Transportul maritim din UE a făcut progrese, dar persistă provocările legate de mediu şi de sustenabilitate
Două agenţii europene au avertizat marţi că sectorul maritim european va trebui să-şi intensifice eforturile în următorii ani pentru a îndeplini obiectivele climatice şi de mediu ale UE, care vizează reducerea consumului de energie, a poluării şi a emisiilor de gaze cu efect de seră, precum şi o mai bună protecţie a biodiversităţii, informează agenția de știri DPA.
Conform celei de-a doua ediţii a Raportului de mediu privind transportul maritim european, publicată de Agenţia Europeană pentru Siguranţă Maritimă (EMSA) şi de Agenţia Europeană de Mediu (EEA), au fost făcute progrese în direcţia unei mai mari sustenabilităţi, transmite Agerpres.
Potrivit raportului, activităţile precum transportul naval de mărfuri şi de containere, pescuitul comercial, navele cisternă şi navele de croazieră, precum şi activităţile portuare continuă să contribuie în mod semnificativ la o gamă largă de provocări de mediu, întregul sector fiind responsabil de 3-4% din emisiile totale de dioxid de carbon (CO2) ale UE, o pondere care trebuie să scadă. Între timp, între 2018 şi 2023, s-a înregistrat cel puţin o dublare a emisiilor de gaz metan (CH4), reprezentând 26% din emisiile totale de metan ale sectorului în 2022. Pe lângă emisiile de gaze cu efect de seră, reducerea poluanţilor atmosferici precum oxizii de sulf şi oxizii de azot (NOX) continuă să fie o problemă.
De asemenea, transportul maritim continuă să contribuie la poluarea apei prin deversări de petrol şi evacuările de ape uzate de la nave, precum şi prin zgomotul subacvatic. Se estimează că deşeurile marine provenite din pescuit şi din transportul naval s-au înjumătăţit în ultimul deceniu, dar aceste deşeuri reprezintă în continuare o problemă dificil de abordat în mod cuprinzător. Pierderile de containere, inclusiv de containere care conţin granule din plastic, rămân, de asemenea, o sursă importantă de poluare maritimă.
Raportul arată, de asemenea, că utilizarea combustibililor alternativi şi a surselor de energie alternative a crescut, deşi de la o bază scăzută. Cu toate acestea, în situaţia actuală, va fi necesară o creştere semnificativă a producţiei de anumiţi combustibili alternativi potenţiali pentru a putea satisface o eventuală cerere. În plus, va fi necesar să se elaboreze orientări internaţionale armonizate şi să se instruiască o rezervă de navigatori cu privire la noile tehnologii de decarbonizare.
„Noul Raport de mediu privind transportul maritim european reprezintă un ghid valoros pentru viitorul transportului naval european, unul atât sustenabil, cât şi competitiv şi rezilient. Acest raport este şi un apel la acţiune. Lucrând împreună, ne putem asigura că transportul maritim rămâne un actor-cheie în economia noastră globală, reducând în acelaşi timp la minimum impactul său asupra mediului şi protejându-ne oceanele pentru generaţiile viitoare”, a declarat comisarul pentru transport sustenabil şi turism, Apostolos Tzitzikostas.
Potrivit autorilor raportului, ne putem aştepta ca noi măsuri legislative, oportunităţi de finanţare şi investiţii ale UE să avanseze decarbonizarea sectorului. Prin extinderea schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS) la transportul maritim în 2024, UE a devenit prima jurisdicţie care a stabilit un preţ al carbonului pentru emisiile de gaze cu efect de seră provenite de la nave. Veniturile generate de ETS finanţează Fondul pentru inovare, unul dintre cele mai mari programe din lume pentru tehnologii inovatoare, cu emisii reduse de carbon, iar peste 300 de proiecte legate de transportul naval au beneficiat deja de sprijin. În acelaşi timp, Regulamentul FuelEU în domeniul maritim, în vigoare din ianuarie 2025, stimulează combustibilii şi soluţiile energetice cu emisii scăzute de carbon prin stabilirea unor limite ale intensităţii GHG generate de energia utilizată la bordul navelor. Modelul iniţiativei FuelEU în domeniul maritim constituie baza pentru standardul privind combustibilii cu emisii de GHG (GFS) propus pentru reducerea emisiilor la nivel internaţional prin intermediul Organizaţiei Maritime Internaţionale (IMO).
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.