G4Media.ro

Totul despre mașinile electrice: De câte tipuri sunt, cât costă, care sunt…

sursa foto: Pixabay

Totul despre mașinile electrice: De câte tipuri sunt, cât costă, care sunt avantajele și dezavantajele, cum alimentăm și care sunt cele mai populare mărci în România / Merită un SH electric?

Mașinile electrice încep să crească în popularitate de la an la an, inclusiv în țara noastră. La nivel global, în 2019 au fost înmatriculate 2,1 milioane de exemplare, iar în România, vânzările au crescut cu 27% în primele patru luni ale anului 2020. Deși ne place cuplul unui motor diesel pe serpentine sau mentenanța facilă pe care o presupune un benzinar aspirat, tendința mondială este spre un viitor “curat” din punctul de vedere al emisiilor poluante.

Haideți să vedem cum stă treaba cu mașinile electrice!

Ce este o mașină electrică?

Orice vehicul ce este propulsat de un motor electric (fie exclusiv, fie asistat de un motor cu combustie internă) și este alimentat total sau parțial de o baterie poate fi încadrat în categoria mașinilor electrice. Deși unele variante sunt denumite “hibride”, având în continuare unele emisii de CO2, aceste vehicule sunt, cel puțin statistic, mai curate decât clasicele “ICE” (Internal Combustion Engine).

Dacă ai ajuns aici, probabil ai întâlnit termeni precum “BEV” sau “PHEV”.

Mașinile electrice sunt clasificate în cinci categorii:

  • BEV – Battery Electric Vehicle – o mașină care este pusă în mișcare exclusiv de unul sau mai multe motoare electrice, fiind alimentate de o baterie. Aceasta trebuie reîncărcată la o stație special concepută în acest sens sau acasă, la o priză obișnuită. Timpii de încărcare diferă în funcție de cablu și metodă, variind de la 30 minute și până la 12 ore. Cele mai populare mașini electrice de acest gen în România sunt Renault Zoe, Nissan Leaf sau Volkswagen e-Golf.
  • PHEV – Plug-In Hybrid Electric Vehicle – puterea este oferită de un motor cu combustie internă, concomitent cu un motor electric. Bateria motorului electric poate fi încărcată separat sau prin intermediul propulsorului termic. Exemple populare în România ar fi Mitsubishi Outlander PHEV, Peugeot 508 sau Toyota RAV 4 PHEV.
  • MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle – mașina se bazează pe motorul cu combustie internă însă utilizează un mic propulsor electric ca mecanism de conservare a resurselor la frânare, mers constant sau opriri. Propulsorul electric nu este suficient pentru a deplasa de unul singur vehiculul însă va fi acolo pentru a permite oprirea motorului termic în circumstanțele potrivite și repornirea promptă, economisind astfel carburant și diminuând emisiile poluante.
  • EREV – Extended Range Electric Vehicle – o variantă de “PHEV” în care bateriile sunt încărcate la nevoie și de un mic generator de curent. Acest generator este practic un motor foarte mic pe benzină (în jur de 500-600cc) și poate fi alimentat la orice stație de carburant. Un exemplu pentru această categorie este BMW i3.
  • HEV – Hybrid Electric Vehicle – motorul electric lucrează concomitent cu motorul termic, reușind astfel performanțe de consum excelente. Modele populare ce folosesc această tehnologie sunt Toyota CH-R și Toyota Prius.

Care sunt avantajele și dezavantajele mașinii electrice?

  • În primul rând, o motorizare electrică sau semi-electrică va oferi din start un avantaj financiar deoarece consumul de carburant va fi redus substanțial. De exemplu, dacă parcurgem 1000 km într-o lună de zile cu un consum de 7l/100 km și un preț al carburantului de 4,5 lei, cheltuim 315 lei. Dacă parcurgem aceeași distanță cu un Renault Zoe (52 kwh la 400 km) cu un preț de 0,5 lei/kwh, vom cheltui doar 65 de lei. Stațiile de încărcare au prețuri diferite, unele oferind gratuit o încărcare pe zi, în timp ce în altele prețul pe kwh poate atinge și la 1,9 lei. Totuși, în cazul în care găsești stațiile potrivite, efortul tău financiar e micșorat de aproape 5 ori! De asemenea, o mașină electrică este scutită de plata impozitului anual, în timp ce una de tip hibrid beneficiază de reduceri semnificative ale acestuia.
  • În al doilea rând, o mașină electrică furnizează toată puterea de care ai avea rezonabil nevoie. Cuplul motor este instant și depășește în majoritatea cazurilor 230nm (BMW i3 250nm; VW e-Golf 290nm; Renault Zoe 245nm). Cifrele sunt similare motoarelor Diesel, oferind astfel performanțe foarte bune fără dezavantajele propulsoarelor termice. Zgomotul este aproape inexistent, dar dacă rămâi un entuziast al motoarelor clasice, poți opta pentru simularea unui sunet de motor convențional, redat prin sistemul audio al mașinii. Dacă îți dorești o un autovehicul “bun la toate”, inclusiv un timp de la 0 la 100km/h similar cu Bugatti Chiron (2,7 secunde), poți opta pentru Tesla Model S P100D cu 600 de cai putere și 1074 nm!
  • Al treilea avantaj este că mașinile electrice pot reduce impactul poluării asupra mediului înconjurător. Fie că vorbim despre electricele pure sau cele hibrid, emisiile de CO2 sunt foarte mici, comparativ cu propulsoarele ICE. Pe termen lung, acest fapt se va concretiza într-un aer mai curat, iar bolile cauzate de poluare vor fi reduse sau neutralizate.

Dacă ecologia nu este punctul tău forte, deținerea unui autovehicul electric prezintă avantaje și în prezent. Având în vedere incertitudinea în care se află legislația privind motoarele convenționale și restricțiile de circulație din numeroase orașe importante ale lumii, o mașină electrică pare a fi cea mai sigură investiție pe termen mediu și lung.

Desigur că în România numărul de mașini electrice este foarte mic, iar acest fapt aduce după sine și o serie de dezavantaje.

  • Infrastructura stațiilor de încărcare este în creștere, fenomenul de “range anxiety”, nefiind la fel de pronunțat ca în trecut. Totuși, timpul de încărcare rapidă este de minim 30 de minute. Astfel, o călătorie trebuie planificată din timp și în funcție de distanța parcursă, trebuie să avem în vedere vecinătatea facilităților pentru încărcare. De asemenea, pentru unii poate fi destul de deranjant să staționeze 30-40 de minute, știind cât de simplu și rapid este de alimentat un vehicul convențional.
  • Orice consumator din mașină va reduce autonomia acesteia. Sistemul de climatizare, scaunele încălzite și chiar și radioul vor scădea în mod direct procente ale bateriei și implicit și distanța posibilă de deplasare. Este de menționat și faptul că deși sunt mașini electrice, consumul în mediul urban va crește. Pornirile și opririle repetate, răcirea și încălzirea habitaclului, cât și staționarea în traficul bară la bară, vor diminua capacitatea bateriei. În cazul mașinilor de tip HEV sau MHEV, aceste efecte sunt mai puțin deranjante datorită motorului termic.
  • Prețul de achiziție al unei mașini electrice este în continuare mult mai mare față de o mașină cu un motor termic. Desigur că există și unele excepții, însă în majoritatea cazurilor vorbim de diferențe de peste 10.000 de euro în cazul unor modele identice dar cu tren de rulare diferit (de exemplu VW Golf vs VW e-Golf).

Cât costă o mașină electrică?

O mașină electrică în România are aproximativ aceleași costuri ca și în restul Europei. Ține cont că oricare ar fi opțiunea ta, statul român îți restituie 45.000 de lei din întreaga sumă prin programul Rabla Plus.

Noi vă vom menționa câteva dintre cele mai apreciate modele la ora actuală, în ordinea prețului de achiziție.

  • Renault ZOE – printre cele mai accesibile mașini electrice din România, cu un preț de pornire de 30.350 de euro.
  • Volkswagen e-Golf – prețul acestui model este de 33.142 de euro.
  • BMW i3 – prețul acestuia este de 40.282 de euro.
  • Peugeot e-2008 – prețul de pornire este de 33.907 euro.

Cum alimentăm o mașină electrică în România?

Procesul propriu-zis de alimentare al unei mașini electrice este foarte simplu și intuitiv. Conectăm cablul de încărcare în slotul mașinii și așteptăm ca bateria să se încarce. Lucrurile se complică atunci când vorbim despre diverse tipuri de cabluri sau puteri/viteze de încărcare. O stație special amenajată poate oferi viteze de până la 120 kwh, suficiente pentru un “plin” obținut într-o jumătate de oră. Stațiile de încărcare încep să crească în număr, iar unele oferă chiar și încărcări gratuite o dată pe zi. Totuși, dacă preferăm să încărcăm acasă, timpul de încărcare va fi și de 15 ore, iar prețul per kwh va fi de 0,5 lei.

Cele mai populare mașini electrice în România

Renault ZOE este accesibil, dar și bine echipat. Cu un design cunoscut și dotări numeroase, această variantă este din ce în ce mai populară în țara noastră. Dimensiunile reduse o fac potrivită pentru străzile înguste, dar spațiul interior este suficient pentru clasa din care face parte.

Volkswagen e-Golf – un Golf electrificat este pentru unii o ofertă de nerefuzat. Automobilul oferă beneficiile unei mașini compacte, un spațiu interior mai mare și design-ul emblematic. Amestecul de nou și clasic ce lucrează în armonie unul cu celălalt fac din e-Golf un automobil foarte atractiv.

BMW i3 – o mașină ușor neconvențională, dar care reușește să-și atingă scopul de vehicul ecologic. Cu toate că unele materiale din interior provin din plastic reciclat, automobilul are o personalitate proprie și originală, iar impresia de calitate și lux specifică unui BMW este prezentă.

Peugeot e-2008 – un SUV îndrăzneț cu versatilitate urbană, acum electric. Avantajele unei mașini impunătoare dar practice și spațioase în interior, cumulate cu beneficiile unui tren de rulare ecologic și economic.

Merită achiziția unei mașini electrice second-hand?

Ca oricare altă mașină la mâna a doua, și o mașină electrică poate avea un preț atractiv dar unele probleme ascunse. Fie că vorbim de consumabile neschimbate la timp sau evenimente rutiere mai grave sau mai ușoare, verificarea unei mașini SH este o idee înțeleaptă. Unul dintre site-urile cu o bază de date solidă ce oferă astfel de verificări este carvertical.com.

Acestea fiind spuse, pune în balanță confortul combustibilului fosil cu inovația electrificării și ia decizia care se potrivește nevoilor tale.

Articol susținut de CarVertical

Foto: Pixabay.com

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

41 comentarii

  1. Masinile electrice….aceste minunate fundaturi tehnologice. Baterii extrase din piramide faraonice de minereu 0,1% elemente necesare, poluare la fel de mare pentru producera curentului doar ca nu se vede pentru ca polueaa in estul europei, sau africa asia

  2. Pocnitori!Fiare de calcat!
    Daca erau bune aveau un viitor de acu’ 110 ani cand le facu’ nea Porsche!
    De fapt Lohner-Porsche era chiar un hibrid!
    Viitorul va merge tot pe Diesel!
    Stiu ca la multi nu le convine da’ masinile si in general masinariile sunt inventate de germani!De altfel ca mute altele!

    • Ar fi bine dar poate nu ai auzit ca toti marii producatori au renuntat sa mai investeasca in cercetare in domeniul diesel? Si asta de cativa ani…

    • Categoric masinile electrice facute acum n-au niciun viitor pe termen mediu. Autonomia, durata reincarcarii, greutatea mare, capacitatea redusa de transport (si sa nu uitam ca energia electrica nu-i produsa din visele umede ale progresistilor si nici bateriile nu-s din cale afara de curate) inseamna ca nu merita.
      Deocamdata nu e absolut niciun avantaj sa-ti cumperi masinile electrice existente pe piata.

  3. Deocamdata sunt doar niste trotinete acoperite. Poate pe viitor tehnologia bateriilor va evolua si vom putea sa mergem electric, dar deocamdata mai avem de asteptat.

    Pentru cei care stau la casa si fac naveta si isi si instaleaza o statie de incarcare in curte poate renteaza ca o a doua masina….

  4. Observ că la fiecare articol despre mașini electrice apar mâncători de rahat cum sunt cei de mai sus. Oare sunt ei prosti sau sunt doar mâncători profesioniști?

    • Sunt Codioți de pe listele de plată ale furnizorilor de combustibili fosili. Mulți se mulțumesc și cu un plin la cazanul la mâna a șasea adus din Germania, vechi de 20 de ani.

    • Nu vreau sa-ti mai subventionez din banii mei nici masina si nici incarcarea. Nu ma deranjeaza masina electrica daca concureaza de la egal la egalin piata fara sa bagi mana in buzunarul meu ca sa mergi cu ea!

  5. 1. Super rapide, cuplu instant
    2. Super eficiente, 80%+ din energia folosita este transferata in roti
    3. Super stabile, centru de greutate jos, previzibile la condus
    4. Extraordinar de silentioase
    5. Intretinerea este o gluma, nu tu filtre, ulei, antigel, placute de frana sau alte prostii
    6. Ultra fiabile, nu tu senzori stricati, fara calculatoare / module pentru orice functie a masinii, nu are cutie de viteze, injectoare, egr, dpf, sistem evacuare, ETC
    7. In fiecare dimineata te trezesti cu masina avand plinul facut, nu te deplasezi la benzinarie, o incarci de unde vrei.
    8. Se incalzeste instant, HVAC nu depinde de caldura de la motor.
    9. Softul, o poti accesa de la orice distanta, prin aplicatie, update-uri prin LTE/wifi, sisteme de monitorizare a masinii 360; iti zgarie/loveste unu masina, super l-ai inregistrat, etc. Sunt atatea de spus la soft ca e ireal, o masina electrica este practic un calculator central pe roti.
    10. Aparent e mai buna si pentru mediu, anul acesta va fi si anul in care Tesla va folosi baterii noi, cu materiale mult mai comune, de exemplu silicon, fara materiale rare sau alte prostii care le vedeti in studii sau tehnologii de acum 5 ani.

    • Ochelari de cal. Sa spui ca masina electrica e supereficienta e chiar ultima traznaie pe care am auzit-o :)) Hai sa-ti zic eu una reala, iarna, nu foarte frig, lasa omul masina la un hipermarket vreo ora in parcare afara, la intoarcere deja disparusera vreo 25% din km estimati ca ar mai merge…renault zoe folosita la uber :))

  6. Stau si ma intreb, oare cei care au comentat mai sus aruncand cu ura in masinile electrice si hybride sunt postaci de serviciu ai producatorilor de combustibil, sau pur si simplu romanache obositi cu fauveu sau bemveu diesel 2.0, din aia care isi scot DPF-ul si merg numai la ‘mecanici’ meseriasi de cartier, unde poate isi mai dau si kilometrajul inapoi inainte sa vanda cazanul?

    Nu de alta, dar sa imi explic mie macar de ce tot ce spun ei nu au nicio legatura cu realitatea.

    • Ieri am facut 900 km cu o viteza medie sub 70 desi m-am grabit cat am putut. De 7 ani studiez masinile electrice, dar la ce drumuri fac nu sunt fezabile.
      Producerea unei masini electrice este destul de putin ecologica la ora asta, ceea ce articolul de mai sus nu a vrut sa arate, pentru ca este reclama mascata la site-ul respectiv, impreuna cu alte articole de acelasi calibru.
      Comentatorii de mai sus asta au vrut sa reliefeze, fiecare in felul lui, dar tie ti-a fost sila sa incerci sa intelegi.

    • Explica-mi si mie cum poate sa procedeze o famile cu un venit mediu care locuieste la bloc sa faca drumuri cu masina de sute de km in afara orasului plus drumuri in oras?

      Isi schimba complet stilul de viata sa incarce la diverse supermarket-uri?…
      Unde incarca jucaria daca dumul catre o alta localitate e la 300 km?

      In afara de ultimele modele de tesla care se chinuie sa depaseasca 500 km autonomie in mod real, ce alta optiune de vehicul electric la pret rezonabil exista?

      De ce ar face cineva in momentul de fata schimbarea catre electric oricat ar iubi natura si mediul?
      Doar sa isi complice viata?

      PS: Poate o sa zici ca cine nu-si permite sa nu-si cumpere, doar ca cei care isi permit sa faca experimete cu zeci de mii de euro sunt sub 2% din populatie

    • @Plictisitul

      Eu doar de vreo 5-6 le studiez, e adevarat ca nu sunt asa experimentat ca tine. Recomand canalul de youtube Fully Charged, poate stii de el. Ti se explica frumos acolo si despre mitul cu poluarea excesiva la fabricare a bateriilor (spolier alert: tot iesi mai bine cu o electrica decat cu motor cu combustie, chiar si la emisii in fabrici sau la viata de dupa a bateriilor).

      Pai daca te astepti sa folosesti o masina electrica ca sa faci repede 900 km, ai pierdut sensul lor. Deocamdata sunt ideale pentru oras (superioare celor pe combustie din orice punct de vedere, mai putin ca pret de achizitie), si ca o a doua masina pt cei care fac des drumuri in exterior.

      In rest, spor la studiat in continuare..

    • @vasile
      electricele alimentate la noi in tara au o amprenta de carbon in jur de 105g CO2/Km (amprenta de carbon a bateriei inclusa).
      Un logan (care costa pe sfert, fara subventie) are maxim 120g CO2/Km (112 g CO2/Km in specificatii) si este reciclabil intr-un procent mult mai mare decat electricele. Daca ai pus ochii pe Zoe sau i3 probabil stii deja ca au caroseria facuta din materiale compozite care se recicleaza foarte greu sau nu se recicleaza deloc.
      In general, atunci cand cumperi un produs scump, nu este neaparat o risipa daca platesti pentru inovatie. Insa producatorii de masini electrice nu au inovat aproape deloc, tehnologia pentru motor/invertor exista de multa vreme iar bateriile au fost optimizate pentru utilizarea in smartphone-uri.
      Producatorii auto incearca sa profite de ce au dezvoltat altii pentru dispozitive portabile fara sa-si asume dezvoltarea unei tehnologii care sa raspunda nevoilor pentru transporturi de marfa, masini agricole si aviatie.
      Pentru acest motiv eu cred ca electricele de acum nu merita subventia. Cea mai buna solutie disponibila in prezent este masina hibrida, cu o amprenta de carbon mai mica sau egala cu cea a masinii electrice dar reciclabila intr-un procent mai ridicat. Fara probleme de autonomie si cu durata de exploatare mult mai mare decat toate celelalte tipuri. Prius SH se vinde fara probleme la 200 000 Km iar cele mai multe ajung sa depaseasca 500 000Km inainte de a fi scoase din uz.

    • Datele producatorilor si ale laboratoarelor care traiesc din contractele lor sunt aproape imposibil de crezut in 2020 ca fiind veridice in lumea reala.

  7. SH electric are bateria obosita, rezistenta interna mare, comportament mai prost in depasiri la viteza mare, in special atunci cand state of charge este scazut, randament scazut la incarcare.
    Din cauza greutatii mari a bateriei, amoritzoarele se uzeaza mai repede decat la clasice si necesitatea inlocuirii amortizoarelor este mai mare decat la celelalte.

  8. Autorul a uitat sa mentioneze de Nissan Leaf, masina anului 2011, atunci cand singurele electrice produse in serie erau Leaf si Tesla Roadster.
    De atunci tot urmaresc progresele tehnologice in domeniul bateriilor si pot spune ca s-au facut progrese, in special prin nanotehnologii insa acestea nu sunt de ajuns pentru a produce baterii potrivite pentru transporturi in general. Au fost imbunatatite densitatea de putere si ciclicitatea insa densitatea de energie este de mult timp foarte aproape de limita teoretica deci nu ne putem astepta la baterii mai usoare decat cele folosite in prezent decat daca vor fi folosite celule cu potential mai mare de 3.7V, ceea ce este putin probabil.
    Sunt o multime de motive pentru care electricele nu sunt chiar eco. Judecand dupa reclama agresiva care i se face peste tot masinii electrice, la fel ca reclama pentru 5G, ma face sa cred ca sunt interese uriase in spatele acestor produse iar principalul castigator nu este nicidecum mediul si nu suntem nici noi ci sunt baietii si fetele destepte care fac politica la nivel de UE.

    • A pomenit de Nissan Leaf, dar nu mai sunt promovate in RO de catre Renault de cand s-a creat falia intre Renault si Nissan. Pentru celelalte masini autorul sigur a primit sponsorizare de la producatori. Doar ca mentioneaza doar sustinerea de la website, iar site-ul nu spune cine il mai sustine si pe el.

  9. Masinile electrice inca sunt prea scumpe, probabil se vor ieftini intr-un viitor apropiat cand se vor produce in numar mult mai mare. Se tot bate moneda ca masinile electrice nu polueaza… ba polueaza. E adevarat nu produc noxe in oraș, ceea ce reprezinta un avantaj. Ceea ce nu se spune despre masinile electrice este poluarea care o cauzeaza bateriile care sunt pline de metale grele. Nu se specifica in ce procent aceste baterii pot fi reciclate cand se uzeaza sau masina se da la casat.

  10. Dacă printr-o minune ar fi în parcarea blocului 35 de electrice care s-ar încărca cu 11kw fiecare cam ce infrastructură ar trebui? Și tot așa și la blocurile din jur.

    • In parcarea blocului se incarca la priza obisnuita. Desi 11kW nu e asa mult, daca te gandesti ca un cuptor electric plus o plita pe inductie mergand in plin te duc la aceeasi putere.

    • Sigur trebuie infrastructură pentru asta, dar nu e un argument bun… Că spre deosebire de benzinării(care nici ele nu cresc de unele singure), stațiile de incarcare se pot face pe locurile de parcare existente și nu trebuie să vii regulat cu cisterne sa bagi curentul in ele

    • Haha, plictisitule…bransamentul tau monofazat actual de la apartament e 6-7kW maximum. La priza monofazata incarci o masina electrica complet in vreo 10 ore :))

    • @ion – nu am pretins ca se incarca repede. Dar se poate, mai ales cum a spus Atoatestiutorul Vasile, daca este folosita ca a doua masina, numai pentru oras.
      Pentru oras eu as recomanda regia autonoma de transport local. Daca se pune la punct este mai ieftin decat orice masina.

    • Ioane, apartamentele noi au de obicei trifazat.

  11. Evident, marii specialiști nu puteau fără să omită una dintre variantele importante de mașină electrică: cea cu celule de combustibil, de obicei hidrogen.
    În privința celor pe baterii ele sînt un drum înfundat. Nu din cauza bateriilor, a căror tehnologie poate evolua, ci a alimentării, o treabă mai complicată decît își închipuie cei mai mulți și care va deveni de-a dreptul insolvabila în cazul generalizării acestui tip de mașină electrică.

    • Ca sa incarce toata lumea masina electrica in loc sa punacombustibil ar trebui sa creasca capacitatea de productie si transport a curentului electric minimum 1/3, cel mai probabil undeva pe la 50% :))))) Deci o investitie improbabila in urmatorii 10 ani!

  12. Dețin din 2018 un Volvo V60 diesel plugin hibrid și pot spune că sunt mulțumit. În oraș folosesc bateria electrică și în afară motorul diesel. Nu am stresul descărcării bateriei. Într-adevăr bateria electrică are autonomie doar 50 km dar este suficient pt traficul unei zile in oraș.
    Având în vedere infrastructura actuală deficitară a stațiilor de încărcare, chiar și în Germania unde de fapt locuiesc, varianta diesel (benzină) cu plugin hybrid este cea mai bună.

  13. Nu, multumesc, raman la Jaguarul S-type R de 4.2 litrii. Pentru oras e mai indicat un Suzuki Vitara sau nissan patrol, pajero sau land cruiser. Pentru gropi borduri si comunisti. Gipan mic semiautomat. Seful mare a avut un smart, a facut accident minor cu el si l-a costat 1200 de euro reparatia. Pe alea electrice nu stii unde sa le incarci in afacra orasului, si daca ramai in pana prostului dureaza prea mult sa le incarci. Atat ca trag decent si sunt la moda dar respectul de sine poate insemna altceva pentru fiecare. Eventual un hibrid daca nu va accepta toata deducerea pentru combustibil.

  14. Sunt curios care-i media de varsta p’aici … Pareti toti niste cordaci evadati de pe Reddit. 😀

  15. In ce limba e articolul asta G4? Nu de alta, dar imi da cu virgula „benzinar aspirat”.

    benzinar, benzinari s. m. (pub.) proprietar sau angajat al unei stații de benzină.

    • Traumele anilor ’90…
      Cred ca multi au inteles gresit visul romanesc. Exemple proaste din familie si societate. Inca mai platiti acciza pe falimentul Bancorex in benzina, si voi vreti sa va luat limuzine care consuma cat TABurile. In oras nu strica sa luati in considerare si o masina electrica sau hibrida. Mai ales pe firma sau rabla sau sh. Mai titeti minte matizurile si ticourile cand erati la inceput de cariera? Nah sa nu ziceti ca nu era bine. Renault Zoe e o masinuta chiar OK.

  16. Ma bucur ca exista si comentatori ca Plictisitu, George si Alex pe aici, care știu sa scrie decent si argumentat. Macar e o gura de aer proaspat fata de cei ca Ion si alții (care aparent nu au altceva mai bun de facut decat sa comenteze pe G4 toata ziua, căutând sa incite la ceartă si insulte).

    Ar fi bine sa fim mai putin ipocriți și ignoranți toți: ne legăm de faptul ca vai, cât poluează fabricarea unei baterii electrice, dar nu ne gândim ca ne luam in fiecare an alt mobil, sau papuci la cateva luni, sau comandam mancare in plastic si cate si mai câte. De parca bateria masinii electrice e acuma cea mai poluanta de pe glob..

    Plus că majoritatea se ia de masinile full electric. Ok, mai e de lucru la ele, e normal. Dar daca urmeaza sa iti iei o masina noua, si va fi singura ta masina, macar ia in calcul o hibrida. Sau o hibrida second. Ba chiar, decat sa iei o hibrida nou-nouta, mai bine una pe benzina mai modesta second, ca sa nu contribui extra la poluarea făcută pt producerea unei mașini noi.

    Si poate cel mai important, cum au spus si alții, foloseste pe cat posibil alt.mijloc de transport (mers pe jos, bicicleta, bus, etc). Conteaza mai mult decat ce mașină folosești, pt tine, ceilalți si mediu. Eu unul am o masina pe benzina, dar o folosesc rar, 1-2 zile pe saptamana, pt ca sunt norocos si pot merge des pe jos si cu bicicleta. Dar dacă mi-aș lua o alta masina, as opta pt un hibrid second hand, ca sa ma pot folosi de el si in oras si afara.

    • Ah, si ce e gresit in a folosi genul asta de articole de promovare a noilor tehnologii auto? Estul europei sta inca rau la achiziția de masini hibride si electrice fata de occident. Sigur, e diferenta de putere de cumparare, infrastructura si altele. Dar totusi sunt si la noi oameni cu bani care cauta sa isi ia masina noua. Macar sa stie ca au si alte optiuni decat clasicul TDI. Sau pt cei care cauta SH, poate un prius sau yaris hibrid sunt potrivite.

      Poluarea chiar nu e de ignorat, ca toti respiram (si chiar daca nu vrei sa dai bani din buzunarul tau, Ioane, pt subvenții, dar sa stii ca asa poate si chiar si tu vei avea o viata mai lunga cu un an-doi daca vecinul tău isi vinde dieselul si isi ia electrica 😉 Si asa se strica banii contribuabililor pe tot felul de prostii, macar sa mearga in ajutorul mediului si a sănătății.

    • Fiecare isi cumpara ce vrea! Tu vrei hibrid! Bun!
      Eu prefer Diesel! Avem 2 bucati! In viitor tot Diesel voi lua ,dar cu o motorizare ceva mai potenta fata de cele de 2litri pe care le avem!
      Spre ex eu prefer masinile fabricate in anii’ 70 -’80 cu Diesel clasic ,injectoare mecanice ,fara filtre de particule ,fara electronice!

  17. Remarcabil e ca cei care nu-s pentru masinile electrice sunt toti „cumparati de producatorii de combustibili fosili”. Asta inseamna ori ca gigantii, magnatii si companiile cu interese in combustibilul fosil cumpara de zor cetateni romani care comenteaza pe pagina G4, ori ca avem pe aici baieti si fete care au vazut prea mult filme.
    Mai inseamna si ca pigmei si piticii din industriile autovehiculelor electrice si bateriilor n-au bani sa-i cumpere pe cei care recomanda masini electrice. Masinile electrice sunt facute artizanal, in soproane improvizate de catre iubitorii de natura. N-ar face nimeni lobby pentru ele, cine-i nebun sa forteze lumea sa-si cumpere, ori sa oblige continente intregi sa plateasca accize si taxe pentru masinile electrice? Nimeni, clar!

  18. Sunt multi care conduc masini pe benzina/diesel. Nu ii condamn. Asa au vazut la tata,la vecinu’… asa cred ei ca este mai bine.
    Nu ii plateste nimeni sa fie… needucati. Asa sunt ei.
    Ca sa intelegi o masina electrica, trebuie sa conduci una. Lor le place sa plateasca la pompa 200 lei in loc de 10 lei/plin :))
    Nu am ce sa comentez. Au spus totul cei care conduc electrice, despre EV, mai sus.
    Mult succes baieti! Dati banii la OMV, ca nu va stau bine in buzunar!