Transportatorii se opun continuării plafonării tarifelor RCA la nivelul preţurilor practicate de asigurători
Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) se opune continuării plafonării tarifelor RCA la nivelul preţurilor practicate de asigurători şi cere ca o continuare a acestei măsuri să se facă numai la tariful de referinţă afişat de ASF, conform unui comunicat de presă preluat de Agerpres.
„Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) atrage atenţia asupra faptului că prelungirea plafonării tarifelor RCA alungă atât actualii investitori din piaţa de asigurări, cât şi pe cei interesaţi să intre în piaţa din România”, se arată în comunicat.
Potrivit organizaţiei, continuarea prelungirii plafonării tarifelor RCA reprezintă o mare greşeală.
„Am transmis o scrisoare deschisă premierului Marcel Ciolacu şi conducerii ASF, pentru a sublinia faptul că ne opunem ferm oricăror măsuri care vor adânci problemele existente în piaţa asigurărilor de răspundere civilă auto din România. O măsură pe care o vedem deosebit de periculoasă, mai ales ca această plafonare nu a fost făcută la tarifele de referinţă afişate de ASF. Această măsură va da ocazia unor jucători din piaţa de asigurări de a justifica un viitor faliment care din păcate ca şi precedentele va fi plătit tot de către asiguraţi. Deşi pare un ajutor oferit românilor, de fapt, o asemenea măsură nu creează niciun beneficiu real consumatorilor de asigurări din România, lucru care a fost evident în perioada în care a fost aplicabilă aşa-zisa plafonare, când tarifele RCA practicate de asigurători au crescut cu zeci de procente faţă de tarifele anterioare. ASF a asistat neputincioasă la aceste creşteri”, se spune în comunicat.
COTAR menţionează că orice plafonare a preţurilor impusă de autorităţi, dar nu la tariful de referinţă calculat şi afişat pe site-ul ASF, „nu ajută pe nimeni, este pentru liniştea unora, dar din păcate furtuna care va veni este inevitabilă”.
„Astăzi, problema majoră a pieţei RCA din România o reprezintă numărul redus de asigurători şi concurenţa insuficientă între puţinii actori care au rămas pe piaţă. Reducerea numărului asigurătorilor RCA (cel mai mic din ultimii 15 ani) a diminuat dispersia riscurilor preluate de aceştia, cu impact semnificativ asupra tarifelor RCA. Este prioritar pentru ASF să identifice soluţii care să încurajeze intrarea unor noi jucători serioşi pe segmentul asigurărilor RCA, cu consecinţa creşterii concurenţei sănătoase pe această piaţă, în beneficiul consumatorilor, şi nu să descurajeze potenţiali noi investitori, prin măsuri populiste care încalcă principii constituţionale şi europene. Ne dorim cu toţii stabilitate şi predictibilitate într-o piaţă care a fost afectată de falimente răsunătoare, falimente care tot din motive populiste, greşit înţelese, nu au fost împiedicate la timp! Este timpul să prioritizăm adoptarea unor soluţii inteligente şi eficiente, care să protejeze în mod adecvat drepturile şi buzunarele şoferilor români şi consumatorilor de asigurări”, se spune în comunicat.
COTAR propune în comunicat şi o serie de soluţii.
„În acest sens, propunem reformarea cadrului legislativ, plecând de la următoarele direcţii principale: Introducerea unui sistem echitabil de stabilire a preţurilor poliţelor RCA, care să reflecte cât mai bine responsabilitatea şi disciplina în trafic a fiecărui şofer; în acest sens, este imperativ să se ia în considerare istoricul rutier al şoferului (nu al proprietarului auto) şi susţinem propunerea de a aplica o reducere proporţională a claselor de malus la achiziţionarea următoarei poliţe RCA, în funcţie de daunele produse şi, după caz, de locul producerii acestora (în ţară sau în afara ţării); reformarea sistemului bonus-malus în asigurările de răspundere civilă auto; astfel, conducătorii auto vinovaţi de producerea accidentelor grave, care au dus la decesul unei persoane sau la invaliditatea permanentă a unei persoane, ar trebui penalizaţi şi introduşi într-ul mallus maxim, multiplicat pe un număr mare de ani; măsuri similare de penalizare ar putea fi aplicate şi celor care produc vătămări uşoare sau medii, în funcţie de gravitatea faptelor”, se spune în comunicat.
O altă soluţie o reprezintă implementarea unor reguli care să oblige conducătorul auto care provoacă daune în mod repetat să plătească o parte din poliţa RCA, indiferent de persoana juridică sau fizică având proprietatea vehiculului. Potrivit sursei citate, asocierea daunei conducătorului auto care a produs-o este logică, iar obligarea vinovatului să suporte parte din costul de achiziţionare a următoarei poliţe va descuraja comportamentul nedisciplinat al şoferilor în trafic.
COTAR precizează că sistemul actual discriminează şoferii care achită anual poliţe RCA fără a produce nici un accident, dar care suportă în mod constant creşteri semnificative ale tarifelor RCA, fiind practic sancţionaţi pe piaţă şi obligaţi să plătească mai mult fără a avea însă nicio vină în producerea de accidente sau de daune.
„Aşa cum s-a spus în repetate rânduri, nu este corect ca românii să suporte în preţ indisciplina altora! Continuarea plafonării tarifelor RCA dar la tarifele de referinţă ar fi justificată într-o singură situaţie: dacă statul român s-ar afla în etapa finală de autorizare a proiectului CEC Asigurări şi ar mai avea nevoie de câteva săptămâni să fie finalizat. Ţinând cont de faptul că proiectul înfiinţării unei companii de asigurări cu acţionariat al statului nu a fost dorit de către Guvernul României, continuarea plafonării preţului RCA nu are niciun temei logico-economic. COTAR solicită Guvernului României şi ASF să respingă orice propunere de prelungire a plafonării tarifelor RCA pe piaţa locală dacă nu se face la tariful de referinţă afişat de ASF”, se mai arată în comunicat.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank