Transportul public din Montpellier, gratuit pentru rezidenți / Alte orașe europene în care locuitoii nu plătesc pentru călătorie
În orașul Montpellier din Franța, transportul public a devenit gratuit pentru rezidenți, joi seară. Persoanele care sosesc în oraș din afară vor trebui să plătească în continuare biletul de 1,60 euro. Planul a fost anunțat inițial în 2020 de primarul socialist Michaël Delafosse și va contribui mai ales la reducerea poluării produse de traficul mașinilor private, transmite Il Post, citată de Rador Radiio România.
Montpellier este situat în sudul Franței și este cunoscut în special pentru universitatea sa. Cu aproximativ 300.000 de locuitori, este al șaptelea cel mai populat oraș din Franța, iar zona metropolitană din care face parte cuprinde 31 de municipii, cu un total de peste 500.000 de locuitori. Cea de la Montpellier este una dintre primele inițiative de acest gen din Europa: capitala Estoniei, Tallinn, a făcut-o deja din 2013, iar Luxemburg din 2020 – care, cu 645.000 de locuitori, este comparabil cu un oraș de mărime medie.
Anul trecut, Spania a introdus gratuitatea, pentru câteva luni, pentru abonamentele pentru transportul feroviar de stat pe distanțe scurte și medii, în timp ce în Germania din 2022 poate fi utilizat transportul urban și regional la un preț fix foarte mic, de 49 de euro pe lună (inițial fusese de 9 euro).
Montpellier are patru linii de tramvai și alte linii de autobuz administrate de compania publică TAM, dar mulți dintre locuitorii săi se deplasează pe jos, cu bicicleta sau cu mașina. Problema mobilității este foarte importantă, și pentru că orașul a crescut foarte mult, mai ales în ultimii 40 de ani, iar populația continuă să crească.
Pentru a călători gratuit cu transportul în comun din Montpellier, este nevoie de un „pass”, care poate fi obținut prin încărcarea unei fotografii dintr-un document și a unui certificat de rezidență pe o platformă specială. Potrivit agenției franceze de presă AFP, în ultimele zile numărul abonamentelor de transport public din oraș a crescut de la 86.000 la 260.000.
Inițiativele de a face mijloacele de transport în comun gratuite sunt aproape întotdeauna concepute pentru a compensa cel puțin parțial creșterea recentă a costului vieții, inclusiv a carburantului, dar și pentru a încerca să convingă oamenii să-și abandoneze mașinile în vederea limitării emisiilor de poluanți.
În Franța, există alte 39 de municipalități sau orașe cu planuri similare, printre care Dunkerque (Dunkerque), Calais și Aubagne, lângă Marsilia. În Italia nu există orașe sau municipii în care transportul public să fie gratuit pentru toți locuitorii, chiar dacă încep să circule propuneri similare: la începutul anului 2023, Bari a fost primul oraș italian care a oferit un abonament aproape gratuit.
Sursa: Il Post/ Rador Radio România/ Traducerea: Oana Avram
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu