Tramvaiele din București – infrastuctură veche de peste 40 de ani în estul și nordul Capitalei, pe liniile 40 și 5
Aproape 50 km de linii de tramvai din București sunt degradate, respectiv o treime din cei 150 de km cât are în total orașul. Cu o vechime de peste 40 de ani de la construcția lor, mentenanța șinelor de tramvai se realizează în condițiile în care tehnologia nu se mai fabrică. Două zone ale Bucureștiului sunt cu infrastructură de tramvai foarte precară, conform reprezentantului Asociației Metrou Ușor, Cristian Marin, în estul și nordul orașului.
În est, linia de tramvai 40 care circulă pe Bd. Basarabia și Calea Călărași, de la Ikea Pallady la Piața Sf. Vineri, și în nord, pe linia 5 de tramvai, pe Bd. Barbu Văcărescu, către zona de business Pipera, unde există o mare cerere de transport.
Ultimul incident cu un cornier de la o șină de tramvai care s-a rupt și a intrat în podeaua autobuzului de noapte N109 care circula conform programului de transport pe calea de rulare, a avut loc în zona de est a orașului, pe linia de tramvai 40, pe Calea Călărași.
”Starea infrastructurii unde s-a petrecut incidentul este foarte precară. Vorbim despre o linie care ar trebui să intre în reabilitare foarte curând pentru că pe liniile 40, 14, 55 ar trebui să circule tramvaiele noi Astra Imperio, ultimele 20 de unități din 100 pe care le-a cumpărat primăria Capitalei, prevăzute să intre aici tocmai pentru a oferi timp de reabilitare”, a menționat reprezentantul Metrou Ușor pentru G4media.
Linia tramvaiului 40 nu a fost reabilitată din anii 80 de când a fost construită, balansul este mare și creează disconfort pentru călători și vatmani care trebuie să conducă 7-8 ore, însă trebuia întreținută de către Direcția de infrastructură a STB.
”Sunt șine foarte vechi, puse pe vremea comunismului, care sunt o soluție tehnologică neconformă, nu au fundație, nu au strat de asfalt, șina era produsă în România de o calitate îndoielnică și acolo apar problemele. Șina nu a fost ruptă, e încercuită de un profil omega care conține și un element elastic ca să nu vibreze șina. Și acel profil omega s-a desprins și Direcția de infrastructură care face mentenanța trebuia să-l decupeze, cum este în atâtea zone, nu să-l lase să sară”, a declarat pentru G4media directorul Adrian Criț, care spune că există o anchetă atât a șoferului de autobuz pentru a verifica viteza cât și a structurii care trebuia să asigure mentenanța șinei.
”Din ce am observat acolo, anvelopa stânga spate exterior se afla tocmai pe șină și exact unde ar trebuie să fie tramvaiul, deci autobuzul ar trebui să circule cumva intercalat să nu atingă linia de tramvai, că evident, dacă atinge se poate întâmpla ca să stăpungă podeaua, sau să facă o pană. Anveloapa era pe linia de tramvai, avem între 3.000-5.000 kg care apasă, ori înmulțit cu forța gravitațională de 10 m/s2 rezultă 30.000-50.000 newtoni, o forță destul de mare, ori este evident că s-ar fi întâmplat să iasă din locașul respectiv, ele nu mai sunt sigure, s-au creat spații mari între longrină (partea de beton), iar șinele au un spațiu suficient de mare să iasă. Dar pentru că mentenanța a fost realizată precar, pentru că nu mai există nici tehnologia, vorbim de peste 40 de ani, șine realizate la Oțelul Roșu de la Reșița, care nici nu mai există, incidentul era oricând posibil”, a spus reprezentantul asociației Metrou Ușor, Cristian Marin.
El le recomandă șoferilor pe cât posibil să circule cu anvelopele între liniile de tramvai și se evite atingerea șinelor, cu excepția momentelor când apar viraje sau depășire, când nu se pot evita.
Linia 40 nu va intra prea curând în reabilitare
Linia de tramvai de pe Calea Călărași unde s-a petrecut incidentul a fost scoasă anul trecut la licitație pentru modernizare, de către Primăria Capitalei, în cadrul planului de a reabilita 15 loturi din București,cea mai mare investiție în infrastructură pe care o va avea capitala din ultimii 30-40 de ani, însă nu a fost depusă nicio ofertă.
Licitația se va relua în curând, după cum a afirmat, pentru G4media, directorul STB Adrian Criț, întrucât se va mări durata de execuție de la 1 an, cât era prevăzut inițial, la 2 ani, plus perioada de proiectare de 6 luni. ”Licitația nu a avut succes, locul 1 care prevede reabilitarea întregii linii 40 de la capătul Ikea Pallady până la Piața Sf. Vineri, – 11 km și 7 km de linii tehnologice de acces – cale dublă, este destul de mare pentru timpul prevăzut – pentru 1 an, asftel că nu au existat antreprenori care să-și manifeste interes pentru licitație”, a explicat purtătorul de cuvânt al Asociației Metrou Ușor, Cristian Marin.
O bucată de cornier de la o șină de tramvai a intrat prin podeaua unui autobuz care circula în București, sâmbătă de dimineață, pe linia autobuzului N109. Șoferul a fotografiat incidentul și a postat imaginile pe un grup de socializare. Este al doilea caz recent din București, după cel din 2021, când o șină a intrat prin podeaua tramvaiului 19, în zona str. Nerva Traian, și a rănit un călător.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank