G4Media.ro

VIDEO Trenul Maya: Noul și ambițiosul megaproiect turistic din Mexic / De…

Sursa foto: captură video

VIDEO Trenul Maya: Noul și ambițiosul megaproiect turistic din Mexic / De ce este foarte controversat

Acesta a fost numit „cel mai mare proiect de construcție din lume” și va deschide o nouă modalitate de a permite călătorilor să viziteze siturile Maya antice din Mexic. Atunci de ce este atât de controversat?

Reportaj BBC:

Am vizitat pentru prima dată Tulum Pueblo în 2017, în calitate de turist. Situat în sud-estul peninsulei Yucatán din Mexic, orașul de pe plajă este renumit pentru apele sale turcoaz, hotelurile eco-boutique și ruinele mayașe de pe faleză. Este cunoscut ca un fel de alternativă ecologică la stațiunile cu zgârie-nori din Cancún și Playa del Carmen, la nord, iar eu mi-am petrecut săptămâna făcând yoga pe plajă, observând broaște țestoase în Rezervația Biosferei Sian Ka’an și mergând cu bicicleta pe cărări fierbinți și prăfuite spre cenotes (caverne inundate, n.red.) acoperite de junglă, despre care vechii mayași credeau că sunt portaluri către lumea întunecată de dincolo.

De la vizita mea, turismul în Tulum a explodat. Ceea ce a fost cândva o fâșie de plajă sălbatică presărată cu refugii de meditație cu acoperișuri din frunze de palmier este acum una dintre cele mai populare destinații turistice din Mexic. În 2022, ruinele Tulum – unul dintre ultimele orașe locuite de mayași înainte de cucerirea spaniolă din 1526 și singurul construit cu vedere la mare – au primit peste 1,3 milioane de vizitatori. În același an, numărul de călători din iulie și august pe cel mai mare aeroport internațional din Yucatán, Cancún, a crescut cu aproape patru milioane față de cifrele de dinaintea pandemiei.

Ca răspuns la dezvoltarea uluitoare a zonei, președintele mexican Andrés Manuel López Obrador a ordonat armatei să construiască un nou aeroport internațional în Tulum cu o viteză amețitoare. În decembrie 2023, la mai puțin de doi ani de la începerea construcției, Obrador a inaugurat aeroportul cu primele sale trei zboruri. În timp ce noul aeroport primește în prezent doar călători interni, se așteaptă ca zborurile internaționale să înceapă în martie 2024.

Deschiderea noului aeroport din Tulum este doar o piesă dintr-un plan mult mai ambițios de turism și infrastructură – unul pe care Obrador l-a numit cu îndrăzneală „cel mai mare proiect de construcție din lume”.

La 15 decembrie 2023, Obrador s-a alăturat călătoriei inaugurale de la San Francisco de Campeche la Cancún la bordul noului Tren Maya, o rută feroviară de 1.500 km care, atunci când va fi finalizată, se va întinde de lângă situl arheologic Palenque, înscris în UNESCO, din statul Chiapas, până la orașul Chetumal, la granița cu Belize. Traseul trenului este în prezent împărțit în șapte secțiuni, care vor fi deschise în etape. Secțiunile unu până la patru, care se întind pe o distanță de 892 km spre nord-est, de la Palenque la Cancún, au fost deschise în decembrie; în timp ce secțiunile cinci până la șapte, care se conectează la noul aeroport Tulum și se termină în orașul Escárcega, sunt programate să fie deschise în februarie 2024.

Atunci când va fi complet deschisă publicului, linia feroviară în valoare de 28,5 miliarde de dolari va traversa cinci state, 40 de municipalități și 181 de orașe din sud-estul Mexicului. Aceasta va conecta puncte de atracție turistică precum Cancún, Playa del Carmen și Tulum cu orașe mai puțin vizitate, rezervații ale biosferei și situri arheologice din interiorul Peninsulei Yucatán, printr-un amestec de opriri directe și transferuri complementare cu autobuzul. Pasagerii vor putea alege dintre trei servicii diferite: Trenurile Xiinbal („mers pe jos” în limba mayașă) sunt echipate cu scaune la clasa economică și clasa întâi; trenurile Janal („mâncare”) au un vagon restaurant care servește mese calde; iar trenurile P’tal („cazare”) includ scaune înclinate și cabine de dormit pentru călătoriile pe distanțe lungi.

Odată ce va fi pe deplin operațional, Trenul Maya va circula la fiecare două ore, oferind călătorilor un mod mai fiabil și mai confortabil de a vizita Peninsula Yucatan decât autobuzele sau colectivos (taxiuri comune), principalul mod de transport public din sud-estul Mexicului până în prezent. De asemenea, trenul facilitează planificarea unor itinerarii de mai multe zile către unele dintre cele mai greu accesibile obiective turistice din regiune, inclusiv Calakmul, cea mai mare pădure protejată din Mexic, și spectaculoasele ruine mayașe precum Uxmal, Palenque și Campeche, care au primit un val de interes de la descoperirea orașului mayaș pierdut Ocomtún în 2023. Orașe istorice precum Merida și Izamal, unde se găsesc o arhitectură colonială frumos conservată și mâncăruri mayașe străvechi, precum poc chuc (carne de porc la grătar) și cochinita pibil (umăr de porc tras), vor fi, de asemenea, pe traseu. Prețurile biletelor variază de la 431,50 pesos (19,95 lire sterline) la 1.862 pesos (86,10 lire sterline), în funcție de durata călătoriei și de clasă.

Dar, după cum se afirmă într-un comunicat de presă după inaugurarea primelor secțiuni ale trenului, linia nu speră doar să stimuleze turismul, ci și să „[genereze] oportunități economice pentru comunitățile care până acum au fost marginalizate de beneficiile turismului de masă”.

Între Trenul Maya, noul aeroport din Tulum, construcția unei rafinării de petrol în Tabasco și crearea unei linii de transport de marfă de la o coastă la alta, despre care se spune că va rivaliza cu cea a Canalului Panama, guvernul mexican va crea sute de mii de locuri de muncă într-una dintre cele mai sărace regiuni ale țării. Pe lângă turiști, Trenul Maya va transporta, de asemenea, mărfuri și navetiști, facilitând comerțul și o mai bună conectivitate în întreaga peninsulă.

„Pentru majoritatea populației din sudul Mexicului, mult timp ignorată, trenul nu este, într-adevăr, doar un tren. Este un megaproiect al speranței”, a scris Étienne von Bertrab, care a cercetat proiectul Trenului Maya încă din 2020 și lucrează la o carte despre acesta.

Dar, cu toate beneficiile turistice și economice propuse, Trenul Maya a primit numeroase critici. Selvame del Tren – o campanie a activiștilor de mediu, a scafandrilor în peșteri și a arheologilor pentru a opri proiectul – spune că traseul feroviar distruge ecosistemul fragil din Yucatán și pune în pericol animale deja aflate în pericol, precum jaguarii, maimuțele păianjen și cele 398 de specii de păsări care trăiesc în jungla din Yucatán. În The Guardian, Sara López González, membră a Consiliului Regional Indigen și Popular, a mers chiar până la a numi Trenul Maya un „megaproiect al morții” și „ecocid„.

„Trenul trece prin junglă, umplând cu beton cenotes (lacuri de dolină) și râuri subterane, fără niciun studiu”, a arătat Selvame del Tren într-o declarație oficială. „Noi nu suntem împotriva progresului. Dimpotrivă, considerăm că dezvoltarea în peninsulă este o mare oportunitate pentru justiție socială, reactivare economică și îmbunătățirea infrastructurii, dar căutăm să o facem cu respectarea deplină a mediului înconjurător.”

Când am ajuns în Yucatán în noiembrie, cu doar câteva săptămâni înainte de inaugurarea Trenului Maya, primul lucru pe care l-am văzut a fost o imagine de la podea la tavan a unui tren ultramodern alb, verde-albăstrui și auriu care se deplasa cu viteză prin junglă. O combinație ciudată între posterul unui film cu Indiana Jones și o reclamă pentru navetiști, imaginea arăta, de asemenea, un templu mayaș orbitor care se ridica din coronamentul copacilor, cu hashtagul #TodosSomosTrenMaya (Toți suntem trenul Maya) deasupra. Venisem pentru a parcurge Camino del Mayab – un nou traseu de lungă distanță pentru turiști și bicicliști pentru a explora cenotes, situri arheologice și sate mayașe din Yucatán cu un impact minim asupra mediului – și nu plănuisem să rămân pentru inaugurarea trenului.

Dar afișul m-a pus pe gânduri: ce părere au mexicanii despre cea mai nouă linie de tren?

Oriunde am mers în acea lună, de la satele din Yucatán la orașele din Oaxaca și Michoacan, părerile erau împărțite. Unii, precum șoferul meu de taxi din Mérida, capitala Yucatán, care lucra 14 ore pe zi pentru a-și întreține familia, credeau că „orice lucru care aduce bani în stat este un lucru bun„. Când l-am presat să explice mai mult, a răspuns: „Am fost ignorați de guvern prea mult timp. Sărăcia de aici este o problemă. Dacă vrem ca acest lucru să se schimbe vreodată, avem nevoie de investiții”.

Alții, însă, au fost profund îngrijorați de efectele asupra mediului și de nepăsarea față de comunitățile indigene ale căror terenuri au fost distruse cu buldozerul pentru a face loc trenului. În satele mayașe pe care le-am străbătut pe Camino del Mayab, mulți erau neîncrezători față de proiectul Trenului Maya, citând cazuri de familii care și-au pierdut terenurile din cauza lipsei documentelor legale corespunzătoare sau care au fost păcălite să-și vândă proprietățile la un preț mai mic decât valoarea lor.

„Nu numai că trenul a fost construit peste cenotes, care se pot prăbuși în orice moment, dar a și strămutat multe comunități mayașe”, a declarat Paulina Rios, un tânăr biolog marin din Mexico City. „Oamenii mayași au fost nevoiți să se mute din casele lor, unde au trăit sute de generații, pentru un tren cu care probabil nu vor putea merge niciodată [pentru că este prea scump]. Nu are niciun sens.

Îngrijorările legate de suma de bani publici cheltuită pentru acest tren au fost, de asemenea, evidente în timpul călătoriei mele, deoarece prețul estimat de 28,5 miliarde de dolari este de aproximativ trei ori mai mare decât bugetul inițial. „Cred doar că banii ar fi putut fi cheltuiți pentru lucruri mai importante, cum ar fi locuințele și conservarea”, a continuat Rios. „Mexicul are probleme mult mai mari asupra cărora trebuie să se concentreze în acest moment – un tren care ne distruge junglele și comunitățile indigene nu este o prioritate.”

Nu se poate nega faptul că investițiile care se fac în regiunea sudică a Mexicului, sărăcită din punct de vedere istoric, și viteza cu care se realizează proiecte precum Trenul Maya și noul aeroport internațional din Tulum sunt de-a dreptul uimitoare. Dar rămâne de văzut dacă toate aceste proiecte ambițioase își vor atinge vreodată potențialul maxim și dacă câștigurile financiare vor depăși vreodată costurile sociale și de mediu pe care le presupune Tren Maya.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...