G4Media.ro

Trotinetele electrice: Poliția Rutieră spune că nu au voie pe carosabil, dar…

Trotinetele electrice: Poliția Rutieră spune că nu au voie pe carosabil, dar ia în calcul modificarea Codului rutier. Utilizatorii se plâng că străzile sunt atât de proaste, încât îi pun în pericol

Trotinetele electrice au devenit o realitate cotidiană în marile orașe, unde pot fi întâlnite atât pe trotuare, cât și pe carosabil. Dar au voie proprietarii lor să circule pe stradă, alături de automobile? Un răspuns pentru G4Media.ro al Direcţiei de Poliție Rutieră arată că posesorii de trotinete electrice nu ar trebui să circule pe drumurile publice. Pe de altă parte, polițiștii rutieră anunță că analizează ”oportunitatea” modificării Codului Rutier pentru a reglementa circulația trotinetelor electrice.

În ultima perioadă, în marile oraşe au apărut tot mai multe persoane care aleg să se deplaseze pe drumurile publice folosind trotinetele electrice. Cu alte cuvinte, sunt colegii de trafic ai şoferilor.

Direcţia Rutieră din cadrul Inspectoratului General de Poliţie arată că, potrivit legii, trotineta electrică nu se regăseşte printre vehiculele care pot circula pe drumurile publice.

Asta pentru că, „pentru a circula pe drumurile publice, vehiculele, cu excepţia celor trase sau împinse cu mâna, şi a bicicletelor, trebuie să fie înmatriculate sau înregistrate, după caz, şi să poarte plăcuţe cu număr de înmatriculare sau de înregistrare, cu forme, dimensiuni şi conţinut prevăzute de standardele în vigoare. Astfel, se constată că vehiculele exceptate de la obligaţia înmatriculării/înregistrării sunt enumerate limitativ în cadrul legal în vigoare, trotineta electrică neregăsindu-se printre acestea.”

Mai mult decât atât, polițiștii rutieri spun că trotinetele electrice nu pot fi considerate mopede. Motivul? Potrivit definiţei actuale a mopedului, trotinetele electrice, deşi se pot circumscrie condiţiilor tehnice prevăzute pentru aceasă categorie de vehicul, „întrucât NU sunt prevăzute cu un loc şezând, NU pot fi supuse omologării şi prin urmare, nici înregistrării ori înmatriculării anterior punerii în circulaţie. Conform prevederilor art. 2 alin. 2 litera (j) din Regulamentul (UE) nr. 168/2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele cu două sau trei roţi şi pentru cvadricicluri, vehiculele de tipul trotinetelor electrice neprevăzute cu un loc şezând nu se supun omologării şi nu se va elibera niciun document pentru acest tip de vehicul”.

În ceea ce priveşte regulile de circulaţie pe care conducătorul unei trotinete electrice trebuie să le respecte atunci când merge pe un drum public, poliţiştii Direcţiei Rutiere au transmis G4Media.ro că „acestuia îi sunt opozabile regulile stabilite pentru vehicule în general.”

Preşedintele Organizaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR), Marian Ivan, spune pentru G4Media.ro că starea drumurilor nici măcar nu ar permite circulaţia în viteză a unor vehicule cu roţi atât de mici fără să-i pună în pericol pe utilizatorii lor.

„În opinia mea, trotinetele electrice sunt de două categorii: cele care ar trebui limitate la o viteză de 25km/h şi cele care depăşesc această viteză şi ar trebui să fie reglementate în baza unei legislaţii asemănătoare obţinerii carnetului de conducere. În acest moment nu există condiţii pentru circulaţia trotinetelor pe drumurile publice. În momentul de faţă, starea infrastructurii, mă refer la partea carosabilă, nu ar permite circulaţia în viteză a unor vehicule cu roţi atât de mici fără să-i pună în pericol pe participanţii la trafic, respectiv pe utilizatori, mai exact. Sunt necesare multe modificări în Codul Rutier. Tehnologia a depăşit legislaţia şi este nevoie de o actualizare. Să se prevadă mai multe sancţiuni, mai multe reguli, mai multe facilităţi pentru categoriile vulnerabile în trafic”, a declarat pentru G4Media.ro Marian Ivan.

În prezent, pe site-urile de profil, trotinetele electrice au preţuri cuprinse între 1.000 lei, pentru cele cu o putere a motorului în jurul a 350W şi 10.000 lei, pentru cele cu un motor de 1.600 W. Deşi în anunţurile de promovare majoritatea sunt prezentate ca fiind limitate la 25 km/h, în practică, cei mai mulţi dintre utilizatori anulează limitarea şi astfel trotinetele pot ajunge să prindă viteze mult mai mari.

Potrivit unei hotărâri a Consiliului General, Primăria Capitalei va aduce cu ajutorul unui parteneriat încheiat cu Lime, unul dintre cei mai mari producători americani de trotinete electrice, un serviciu de închiriere, de 1.000 de unităţi. Contra cost. Acestea vor putea prinde o viteză de maximum 24 km/h.

Primăria a prezentat serviciul drept o opțiune care să încurajeze renunțarea la mașina personală. Mai greu, spun specialiştii în mobilitate urbană, atât timp cât nu există infrastructură pentru acestea. În prezent, în Bucureşti există doar şase km de piste pentru biciclete, omologate.

Foto: InquamPhotos / Octav Ganea

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

17 comentarii

  1. Mergeţi pe jos, economisiţi-vă banii.

    O să fim în trotinete până în gât în câţiva ani.

    • Si ce e daca vir fi plin orasul cu trotinete?de ce esti cretin?de ar da faliment fabricile de autovehicule!!!!ele sunt periculoase si nocive!distrug planeta si omenirea!!!Nu fi cretin!

  2. Numai amenzi și schimbări faceți când apare ceva nou pe drumurile publice……

    • Acest raspuns e doar un punct de vedere al politiei si nu are valoare de lege in fata judecatorului.

  3. domnul Ivan stie ca viteza mea medie de deplasare cu bicicleta pe banda libera e 30 km/h, cu varfuri de 40 sau chiar 55 la vale, pe dealul cotrocenilor? :))

    • domnul vali stie care este diferenta de diametru intre roata unei biciclete si cea a unei trotinete electrice?..

  4. Ce le-ar mai pune ei, politistii, la categoria „mopede”. Inregistrare la Primarie ( bani si birocratie ), asigurare RCA ( bani si birocratie ), ITP ( bani si birocratie ), permis pentru pustani ( bani si birocratie ) …

    Pai tocmai de asta si-au luat oamenii trotinetele, ca e mai SIMPLU (fara alti bani si alta birocratie) si mai eficient! Le bagati la categoria mopede si le-ati omorat.

    Piste pentru biciclete, pe care sa mearga si trotintetele nu sunt … eu cred ca le vor interzice! Ca asta stie sa faca Statul cel mai bine cand habar n-are cum sa rezolve o problema… 😥

    PS: Nu mai zic ca in lege nu apar trotinetele electrice (care nu sunt chiar aparitie 2019), da’ in schimb apar „vechicule trase sau impinse cu mana” . Care-s alea? Cine a mai vazut in ultimele DECENII asa ceva pe drumurile pubilce?! Sau sa zicem merci ca nu mai scrie in lege de Warsawa si Pobeda!? Vorba alora de la Parazitii, „o sa va prindem degetele-n pian, mumiilor”
    Birocratii astia inchistati in conservatorism fac ca statul nostru sa fie prea scump pentru tara noastra. 🙁

    PPS: Dl. Dragos Popa, trotinetele nu „prind” viteza. Noi, comentatorii, putem scrie oricum, dar dvs. nu. Sunteti formator de opinie si trebuie sa va exprimati calificat – ca va convine sau nu. Altfel, ajungem cu totii sa scriem gen „C fci? Asl pls. Pe kare lam băut”. 😆 Suna un pic ciudat „trotinetele pot dezvolta viteze mari”, dar asta e.

  5. Înapoiata tara, mai este Romania 🙁

    În Europa, utilizatorii de trotinete electrice, nu sunt admisi pe trotuare, daca circula cu peste 7km/h. Tinerii sub 8-12 ani nu au dreptul de a le conduce (depinde de fiecare tara)
    Trotinetele (intre 4-10 firme) sunt in acces liber, prin simpla aplicatie pe smartphone: 1€ deblocajul plus 0,15€/minutul.

    Cand va sorti Romania din Evul Mediu? Trist 🙁

  6. Mai bine mergem pe sus!..
    Personal, am mers pe role si pe bicla prin trafic suficient incat sa inteleg ce dezastru ar fi daca s-ar umple strazile de vehicule cu roti atat de mici. Stirile de la ora 5 ar fi pline de imagini gretoase cu tineri morti pentru ca au intrat cu o trotineta la 20-30km/h intr-una din sutele de mii de gropi de pe carosabil si au ajuns sub rotile masinilor.

  7. Rog pe cineva abilitat sa ne spuna pe unde trebuie sa circule trotinetele care se inchiriaza in Bucuresti. Deasemenea rog sa ne spuna firma care le inchiriaza, are aprobari de la primarie si politia rutiera, etc….? si ce spune regulamentul daca este inchiriata, daca produci accident….

    • Pai se pare ca cei de la Wolf-e rides, care inchiriaza trotinete, spun urmatoarele (printre altele):

      CUM SĂ FII UN LUP URBAN:
      Doar dacă ai vârsta de 18+ ani poți conduce o trotinetă electrică.
      Respectă regulile de circulație!
      Circulă doar pe carosabil sau pe pistele de biciclete!
      etc.

  8. Consider eronata opinia Politiei, pentru ca faptul ca Regulamentul UE 168 / 2013 nu este aplicabil acestei categorii de vehicule nu inseamna ca nu se pot omologa. Sunt multe alte categorii care se omologheaza pe baza altor norme. Daca nu exista la nivel international sau UE, trebuie emise de statul roman norme, sau specifica in ordin ministerial ca sunt scutite de omologare. In cocnluzie in lumina actualei legislatii, trotinetele electrice care depasesc 25 km / h ar trebui considerate mopede. Legislatia intr-adevar ar trebui modificata…

  9. Sã avem mintea deschisã!
    Aceasta este o solutie de deplasare eficientã raportatã la infrastructura existentã in Bucuresti!

  10. E simplu. Care depasesc 25km./ora se inregistreaza. Care sunt pana la 25km./ora au regim de bicicleta. Daca ti-ai „scos” limita de viteza de 25km./ora si esti prins raspunzi penal.

  11. Politia(serv circulatie) sa oblige pe toti aventurierii din trafic(carosabil) sa intre in ,,sala,,pentru examinare.Iar biciclete/trotinete doar pe piste special amenajate.Daca nu sint inca piste ,asta este ,sa nu mai circule!Posesorii de autovehicule sunt obligati sa detina permis de conducere,sa faca dovada ca stiu sa circule iar cei cu trotinete/biciclete numai dupa capul lor.Ca in tara nimanui!