Top 10 mituri despre mașinile electrice
Popularitatea automobilelor electrice este într-o continuă creștere, devenind adesea subiectul unor idei preconcepute/mituri. Ca orice inovație, mașina electrică presupune anumite compromisuri și riscuri dar urmărind tendința mondială spre un viitor mai curat, aceste vehicule par a fi răspunsul.
În acest material vom dezbate 10 dintre cele mai răspândite mituri despre autovehiculele electrice, analizând obiectiv motivele care au condus la crearea lor și credibilitatea acestora.
Mitul nr. 1: Mașinile electrice poluează la fel de mult ca cele termice
Amprenta de carbon a unei mașini electrice este semnificativ mai mică decât cea a unei mașini ce utilizează un motor termic. Autovehiculele electrice nu utilizează combustibili pentru a fi puse în mișcare, iar metodele de obținere ale energiei electrice sunt adesea ecologice – hidroenergie, centrale eoliene, panouri fotovoltaice.
Poluarea prin denaturarea calității aerului și cea reprezentată de obținerea combustibililor fosili este drastic redusă prin intermediul mașinilor electrice. Puterea nu este obținută prin combustie și implicit, nu există un sistem de evacuare al gazelor – elemente ce contribuie esențial la diminuarea efectelor poluante.
Mitul nr. 2: Mașinile electrice sunt lente
Autovehiculele electrice există de mai bine de 100 de ani însă în acea vreme erau doar niște experimente inginerești ce presupuneau compromisuri mai semnificative decât în prezent. La începutul secolului XX, mașinile electrice atingeau viteze de până la 50 km/h și aveau autonomii de 80-120 km.
În prezent, majoritatea automobilelor electrice ating viteze de peste 130 km/h și beneficiază de autonomii de minim 150 km, fiind mai mult decât suficiente pentru a circula pe orice categorie de drum.
Mai mult decât atât, cuplul unui motor electric este livrat instant, fenomene precum turbo lag-ul fiind de domeniul trecutului. O mașină electrică concurează de la egal la egal cu un motor termic supraalimentat cu specificații similare, fiind adesea mai rapidă și oferind un răspuns mai bun al accelerației.
Mitul nr. 3: E imposibil să cumperi o mașină electrică SH în stare bună
Similar mașinilor cu motoare termice, există o serie de verificări ce trebuie efectuate și în cazul mașinilor electrice. Chiar dacă piesele în mișcare și consumabilele sunt mai puține, este posibil ca un autoturism electric să necesite unele reparații. De asemenea, aceste vehicule nu sunt scutite de eventualitatea falsificării kilometrajului sau ascunderea unor daune.
Totuși, un cumpărător bine informat se va folosi de toate mijloacele disponibile pentru a se asigura că face alegerea corectă. Un început bun este verificarea seriei de șasiu într-un decodor VIN (Vehicle Identification Number) precum cel oferit de către carVertical.
Prin intermediul acestui instrument se pot afla detalii importante, precum kilometrajul înregistrat în bazele de date, statutul legal al vehiculului, specificații tehnice, fotografii și alte informații relevante. Verificând seria de șasiu se poate descoperi și dacă mașina a fost implicată în accidente sau dacă a fost utilizată drept taxi/rent-a-car sau alte servicii de acest gen.
Autovehiculele second-hand sunt bunuri predispuse uzurii iar o verificare amănunțită poate scuti cheltuieli semnificative sau alte dificultăți specifice achiziționării unei mașini cu probleme.
Mitul nr. 4: Întreținerea este mai scumpă pentru automobilele electrice
Reviziile periodice ale unei mașini cu motor termic variază ca preț și dificultate. Astfel există automobile din clase similare dar cu diferențe semnificative de tarif pentru intervențiile uzuale, precum schimbul kit-ului de distribuție, ambreiaj sau ulei și filtre.
În cazul mașinilor electrice, lucrurile sunt mai simple datorită numărului mai mic de piese în mișcare, rezultând o economie semnificativă pe termen lung. Astfel, nu va mai fi necesar să fie schimbate periodic consumabilele, singurele revizii importante fiind reprezentate de sistemele de frânare, direcție, suspensie și climatizare.
Mitul nr. 5: Starea tehnică a bateriei poate fi falsificată
Acumulatorul unui vehicul electric este cel mai important element constructiv și cel mai costisitor de înlocuit complet. Verificarea ”sănătății” bateriei poate fi efectuată la bord, fiind afișată procentual sau prin intermediul unei diagnoze auto.
Un alt mijloc de a afla starea bateriei este certificatul oferit de către reprezentanță în urma verificării autorizate. În funcție de vechime și numărul de cicluri încărcare-descărcare, acumulatorii tind să-și piardă proprietățile, menținând mai puțin curent și, implicit, oferind o autonomie redusă.
Este incert dacă procentul de ”sănătate” al acumulatorilor poate fi falsificat însă dacă există dubii cu privire la acest fapt, cea mai simplă metodă de a verifica buna funcționare este o probă de drum. Raportând kilometri parcurși la procentul de baterie rămas, obțineți autonomia aproximativă a vehiculului. Dacă aceasta este considerabil mai redusă față de cea promisă de producător și totuși acumulatorul pare a fi în stare bună pe diagnoză, este posibil să fie vorba despre o falsificare a statutului acestuia.
Mitul nr. 6: Mașinile electrice nu sunt fiabile
Spre deosebire de motoarele ce utilizează combustibili fosili, motoarele electrice sunt mai simple iar piesele predispuse uzurii sunt mai puține. În prezent, motoarele termice sunt din ce în ce mai complexe pentru a se putea încadra în normele de poluare, lucru ce reduce semnificativ fiabilitatea acestora.
În contrast, mașinile electrice utilizează aceleași principii de bază, diferențele de specificații fiind reprezentate de putere și autonomie. Neavând nevoie de sisteme complexe de injecție și aprindere, motoarele electrice vor porni cu ușurință indiferent de condițiile meteo, procentul de încărcare sau alți factori relevanți pentru un motor termic.
Defecțiunile care pot apărea la un automobil electric sunt comune cu orice altă mașină. Spre exemplu, suspensia va avea nevoie de intervenții de-a lungul timpului (implicit din cauză greutății mai mari), sistemul de frânare va trebui verificat și remediat după caz.
Direcția și climatizarea vor fi, de asemenea, pe lista de intervenții periodice, în funcție de simptomele mașinii. Totuși, deținând un automobil electric, nu va mai trebui să cheltuiți pe mentenanța motorului și transmisiei, lucru ce va ajuta la economisirea unor sume importante pe termen mediu și lung.
Mitul nr. 7: Siguranța este o problemă
Marea majoritate a automobilelor electrice din prezent sunt echipate cu sisteme avansate de siguranță activă și pasivă. Aceste vehicule sunt, de asemenea, supuse testelor euroNCAP, obținând calificative similare cu celelalte vehicule de aceeași clasă.
Dinamica rutieră este previzibilă, centrul de greutate al mașinii fiind mai jos datorită amplasării acumulatorului. Datorită acestui fapt, mașina electrică este mai stabilă și oferă o senzație de siguranță la volan.
Mitul nr. 8: Mașinile electrice nu au destulă autonomie
În prezent, infrastructura stațiilor de încărcare din România permite străbaterea țării din orice punct spre orice punct. Totuși, pentru a întreprinde o astfel de călătorie va fi nevoie să încărcați de mai multe ori, lucru ce va adăuga mai mult timp irosit pe drum.
O bună parte dintre autovehiculele electrice din prezent promite o autonomie de peste 200km dintr-o încărcare, un număr satisfăcător pentru persoanele care circulă preponderent urban. Extraurban, lucrurile se complică într-o anumită măsură dar nu este imposibil să circulați distanțe lungi cu mașina electrică. Diferența va fi în frecvența încărcărilor și planificarea traseului în funcție de stațiile de încărcare disponibile.
Mitul nr. 9: Încărcarea bateriei durează foarte mult
Durata de încărcare a unui acumulator de la 0% la 80% poate fi efectuată în cazul multor modele în regim fast-charge. Astfel, în aproximativ 30-80 de minute, se poate obține o cantitate de curent suficientă pentru parcurgerea unui număr satisfăcător de kilometri.
Totuși, dacă modelul nu are în echipare încărcarea rapidă, timpul necesar alimentării la o priză obișnuită poate depăși cu ușurință 8-12 ore.
Mitul nr. 10: Înlocuirea bateriei costă peste 10.000 de euro
Această procedură pare să fie cel mai înfricoșător aspect în achiziționarea unei mașini electrice noi sau la mâna a doua.În general, acumulatorii mașinilor electrice noi beneficiază de garanție pe o perioadă de 8-10 ani, cu posibilitatea înlocuirii gratuite.
Pe de altă parte, piața second-hand conține exemplare de mașini electrice fără baterie (în cazul mașinilor cu baterii în leasing) sau ieșite din garanție. Deși sunt listate la prețuri atractive, aceste oferte ar trebui evitate dacă clientul nu își dorește complicații inutile.
În situația în care acumulatorul nu mai este în garanție și prezintă defecte doar pe unele celule, acestea pot fi înlocuite pe rând la prețuri accesibile. Totuși, dacă întregul acumulator este într-o stare de uzură pronunțată, singura soluție este reparația capitală.
Aceste inconveniente ale achiziției second-hand pot fi evitate dacă mașina aleasă are garanție valabilă (și transmisibilă) pe acumulator și astfel orice problemă ar apărea va putea fi remediată gratuit.
În concluzie, o bună parte dintre miturile vehiculate despre mașinile electrice sunt mai mult sau mai puțin nefondate. Chiar dacă nu sunt o tehnologie ideală, acestea sunt într-o continuă perfecționare. Cel mai probabil, în anii ce urmează, dezavantajele din prezent ale mașinilor electrice vor fi remediate iar aceste vehicule vor contribui la un viitor mai curat.
Nota: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
32 comentarii