Totul despre mașinile electrice: De câte tipuri sunt, cât costă, care sunt avantajele și dezavantajele, cum alimentăm și care sunt cele mai populare mărci în România / Merită un SH electric?
Mașinile electrice încep să crească în popularitate de la an la an, inclusiv în țara noastră. La nivel global, în 2019 au fost înmatriculate 2,1 milioane de exemplare, iar în România, vânzările au crescut cu 27% în primele patru luni ale anului 2020. Deși ne place cuplul unui motor diesel pe serpentine sau mentenanța facilă pe care o presupune un benzinar aspirat, tendința mondială este spre un viitor “curat” din punctul de vedere al emisiilor poluante.
Haideți să vedem cum stă treaba cu mașinile electrice!
Ce este o mașină electrică?
Orice vehicul ce este propulsat de un motor electric (fie exclusiv, fie asistat de un motor cu combustie internă) și este alimentat total sau parțial de o baterie poate fi încadrat în categoria mașinilor electrice. Deși unele variante sunt denumite “hibride”, având în continuare unele emisii de CO2, aceste vehicule sunt, cel puțin statistic, mai curate decât clasicele “ICE” (Internal Combustion Engine).
Dacă ai ajuns aici, probabil ai întâlnit termeni precum “BEV” sau “PHEV”.
Mașinile electrice sunt clasificate în cinci categorii:
- BEV – Battery Electric Vehicle – o mașină care este pusă în mișcare exclusiv de unul sau mai multe motoare electrice, fiind alimentate de o baterie. Aceasta trebuie reîncărcată la o stație special concepută în acest sens sau acasă, la o priză obișnuită. Timpii de încărcare diferă în funcție de cablu și metodă, variind de la 30 minute și până la 12 ore. Cele mai populare mașini electrice de acest gen în România sunt Renault Zoe, Nissan Leaf sau Volkswagen e-Golf.
- PHEV – Plug-In Hybrid Electric Vehicle – puterea este oferită de un motor cu combustie internă, concomitent cu un motor electric. Bateria motorului electric poate fi încărcată separat sau prin intermediul propulsorului termic. Exemple populare în România ar fi Mitsubishi Outlander PHEV, Peugeot 508 sau Toyota RAV 4 PHEV.
- MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle – mașina se bazează pe motorul cu combustie internă însă utilizează un mic propulsor electric ca mecanism de conservare a resurselor la frânare, mers constant sau opriri. Propulsorul electric nu este suficient pentru a deplasa de unul singur vehiculul însă va fi acolo pentru a permite oprirea motorului termic în circumstanțele potrivite și repornirea promptă, economisind astfel carburant și diminuând emisiile poluante.
- EREV – Extended Range Electric Vehicle – o variantă de “PHEV” în care bateriile sunt încărcate la nevoie și de un mic generator de curent. Acest generator este practic un motor foarte mic pe benzină (în jur de 500-600cc) și poate fi alimentat la orice stație de carburant. Un exemplu pentru această categorie este BMW i3.
- HEV – Hybrid Electric Vehicle – motorul electric lucrează concomitent cu motorul termic, reușind astfel performanțe de consum excelente. Modele populare ce folosesc această tehnologie sunt Toyota CH-R și Toyota Prius.
Care sunt avantajele și dezavantajele mașinii electrice?
- În primul rând, o motorizare electrică sau semi-electrică va oferi din start un avantaj financiar deoarece consumul de carburant va fi redus substanțial. De exemplu, dacă parcurgem 1000 km într-o lună de zile cu un consum de 7l/100 km și un preț al carburantului de 4,5 lei, cheltuim 315 lei. Dacă parcurgem aceeași distanță cu un Renault Zoe (52 kwh la 400 km) cu un preț de 0,5 lei/kwh, vom cheltui doar 65 de lei. Stațiile de încărcare au prețuri diferite, unele oferind gratuit o încărcare pe zi, în timp ce în altele prețul pe kwh poate atinge și la 1,9 lei. Totuși, în cazul în care găsești stațiile potrivite, efortul tău financiar e micșorat de aproape 5 ori! De asemenea, o mașină electrică este scutită de plata impozitului anual, în timp ce una de tip hibrid beneficiază de reduceri semnificative ale acestuia.
- În al doilea rând, o mașină electrică furnizează toată puterea de care ai avea rezonabil nevoie. Cuplul motor este instant și depășește în majoritatea cazurilor 230nm (BMW i3 250nm; VW e-Golf 290nm; Renault Zoe 245nm). Cifrele sunt similare motoarelor Diesel, oferind astfel performanțe foarte bune fără dezavantajele propulsoarelor termice. Zgomotul este aproape inexistent, dar dacă rămâi un entuziast al motoarelor clasice, poți opta pentru simularea unui sunet de motor convențional, redat prin sistemul audio al mașinii. Dacă îți dorești o un autovehicul “bun la toate”, inclusiv un timp de la 0 la 100km/h similar cu Bugatti Chiron (2,7 secunde), poți opta pentru Tesla Model S P100D cu 600 de cai putere și 1074 nm!
- Al treilea avantaj este că mașinile electrice pot reduce impactul poluării asupra mediului înconjurător. Fie că vorbim despre electricele pure sau cele hibrid, emisiile de CO2 sunt foarte mici, comparativ cu propulsoarele ICE. Pe termen lung, acest fapt se va concretiza într-un aer mai curat, iar bolile cauzate de poluare vor fi reduse sau neutralizate.
Dacă ecologia nu este punctul tău forte, deținerea unui autovehicul electric prezintă avantaje și în prezent. Având în vedere incertitudinea în care se află legislația privind motoarele convenționale și restricțiile de circulație din numeroase orașe importante ale lumii, o mașină electrică pare a fi cea mai sigură investiție pe termen mediu și lung.
Desigur că în România numărul de mașini electrice este foarte mic, iar acest fapt aduce după sine și o serie de dezavantaje.
- Infrastructura stațiilor de încărcare este în creștere, fenomenul de “range anxiety”, nefiind la fel de pronunțat ca în trecut. Totuși, timpul de încărcare rapidă este de minim 30 de minute. Astfel, o călătorie trebuie planificată din timp și în funcție de distanța parcursă, trebuie să avem în vedere vecinătatea facilităților pentru încărcare. De asemenea, pentru unii poate fi destul de deranjant să staționeze 30-40 de minute, știind cât de simplu și rapid este de alimentat un vehicul convențional.
- Orice consumator din mașină va reduce autonomia acesteia. Sistemul de climatizare, scaunele încălzite și chiar și radioul vor scădea în mod direct procente ale bateriei și implicit și distanța posibilă de deplasare. Este de menționat și faptul că deși sunt mașini electrice, consumul în mediul urban va crește. Pornirile și opririle repetate, răcirea și încălzirea habitaclului, cât și staționarea în traficul bară la bară, vor diminua capacitatea bateriei. În cazul mașinilor de tip HEV sau MHEV, aceste efecte sunt mai puțin deranjante datorită motorului termic.
- Prețul de achiziție al unei mașini electrice este în continuare mult mai mare față de o mașină cu un motor termic. Desigur că există și unele excepții, însă în majoritatea cazurilor vorbim de diferențe de peste 10.000 de euro în cazul unor modele identice dar cu tren de rulare diferit (de exemplu VW Golf vs VW e-Golf).
Cât costă o mașină electrică?
O mașină electrică în România are aproximativ aceleași costuri ca și în restul Europei. Ține cont că oricare ar fi opțiunea ta, statul român îți restituie 45.000 de lei din întreaga sumă prin programul Rabla Plus.
Noi vă vom menționa câteva dintre cele mai apreciate modele la ora actuală, în ordinea prețului de achiziție.
- Renault ZOE – printre cele mai accesibile mașini electrice din România, cu un preț de pornire de 30.350 de euro.
- Volkswagen e-Golf – prețul acestui model este de 33.142 de euro.
- BMW i3 – prețul acestuia este de 40.282 de euro.
- Peugeot e-2008 – prețul de pornire este de 33.907 euro.
Cum alimentăm o mașină electrică în România?
Procesul propriu-zis de alimentare al unei mașini electrice este foarte simplu și intuitiv. Conectăm cablul de încărcare în slotul mașinii și așteptăm ca bateria să se încarce. Lucrurile se complică atunci când vorbim despre diverse tipuri de cabluri sau puteri/viteze de încărcare. O stație special amenajată poate oferi viteze de până la 120 kwh, suficiente pentru un “plin” obținut într-o jumătate de oră. Stațiile de încărcare încep să crească în număr, iar unele oferă chiar și încărcări gratuite o dată pe zi. Totuși, dacă preferăm să încărcăm acasă, timpul de încărcare va fi și de 15 ore, iar prețul per kwh va fi de 0,5 lei.
Cele mai populare mașini electrice în România
Renault ZOE este accesibil, dar și bine echipat. Cu un design cunoscut și dotări numeroase, această variantă este din ce în ce mai populară în țara noastră. Dimensiunile reduse o fac potrivită pentru străzile înguste, dar spațiul interior este suficient pentru clasa din care face parte.
Volkswagen e-Golf – un Golf electrificat este pentru unii o ofertă de nerefuzat. Automobilul oferă beneficiile unei mașini compacte, un spațiu interior mai mare și design-ul emblematic. Amestecul de nou și clasic ce lucrează în armonie unul cu celălalt fac din e-Golf un automobil foarte atractiv.
BMW i3 – o mașină ușor neconvențională, dar care reușește să-și atingă scopul de vehicul ecologic. Cu toate că unele materiale din interior provin din plastic reciclat, automobilul are o personalitate proprie și originală, iar impresia de calitate și lux specifică unui BMW este prezentă.
Peugeot e-2008 – un SUV îndrăzneț cu versatilitate urbană, acum electric. Avantajele unei mașini impunătoare dar practice și spațioase în interior, cumulate cu beneficiile unui tren de rulare ecologic și economic.
Merită achiziția unei mașini electrice second-hand?
Ca oricare altă mașină la mâna a doua, și o mașină electrică poate avea un preț atractiv dar unele probleme ascunse. Fie că vorbim de consumabile neschimbate la timp sau evenimente rutiere mai grave sau mai ușoare, verificarea unei mașini SH este o idee înțeleaptă. Unul dintre site-urile cu o bază de date solidă ce oferă astfel de verificări este carvertical.com.
Acestea fiind spuse, pune în balanță confortul combustibilului fosil cu inovația electrificării și ia decizia care se potrivește nevoilor tale.
Articol susținut de CarVertical
Foto: Pixabay.com
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
41 comentarii