Traficul rutier și încălzirea locuințelor, responsabile de poluarea aerului în UE / România, în grupul țărilor cu poluare masivă cauzată de centralele de apartament
Emisiile rezultate din traficul rutier și încălzirea locuințelor sunt principalii vinovați pentru încălcarea standardelor de calitate a aerului stabilite de Uniunea Europeană (UE), potrivit unei evaluări a planurilor de calitate a aerului realizată de către Agenția Europeană de Mediu (EEA), citate de agenția EFE și Rador.
Traficul rutier a fost, potrivit EEA, principalul responsabil pentru emisiile de dioxid de azot din aer, în timp ce încălzirea locuințelor a fost cauza majorității excesului de particule între 2014 și 2020.
Pe parcursul acestei perioade, 944 de planuri de calitate a aerului au fost raportate la EEA, conform raportului „Managementul calității aerului în Europa”, majoritatea concentrate pe reducerea nivelului de dioxid de azot (NO2) și a particulelor cu diametrul egal sau mai mic de 10 µm (PM10).
PM10 sunt particule solide sau lichide de praf, cenușă, funingine, particule metalice, ciment sau polen, dispersate în atmosferă, al căror diametru variază între 2,5 și 10 micrometri (µm).
Statele membre ale UE sunt obligate să stabilească planuri de calitate a aerului pentru a reduce poluarea aerului în zonele în care standardele UE de calitate a aerului sunt depășite și pentru a proteja sănătatea publică și ecosistemele.
Între 2014 și 2020, puțin sub două treimi din toate depășirile raportate ale calității aerului au fost legate de traficul intens în centrele urbane și de apropierea de drumurile principale, în principal din cauza emisiilor de oxizi de azot.
Traficul rutier a fost o sursă cheie de poluare a aerului în Europa de Vest și de Nord. Austria, Danemarca, Finlanda, Țările de Jos, Portugalia și Regatul Unit au raportat că traficul rutier a fost singura sursă a acestor depășiri.
În schimb, în sudul și estul Europei, încălzirea locuințelor a fost o sursă majoră de depășire a standardelor PM10. Țările care au raportat încălzirea casnică drept sursă semnificativă de depășire a standardelor sunt Croația, Cipru, Bulgaria, Italia, Polonia, România, Slovacia și Slovenia.
În ceea ce privește măsurile implementate pentru reducerea emisiilor în cadrul planurilor de calitate a aerului, două treimi s-au concentrat pe reducerea emisiilor de oxizi de azot în sectorul transporturilor, în timp ce doar 12% s-au concentrat pe încălzirea locuințelor și 4% pe sectorul agricol, ultimele două fiind surse importante de particule.
Potrivit raportului EEA „Calitatea aerului în Europa 2021”, expunerea la poluarea aerului a cauzat un munăr semnificativ de decese premature și de îmbolnăviri în cele 27 de state membre ale UE în 2019, cu 307.000 de decese premature atribuite particulelor fine și 40.400 dioxidului de azot.
În cadrul Planului de acțiune european pentru zero poluare, Comisia Europeană a stabilit un obiectiv pentru 2030 de a reduce numărul de decese premature cauzate de particulele PM2,5 cu cel puțin 55% față de nivelurile din 2005.
În acest scop, Comisia Europeană s-a angajat să revizuiască politicile relevante care reduc emisiile de poluanți atmosferici la sursă, cum ar fi cele din transportul rutier și clădiri.
De asemenea, Comisia revizuiește directivele privind calitatea aerului înconjurător pentru a alinia mai strâns standardele UE de calitate a aerului cu noile orientări privind calitatea aerului ale Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), publicate în septembrie 2021.
Sursa Foto: EFE/ Rador/ Traducerea: Cristina Zaharia
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
39 comentarii