Trend îngrijorător în New York: Magazinele de lux sunt jefuite constant de bande de hoți, iar angajații se tem să intervină ca să nu fie acuzați de rasism
Bande organizate de hoți jefuiesc constant buticurile de lux din districtul Soho, în centrul cartierului Manhattan din New York, furând mărfuri de designer în valoare de sute de mii de dolari și, în unele cazuri, amenințând agenții de securitate să păstreze tăcerea sau, în caz contrar, să riște să fie etichetați drept rasiști.
Fenomenul îngrijorător a început la sfârșitul lunii mai, în timpul revoltelor care au izbucnit în metropolă în urma morții lui George Floyd, un bărbat de culoare din Minneapolis. Printre magazinele jefuite de hoți, multe dintre ele ziua în amiaza mare, cu zeci de martori prezenți, se numără Adidas, Prada, Dior, Fendi și Balenciaga.
Floyd a murit la 25 mai, de Memorial Day, în timp ce se afla în custodia poliției din Minnesota, după ce un ofițer alb a ținut genunchiul pe gâtul său pentru mai mult de 8 minute.
Incidentul, care a fost înregistrat cu telefoanele mobile de mai mulți martori, a dus la arestarea ofițerului care și-a ținut genunchiul pe gâtul lui Floyd și a celor trei colegi de-ai săi prezenți în momentul tragediei.
Manifestațiile declanșate pentru a denunța brutalitatea unor polițiști albi împotriva membrilor comunității afro-americane s-au extins ulterior în sute de orașe americane, iar multe dintre ele au devenit violente, provocând moartea mai multor persoane, rănirea a sute de demonstranți și polițiști, arestarea a mii de manifestanți, precum și distrugerea și incendierea a numeroase magazine, restaurante, bănci și mici afaceri.
La New York, protestele anti-rasism care au avut loc cu precădere în Manhattan au fost însoțite în multe cazuri de jafuri pe scară largă, țintele hoților fiind cu precădere magazinele de lux. În acel moment, anchetatorii au afirmat că multe din jafuri au fost comise de grupări de crimă organizată. Potrivit unui oficial din Departamentul de Poliție din New York (NYPD), unii dintre cei vizați de anchete au fost văzuți în timp ce foloseau baroase, răngi și unelte electrice pentru a intra în magazinele de lux din metropolă. În opinia autorităților, bandele de crimă organizată au folosit demonstrațiile împotriva brutalității poliției ca acoperire pentru a jefui.
De exemplu, producătorul NBC Keith Feldman a filmat hoți conducând SUV-uri de lux – inclusiv ceea ce pare a fi un bolid Rolls-Royce – înainte de a jefui un magazin de lux din Manhattan.
Înregistrarea video, care a devenit virală la începutul lunii iunie, a înfățișat un grup de bărbați cu fețele acoperite de măști care coboară din două mașini și intră printr-o ușă distrusă într-un magazin din districtul Soho și apoi ies carând în brațe articole de lux. „Hoții trag la scară în mașini scumpe și golesc magazinele din #Soho. Ce #curfew?”, a scris Feldman pe Twitter, referindu-se la interdicțiile impuse în acel moment de autoritățile locale.
Unul dintre bărbați poate fi auzit strigând: „Hadeti, haideți!” înainte ca hoții să sară înapoi în mașinile de lux și să demareze în trombă.
„Acesta este un Rolls Royce de 500.000 USD pe dreapta, incredibil,” a scris un martor pe Twitter, în timp ce altul a identificat autoturismul ca fiind un Rolls-Royce Cullinan, despre care susține că are prețul de pornire „de la 300 de mii de dolari.”
De asemenea, martorii au afirmat atunci că unii dintre hoți par să fi transportat produsele cu camione U-Haul furate. Dermot Shea, șef al NYPD, a declarat în acel moment că poliția se confruntă „cu jefuitori organizați,” care „plasează în mod strategic grămezi de cărămizi și pietre în locații din întregul NYC. Vedem un număr de vehicule care transportă bunuri furate, cercetează locații, transportă persoane care să comită aceste infracțiuni.”
În aceste condiții, conducerile unora dintre magazine au decis să își ia măsuri de protecție sporite ca să prevină repetarea jafurilor. De exemplu, faimosul Saks Fifth Avenue a fost înconjurat de gărzi private, înarmate și cu câini, care stăteau în fața pereților de placaj ce fuseseră întăriți cu sârmă ghimpată pentru a proteja magazinul de lux.
Polițiștii au afirmat în acel moment că vinovații de jefuirea magazinelor au fost agitatori externi, criminali de profesie și membri ai bandelor criminale. Poliția a spus că mulți dintre autorii jafurilor au recurs la un sistem extrem de bine elaborat de cercetare a locurilor pe care urmau să le jefuiască și de semnalizare a posibilelor intervenții ale poliției. Acest sistem, cred ofițerii, a fost bazat pe mesaje text, aplicații de socializare și observatori sau pândaci pe jos sau pe scutere electrice.
Jafuri pe bandă rulantă
Fenomenul care a început în luna mai a continuat însă peste vară și nu pare să se oprească foarte curând. New York Post a dat ca exemplu cazul magazinului Celine, care a fost jefuit în iunie de mărfuri în valoare de 1,5 milioane de dolari, în timp ce magazine precum Prada, Moncler, Dior și Balenciaga sunt vizate acum săptămânal de bandele organizate.
„Acest lucru se întâmplă în fiecare săptămână. Mergeți prin Soho pe Wooster Street și Greene Street, pe Mercer Street… Aveți agenți de pază uriași acolo care încearcă să descurajeze jafurile de tipul înhățat și fugit,” a spus o sursă.
Sergentul Joseph Imperatrice din NYPD, fondatorul Blue Lives Matter NYC, a declarat pentru New York Post că anchetatorii sunt conștienți de faptul că „grupuri de tineri care se mișcă rapid” au intrat în magazine și au mers printre rafturi apucând mărfuri cât puteau duce în brațe. O sursă din domeniul aplicării legii a confirmat și ea că „în ultimele luni au avut loc zeci de furturi în magazine de lux din cartier.” Sursa a declarat că printre magazinele vizate se numără Adidas, Fendi și Burberry.
Potrivit declarațiilor sursei, suspecții creează agitație și apucă cât mai multe mărfuri din magazin, încrezători că nu vor fi opriți de angajați și nu vor suporta consecințele acțiunilor lor. „Este o afacere profitabilă,” a afirmat sursa.
În cel mai recent incident, hoții au jefuit magazinul Moncler din Soho – care vinde jachete cu aproape 2.000 de dolari – de două ori în aceeași zi, pe 1 octombrie. În primul incident, doi indivizi au luat de pe rafturi peste 20 de haine, în timp ce, câteva ore mai târziu, hoții au furat mărfuri de peste 50.000 de dolari. După ce au ieșit din magazin, hoții – între 16 și 20 de persoane – s-au urcat la bordul a două mașini de lux, un Jaguar alb și un Audi negru. Potrivit martorilor, cel de-al doilea jaf a fost realizat inclusiv cu ajutorul unor persoane care au acționat ca pândaci. (Magazinul Moncler a mai fost jefuit în urmă cu două săptămâni, la 25 septembrie.)
Pe 30 septembrie, trei bărbați au intrat în magazinul Celine și au luat „mai mult de 37.000 de dolari în mărfuri,” fugind apoi într-un Audi cu plăcuțe de înmatriculare din New Jersey, a spus sursa din domeniul forțelor de ordine, adăugând că indivizii fac parte dintr-un grup căutat pentru cel puțin 12 jafuri în magazine de lux din Manhattan.
Cecuri în alb pentru a fura
Publicația precizează că, în unele cazuri, hoții primesc un cec în alb pentru a fura. „Dacă personalul magazinului îi oprește și le spun ceva hoților în magazin, înainte ca aceștia să părăsească clădirea, atunci aceasta devine adesea o acuzație cu caracter rasist,” a spus sursa.
„Firmele de marcă… le spun angajaților lor să se îndepărteze,” a adăugat sursa pentru NY Post. „Nu vor să fie următorul videoclip de pe Instagram care susține că sunt un brand rasist.” Managerii magazinelor din Soho, în special cei angajați de comercianții cu activitate la nivel național, preferă să lase hoții să fure și să plece fără să-i oprească, de teamă să nu fie acuzați de rasism, îngrijorați de publicitatea negativă sau să nu afecteze marca companiei.
Situația a devenit și mai delicată după ce Yelp a anunțat că firmele acuzate de „acțiuni vădit rasiste” de către clienți ar putea vedea în curând un avertisment pe pagina lor de Yelp. Platforma care publică recenzii despre firme va plasa o alertă pe pagina unei companii atunci când aceasta „atrage atenția publică pentru rapoarte de comportament rasist, cum ar fi utilizarea limbajului sau a simbolurilor rasiste.” În mesaj va fi inclus un link către un articol care explică comportamentul problematic al companiei.
„Pe măsură ce națiunea evaluează problemele rasismului sistemic, am văzut în ultimele luni că există o necesitate clară de a avertiza consumatorii cu privire la firmele asociate cu acțiuni stridente de rasism, pentru a ajuta oamenii să ia decizii de cheltuire a banilor mai informate,” a declarat Noorie Malik, vicepreședintele operațiunilor utilizatorilor la Yelp.
New York Post a precizat că unele magazine din Manhattan au decis totuși să ia măsuri suplimentare de securitate, dar și să colaboreze cu polițiștii pentru a identifica hoții, oferind descrieri ale suspecților și oferindu-le anchetatorilor înregistrările incidentelor captate de camerele video din magazine.
New York Post a citat cazul unui magazin Louis Vuitton, al cărui manager a afirmat că păstrează ușa blocată pentru a împiedica tinerii care „înhață mărfuri și o iau la fugă.”
Al Baker, purtător de cuvânt al Departamentului de Poliție, a declarat că „NYPD lucrează pentru a preveni furturile de tot felul, inclusiv spargeri comerciale și furturile mari, prin consultarea cu firmele din oraș pentru a promova protecția fizică și alte bune practici comerciale. În secțiile de poliție, ofițerii de proximitate sunt puncte de contact personale cu comunitatea, care pot ajuta atunci când comercianții se confruntă cu probleme legate de infracțiuni. În plus, detectivii din secțiile din oraș lucrează îndeaproape cu anchetatorii din Divizia de Furturi Calificate pentru cazurile individuale.”
Surse: New York Post, CNN, Yelp
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
18 comentarii