G4Media.ro

Tu ce faci cu mașina ta diesel? ”Bonificația de mediu”, criticată dur…

Tu ce faci cu mașina ta diesel? ”Bonificația de mediu”, criticată dur într-un comentariu Deutsche Welle

Oferta diverşilor fabricanţi auto de a oferi bonificaţii posesorilor de maşini diesel vechi, dacă achiziţionează un model nou, nu este decât o continuare a scandalului diesel cu alte mijloace, consideră Andreas Rostek, într-un comenariui dur publicat de postul de radio Deutsche Welle.

După BMW şi Daimler, şi Volkswagen se grăbeşte să ofere o bonificaţie pentru înlocuirea unei maşini diesel mai vechi cu una nouă. VW subliniază că nu vrea doar să reintre în posesia vechilor modele mai poluante, ci intenţionează să le caseze direct. Această ofertă este numită de concernul din Wolfsburg direct „bonificaţie de mediu”. Este greu de închipuit: în schimbul unor maşini care cu ani în urmă erau lăudate ca fiind curate („clean diesel”), acum  se primeşte o „bonifcaţie de mediu”, dacă sunt retrase definitiv din circulaţie.

Bonificaţie de mediu – acest termen descrie cel mai bine întreg dezastrul scandalului diesel. Sau, cu alte cuvinte, felul în care fabricanţii auto tratează paguba pentru care sunt răspunzători este o neobrăzare, din mai multe puncte de vedere. Şi tehnic, şi din perspectiva protecţiei mediului şi chiar din punct de vedere etic. Mai pot fi ei incluşi în categoria negustorilor cinstiţi?

Nu este doar problema VW. Cu riscul de a ne repeta, concernul Volkswagen a înşelat milioane de clienţi şi autorităţile de mediu din multe ţări, cu precădere SUA, Germania şi ţări europene, fiindcă inginerii şi managerii VW au avut grijă ca motoarele lor să pară „curate” la testări. Dar altminteri, în condiţii normale de exploatare, acestea degajă o cantitate mai mare de noxe decât cea declarată (şi permisă prin lege).

Concernul VW cu toate mărcile sale de renume nu este însă singurul care a înşelat şi care a „păcătuit” faţă de mediul ambiant. Opel este doar cel mai recent caz similar din industria auto germană. Procurorii anchetează, Opel dă dezminţiri. Şi navele-amiral ale glorioasei industrii auto germane, Daimler şi BMW, au fost şi sunt bănuite că au măsluit cantitatea reală de noxe degajate de motoarele lor. BMW va scăpa probabil cu o penalizare de 10 milioane de euro.

Pe adresa Audi în schimb, o firmă din subordinea VW, probabil capul răutăţilor în scandalul diesel, fiindcă de acolo provine softul de manipulare a cantităţii de noxe, a sosit recent o amendă de 800 de milioane de euro.

Ce se întâmplă cu cei care nu vor să-şi dea maşinile la concasor? Cumva trebuie reintrat în posesia banilor pierduţi. De aceea clienţii sunt invitaţi acum să-şi procure cât mai urgent automobile noi. Iar concernele încearcă prin cele mai noi prospecte de vânzări ale maşinilor diesel să-şi prezinte propriile programe de stimulare a producţiei drept acţiune în beneficiul mediului. „Bonificaţie pentru mediu” – aşa se numeşte, înfrumuseţat, programul de stimulare a branşei auto.

Dar de ce să-şi dea la concasor automobilul şoferii care nu au acum nevoie de o maşină nouă, dacă aceasta, respectând normele euro 4 sau euro 5, produc poate chiar mai puţine noxe decât unele modele noi, din categoria euro 6? Ei nu au niciun motiv raţional s-o facă.

Decât, poate, dacă vor să-şi aducă aportul la motorizarea Europei de Est. Sau la poluarea suplimentară a Africii. Sau dacă sunt de părere că industria auto germană, greu încercată, ar avea nevoie de un pic de sprijin. Sau dacă lucrează pentru o agenţie de marketing ai cărei strategi au conceput păcăleala de a intitula o mare campanie de vânzare a unor maşini noi drept „protecţie a mediului”.

Renunţarea la maşină – o opţiune? Aşa stând lucrurile, chiar şi ONG-ul german de mediu „Deutsche Umwelthilfe”, care critică constant abuzurile branşei auto şi care obţine o restricţie de circulaţie după alta din partea tribunalelor administrative, ar putea fi bănuită că este un agent de vânzări al concernelor. Atât de mincinoasă şi de întoarsă pe dos a ajuns să fie actuala strategie de vânzări a VW, Daimler, BMW, Opel şi restul.

Ce să facă deci şoferiţele şi şoferii cu propriile lor maşini diesel (între care se numără şi autorul acestor rânduri)? Nimic. Să circule în continuare. Şi dacă ajung să creadă că a venit timpul să facă ceva pentru aerul din jur, ar trebui să încerce, chiar dacă nu va funcţiona poate perfect tehnic, să-şi doteze maşinile cu o instalaţie care reduce noxele la cantitatea declarată. Pe cheltuiala fabricanţilor maşinii, cum altfel? Că aceştia au înşelat şi nu cumpărătorul maşinii.

O altă soluţie posibilă ar fi măsuri de mediu decise de autorităţile locale: interdicţii de circulaţie în anumite zone, investiţii în transportul în comun şi alte măsuri practice de acest gen, pe care automobiliştii să le accepte, să le sprijine şi să le aplice.

În sfârşit ar mai fi o variantă: cine se preocupă serios de protecţia mediului ar putea să renunţe la maşina sa diesel. Şi să nu mai cumpere una nouă.

(Sursa Foto: Pexels.com)


Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

16 comentarii

  1. Eu nu ma simt inselat de vw!cand am cumparat masina nu m au interesat normele de poluare! Alte criterii au stat la baza alegerii unei masini din concernul vw!Pana una alta producatorii germani sunt cu mult inaintea altor fabricanti (ma refer la calitatea si performantele masinilor)
    Urmatoarea masina va fi tot diesel si tot germana dar probabil un oberklasse!
    Opel nu mai e de vreo 80 de ani german si cu atat mai mult acum cand e cumparat de francejii de la pejeu!

    • probabil nu ai inteles ca nemtzii au inselat o lume intreaga cu shiturile lor diesel, si au fost datzi in gat de americani! prin urmare da ti coaja diesel la casat si ia ti altceva ca sa aiba si copii tai un aer de respirat!

    • faptul ca ai platit mai mult pentru un „diesel” decat pentru un „benzinar” nu te doare la buzunar ?

    • Faci parte din categoria de „nemti” pt care orice marsavie e okay, cata vreme ies niste banuti. Cam ca si seful Siemens deunazi, care zicea ca ei nu vor boicota Arabia Saudita in lumina scandalului jurnalistului mort, chit ca toata lumea o face (macar o luna, doua). Asa gandesc multi (stiu pt ca traiesc aici).
      Poate imi explici si mie cum sunt producatorii germani mult inaintea altora cand, de ex. HDI FAP de la PSA nu este atins de problema in timp ce orice masina produsa in tara lui Goethe e practic o minciuna pe patru roti.

      Cu ajutor guvernamental (caci altfel nu merge) industria auto germana si-a facut-o singura si o merita din plin, pt ca ii iau pe toti de prosti. Uite coruptie, si uite coruptie in stil mare.

  2. ‘aide bre du te si vezi de ale tale!Toti salivati la cate o masina germana dar cand nu o aveti, dupa voi toate ‘ s coji!Au incercat si americanii sa i faca pe fabricantii germani sa piarda clienti dar culmea e ca nu le a iesit ! Asa ca repet urmatoarele masini in casa vor fi la fel ca cele d’acu’ :diesel! Nu cumpar masina pt norma de poluare !

    • asa i ca coaja ta are tdi scris pe spate? du te bay la furate ca cu mizeria aia in 12 luni nu mai ai voie sa circuli in nici un oras german? de ce oare? pt ca pana si nemtii au realizat ca au comis o! si daca te ai fi dus prin USA ai fi stiut ca aia sa pisha pe dieselul la care tu ii ridici statuie!

    • Ce masini Germane bai? Cu software de la Bosch? Asta-i renumita „ingineria Germana”? Astia nu sunt in stare sa puna un filtru de particule, sau sa faca o masina simpla electrica, ca se chinuie de 5 ani sa puna ceva pe picoare. Sunt morti, pt ca sunt prea mari sa se schimbe repede. Tine minte Kodak sau Nokia. Erau atat de mari incat au crezut ca nu-i darama nimic.

    • in germania in marile orase se pune problema interzicerii totale a dieselului; paradoxal nu: nemtii au mintit la raportari de gaze si tot ei interzic dieselul!

  3. si ai dreptate: nu am avut niciodata diesel si nici nu o sa mi cumpar si poti fi sigur ca am avut masini mai tari decat shitul tau de tdi de 90cp! sa vezi ca vii in jermania si il lasi la vama ca nu vei putea trece cu el la granita. poti sa cresti gaini in vw tau turboadiesel!

    • Esti tare ma,ma apuca plansul ca am doar un Logan pe benzina. Ce super masina ai daca nu te doare gura. Poti spune orice: Ferrari,Porsche, Bentley sau Rolls Royce. Nu am cum sa te verificat. Deci clanta mai mica!

    • si eu am nissannpe benzina: si cand am sa cresc mare am sa scriu pe el tdi!

    • Da’ ce te face sa crezi ca toata lumea are masini sh si de nouaj’ de cai?Cred ca te ai uitat la filme netraduse! De unde ai tras tu concluzia ca nu mai poti intra cu diesel in Germania?In orase sunt cateva Umwelt zone si cam atât!
      Da’ vorbim din auzite!Dieselul o sa ramana in continuare cautat!

  4. O dau dracului, ca oricum n-o mai pot intretine.

  5. in sfarsit unul care recunoaste ca turbina, filtrul de particule si alte mizerii adunate la revizie ar fi aceleasi sau mai mari decat costurile cu un benzinar! stai linistit Marcele ca am intuit umorul englezesc, dar poti si tu sa ti dai dieselul la rabla, ca poate mai pui ceva si iti iei un logan 1.2 benzina in 3 pistoane. dar nu mai are sigla tdi pe portbagai si nu da bine la gagici 🙂

  6. Cand pleaca Tdi-ul euro 4, 5, 6 de la semafor închid venrilatia loganului. Ieri am condua un VW pas sat 1.4 cu 154 cp benzina. Nu se compara cu niciun diesel.
    Dieselul produce hidrocarburi cancerigene in gazele de ardere, daca nu stiati puneti manuale o carte de motoare si studiați comparatia compozitie gazelor de ardere dintre mai si mac, se stie de decenii dar nu o va spune niciun fabricant.

  7. Aia care au descoperit că dieselurile germane au softurile pt. a ascunde poluarea mai mare în traficul normal, nu sunt din aceiași tara in care din grija fata de mediu, fluviul Colorado dispare cu vreo 160 km înainte de vărsarea in mare ? Ipocrizie americana.