Adlercreutz, a declarat că este greu de crezut că sabotajul la conducta de gaz submarină a fost accidental – sau că s-a produs fără știrea Beijingului, scrie Politico.
„Eu nu sunt căpitan de vas. Dar aș crede că ai observa că tragi o ancoră în urma ta pe sute de kilometri”, a declarat Adlercreutz într-un interviu acordat joi la Bruxelles. „Cred că totul indică faptul că a fost intenționat. Dar, desigur, până acum, nimeni nu a recunoscut acest lucru”.
Finlanda și Estonia au investigat ruperea Balticconnector, un gazoduct de 77 de kilometri care leagă cele două țări membre NATO sub Marea Baltică. Conducta a fost avariată în jurul datei de 7-8 octombrie, împreună cu două cabluri de telecomunicații care leagă Estonia de Finlanda și Suedia.
O investigație a autorităților finlandeze a identificat ca principal suspect nava chineză Newnew Polar Bear, care se crede că și-a tras ancora pe fundul Mării Baltice, tăind cablurile și conductele de gaz. Ancora – care cântărește 6.000 de kilograme – a fost recuperată la câțiva metri de locul avariei.
De atunci, Finlanda și Estonia au luat legătura cu autoritățile chineze pentru a le solicita cooperarea în cadrul anchetei. Baltic Times a relatat la începutul acestei săptămâni că cele două țări europene au cerut să trimită reprezentanți la Beijing pentru a investiga nava, care se află în prezent în drum spre un port chinezesc.
Adlercreutz a declarat că nu poate specula dacă acțiunea a fost aprobată de guvernul chinez. Dar întoarcerea iminentă a navei în China ridică unele întrebări, a spus el.
„Dacă eu, în calitate de căpitan, aș fi făcut ceva ce nu ar fi fost aprobat de guvernul chinez, atunci aș fi îngrijorat în legătură cu întoarcerea cu nava mea în China”, a spus el.
Ministrul estonian al Apărării, Hanno Pevkur, și-a exprimat un sentiment similar într-un interviu acordat luna trecută postului public suedez de televiziune SVT. Căpitanul navei cu siguranță „a înțeles că a fost ceva în neregulă” după ce a tras o ancoră timp de peste 180 de kilometri, a declarat ministrul estonian.
La mai bine de un an după ce gazoductele Nord Stream, care leagă Rusia de Germania, au fost avariate de mai multe explozii, incidentul de la Balticconnector ridică și mai multe îngrijorări cu privire la siguranța infrastructurilor critice submarine și la posibilele măsuri de protejare a acestora împotriva sabotajului extern. În ciuda unei anchete internaționale, nu a fost identificat niciun vinovat pentru atacul de la Nord Stream.
Adlercreutz a declarat că ar trebui să existe „mai multă protecție” a acestor tipuri de infrastructură, de exemplu în ceea ce privește o mai bună supraveghere a navelor suspecte. Dar există limitări în ceea ce se poate face, a adăugat el.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu