G4Media.ro

Turiștii evrei și evreii din Franța apelează masiv la o aplicație de…

Foto: Facebook Monite

Turiștii evrei și evreii din Franța apelează masiv la o aplicație de taxi cu șoferi prietenoși. Platforma pune în legătură pasagerii cu șoferi care vorbesc ebraica și înțeleg cultura evreiască

O aplicație de transport cu taxiul pentru pasagerii evrei a cunoscut o creștere a popularității în Franța, pe măsură ce membrii comunității caută opțiuni de transport mai sigure după o creștere accentuată a incidentelor antisemite, relatează Jewish Chronicle.

Monite, lansată în septembrie anul trecut de trei franco-israelieni, oferă un serviciu similar cu Uber, dar cu șoferi care vorbesc ebraica și „înțeleg cultura evreiască”.

Aplicația a fost adoptată rapid în orașe precum Paris, Marsilia, Lyon și Nisa, având în prezent peste 15 000 de utilizatori pe platformă.

Dar popularitatea sa reflectă un sentiment crescând de vulnerabilitate în rândul evreilor francezi, în special în urma atacurilor din 7 octombrie 2023 asupra Israelului și a creșterii ulterioare a antisemitismului în Europa.

Pentru Levana, o franco-israeliancă în vârstă de 37 de ani, aplicația a fost un colac de salvare. Ea a declarat că a fost întotdeauna neliniștită în legătură cu folosirea taxiurilor singură în Franța – o teamă care s-a intensificat după atacurile de anul trecut.

„Din 7 octombrie, lucrurile au devenit foarte complicate, îndoielile și teama sunt mult mai intense”, a spus ea.

Ea a descoperit Monite din gură în gură și acum o folosește în mod regulat. „Cineva mi-a spus despre această aplicație, am încercat-o și ce bucurie este să te simți în siguranță. Este neprețuit”, a spus ea.

Co-fondatorul Monite, Ilan Amar, a declarat că ideea aplicației a pornit de la feedback-ul călătorilor israelieni care nu se mai simțeau confortabil identificându-se ca atare în străinătate.

„Mulți [israelieni] ne-au spus că a devenit complicat să călătorească în străinătate, că le era teamă să spună că vin din Israel și că se simțeau puțin nesiguri”, a explicat el.

Deși inițial a fost destinată turiștilor israelieni, aplicația a atras rapid populația evreiască din Franța, a treia ca mărime din lume după Israel și Statele Unite, care a declarat de mult timp că se simte nesigură în spațiile publice.

„Populația evreiască din Franța nu a fost neapărat ținta noastră specifică”, a spus Amar. „Dar, în cele din urmă, aplicația noastră a fost o gură de aer proaspăt pentru evreii din Franța care se simt nesiguri. Din păcate, ea dezvăluie o problemă uriașă în Franța.”

CRIF (Consiliul Reprezentativ al Instituțiilor Evreiești din Franța), o importantă organizație umbrelă comunitară din țară, a înregistrat 1 570 de incidente antisemite în 2024 – de aproape patru ori mai multe decât în 2022.

Pentru a garanta siguranța, Monite efectuează verificări online ale identității noilor utilizatori și solicită interviuri video pentru toți viitorii șoferi.

„Facem o verificare online pentru a vedea dacă nu există probleme reale, pentru că uneori poți avea oameni care au atât de multă ură încât încearcă să găsească o modalitate de a face rău”, a continuat Amar.

„Practic, oricine susține sau este prieten cu Israelul se poate înregistra și utiliza aplicația.”

Kevin Cohen, un șofer din regiunea pariziană care s-a alăturat platformei în urmă cu șase luni, a declarat că Monite oferă siguranță pasagerilor.

„Am avut un interviu de angajare foarte bun”, a spus el. „Deci, în ceea ce privește siguranța, aș spune că clienții au o siguranță automată”.

El a adăugat: „Nu am avut decât comentarii pozitive. Oamenii se simt cu adevărat în siguranță cu noi. Fie că este vorba de preluarea părinților de la aeroport sau a copiilor de la școală, nu îi deranjează să urce într-un vehicul în care nu trebuie să își ascundă evreitatea sau chiar să își schimbe numele.”

Creșterea aplicației are loc după o serie de incidente antisemite foarte mediatizate în care au fost implicați șoferi de taxi din Franța, inclusiv un caz în care unei familii evreiești care sosea la Aeroportul Orly din Paris i s-a refuzat serviciul și a fost agresată verbal.

Șoferul a fost ulterior condamnat pentru discriminare religioasă și a primit o pedeapsă de opt luni de închisoare cu suspendare.

Cu 150 de șoferi în prezent pe platformă, fondatorii Monite au în vedere acum extinderea în alte țări, inclusiv Marea Britanie, SUA și Spania – toate destinații populare pentru turiștii israelieni și comunitățile evreiești.

„Am primit o mulțime de cereri din partea șoferilor din Statele Unite și din alte părți ale Europei”, a declarat Amar. „Deci vedem că este o problemă socială reală în multe locuri.”

Deși aplicația se concentrează în prezent pe călătorii rezervate în prealabil, cum ar fi preluările de la aeroport, Amar a declarat că ar putea urma servicii mai flexibile, pe măsură ce grupul de șoferi crește.

Dar, dincolo de transport, Monite stimulează, de asemenea, un sentiment de solidaritate evreiască, potrivit fondatorilor săi. Cohen și-a amintit că a lucrat în timpul unui meci de fotbal de mare tensiune între Franța și Israel în noiembrie anul trecut, la câteva zile după ce revoltele antisemite din Amsterdam au perturbat un meci Maccabi Tel Aviv.

„Era foarte tensionat și aproape imposibil să găsești un șofer. Să ceri unui Uber să ia un suporter israelian – nu cred că era vreunul”, a spus Cohen. „Așa că a trebuit să fim acolo în acea zi pentru a servi comunitatea. Ne simțim investiți cu o misiune”.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.