G4Media.ro

Transportul aerian în 2024 față de 2023: mai puține accidente, mai mulți…

sursa foto: captura video

Transportul aerian în 2024 față de 2023: mai puține accidente, mai mulți morți

Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) a publicat Raportul anual privind siguranța 2024. Industria a înregistrat încă un an de performanțe generale solide în materie de siguranță, înregistrând inclusiv îmbunătățiri față de media pe cinci ani pentru mai mulți parametri-cheie, dar a făcut un pas înapoi față de performanța excepțională din 2023, se spune în raportul IATA 2024.

  • Rata tuturor accidentelor, de 13 la un milion de zboruri (un accident la 880.000 de zboruri), a fost mai bună decât media pe cinci ani de 1,25, dar mai slabă decât rata de 1,09 înregistrată în 2023.
  • În 2024 au avut loc șapte accidente mortale, în 40,6 milioane de zboruri. Această cifră este mai mare decât accidentele mortale înregistrate în 2023 și decât media pe cinci ani de cinci accidente mortale.
  • În 2024 s-au înregistrat 244 de decese la bord, comparativ cu cele 72 de decese înregistrate în 2023 și cu media pe cinci ani de 144. Riscul de deces a rămas scăzut la 0,06, sub media pe cinci ani (0,10), deși dublu față de 0,03 raportat în 2023.

„Chiar și cu recentele accidente aviatice de profil înalt, este important să ne amintim că accidentele sunt extrem de rare. În 2024 au existat 40,6 milioane de zboruri și șapte accidente mortale. În plus, povestea pe termen lung a siguranței aviației este una de îmbunătățire continuă. În urmă cu un deceniu, media pe cinci ani (2011-2015) era de un accident la fiecare 456 000 de zboruri. Astăzi, media pe cinci ani (2020-2024) este de un accident la fiecare 810.000 de zboruri. Această îmbunătățire se datorează faptului că știm că fiecare deces este unul în plus. Onorăm memoria fiecărei vieți pierdute într-un accident aviatic cu cele mai profunde condoleanțe și cu hotărârea noastră din ce în ce mai mare de a face zborurile și mai sigure. În acest scop, acumularea de date privind siguranța, inclusiv raportul de siguranță 2024, este cel mai puternic instrument al nostru”, a declarat Willie Walsh, directorul general al IATA.

Principalele informații privind siguranța includ:

  • Riscuri sporite în zonele de conflict: Doborârea a două aeronave în zone de conflict (Kazahstan cu 38 de decese și Sudan cu cinci decese) a întărit importanța inițiativei Safer Skies, instituită în urma tragediei PS752 pentru a facilita măsurile de siguranță în spațiul aerian cu risc ridicat.
  • Cele mai frecvente accidente: Loviturile de coadă și ieșirile de pe pistă au fost cele mai frecvente accidente raportate în 2024, subliniind importanța măsurilor de siguranță la decolare și aterizare. În special, nu au existat accidente CFIT (controlled-flight-into-terrain).
  • Companiile aeriene înscrise în registrul IATA Operational Safety Audit (IOSA) (inclusiv toate companiile aeriene membre IATA) au înregistrat o rată a accidentelor de 0,92 la un milion de zboruri, semnificativ mai mică decât cea de 1,70 înregistrată de transportatorii care nu fac parte din IOSA.

Zone de conflict: Nevoia de acțiune

Accidentele și incidentele legate de zonele de conflict sunt considerate evenimente legate de securitate și nu sunt incluse în prezentul raport. Deși nu apar în datele acestui raport de siguranță, acestea, împreună cu incidentele din ce în ce mai numeroase legate de interferențele sistemului global de navigație prin satelit (GNSS), reprezintă o preocupare majoră pentru siguranța aviației, care necesită o coordonare urgentă la nivel mondial.

„Nicio aeronavă civilă nu ar trebui să fie vreodată o țintă – deliberată sau accidentală – a operațiunilor militare. Guvernele trebuie să accelereze, să îmbunătățească schimbul de informații și să stabilească protocoale globale mai clare pentru a preveni astfel de tragedii și pentru a proteja aviația civilă”, a declarat Walsh.

Creșterea bruscă a interferențelor GNSS reprezintă un risc tot mai mare pentru siguranța aviației

Datele de la IATA Incident Data Exchange (IDX) evidențiază o creștere bruscă a interferențelor legate de Sistemul global de navigație prin satelit (GNSS), care pot induce în eroare sistemele de navigație ale aeronavelor. Deși există mai multe sisteme de rezervă pentru a sprijini siguranța aviației chiar și atunci când aceste sisteme sunt afectate, aceste incidente reprezintă în continuare riscuri deliberate și inacceptabile pentru aviația civilă. Interferențele GNSS sunt mai frecvente în Turcia, Irak și Egipt.

Rapoartele de interferențe GNSS – inclusiv întreruperi ale semnalului, bruiaj și impersonare cibernetică (spoofing) – au crescut între 2023 și 2024. Ratele de interferență au crescut cu 175%, în timp ce incidentele de spoofing GPS au crescut cu 500%.

„Creșterea bruscă a evenimentelor de interferență GNSS este extrem de îngrijorătoare. Navigația fiabilă este fundamentală pentru siguranța și eficiența operațiunilor de zbor. Sunt necesare măsuri imediate din partea guvernelor și a furnizorilor de servicii de navigație aeriană pentru a opri această practică, pentru a îmbunătăți cunoașterea situației și pentru a se asigura că companiile aeriene dispun de instrumentele necesare pentru a opera în siguranță în toate zonele”, a declarat Walsh.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.