UE intenționează să subvenționeze vânzările de vehicule electrice pentru a contracara China
Bruxelles-ul a promis să ajute industria auto europeană, aflată în dificultate, prin utilizarea potențială a subvențiilor paneuropene pentru a stimula cererea de vehicule electrice, relatează Financial Times (FT).
Teresa Ribera, vicepreședinte executiv al Comisiei Europene, a declarat pentru FT, la Forumul Economic Mondial de la Davos, că oficialii încă „conturează” opțiunile pentru un program de stimulare.
„Este logic să vedem cum am putea găsi, dintr-o perspectivă paneuropeană, cum să facilităm măsurile în loc să trecem prin subvenții naționale”, a spus Ribera. Ea a avertizat împotriva unei „curse în care ne-am putea confrunta cu un model național împotriva altuia”.
Marți, cancelarul german Olaf Scholz a dezvăluit că Comisia ia în considerare un program de subvenționare al UE propus de el. Guvernul german a renunțat brusc la propriul său program în 2023, ceea ce a dus la o prăbușire a vânzărilor de vehicule electrice. Conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, multe state membre ale UE oferă stimulente pentru vehiculele electrice, însă condițiile variază foarte mult și mai multe state membre nu oferă niciun fel de subvenții la cumpărare.
O provocare pentru Bruxelles ar fi conceperea unui sistem care să fie conform cu normele OMC, evitând în același timp subvențiile acordate producătorilor auto chinezi, a căror cotă de piață crește rapid. Ribera a recunoscut că trebuie găsit un „echilibru complicat” între electrificarea rapidă și „o nepotrivire cu capacitatea mărcilor europene de a furniza în termeni de cantitate și calitate ceea ce am dori să vedem pe drumurile noastre”.
Comisarul, care este responsabil pentru strategia UE privind „industria verde”, a declarat că un posibil sistem de stimulente ar fi una dintre măsurile de sprijinire a unui sector considerat vital pentru economia europeană. Constructorii europeni de automobile „au nevoie de o viziune cuprinzătoare asupra modului de a-și actualiza capacitățile și de a recupera întârzierile în ceea ce este deja solicitat la nivel mondial”, a declarat Ribera.
În schimb, președintele american Donald Trump a promis săptămâna aceasta să pună capăt „subvențiilor nedrepte” pentru vehiculele electrice. Ribera, socialist și fost viceprim-ministru al Spaniei, a exclus amânarea termenului de 2035 pentru încetarea vânzărilor de motoare cu combustie internă, deoarece industria auto dorește „previzibilitate și claritate”. „Nu are sens să deschidem din nou discuția atunci când aceasta oferă o anumită certitudine și ar pedepsi primii care au luat-o în serios, fără niciun avantaj potențial pentru cei care încă trebuie să se miște”, a spus ea.
Dar ea a spus că este deschisă la flexibilitate în ceea ce privește obiectivele anuale de vânzări de vehicule electrice și amenzile pe care producătorii de automobile le riscă dacă nu le ating. Ribera a declarat că există o „conversație deschisă” cu producătorii auto cu privire la angajamentele alternative pe care le-ar putea lua în ceea ce privește investițiile. Producătorii auto s-au plâns că plata amenzilor nu va face decât să le împiedice planurile de investiții în vehiculele electrice, în timp ce cumpărarea de credite de la producătorii chinezi de vehicule electrice ajută concurenții chinezi.
Ribera a afirmat că este important „să ne asigurăm că această legislație este aplicată astfel încât să faciliteze obiectivul principal” de eliminare treptată a motoarelor pe benzină și diesel. De asemenea, ea s-a declarat deschisă extinderii cerințelor de transfer tehnologic pentru producătorii auto străini care doresc să stabilească unități de producție în UE. Anul trecut, Bruxelles-ul a declarat că va solicita companiilor străine care au primit subvenții UE pentru dezvoltarea bateriilor să împărtășească anumite tehnologii cu partenerii locali.
Există o „lecție bună de învățat” din China, care a stabilit cerințe stricte privind întreprinderile comune și schimbul de tehnologie atunci când producătorii europeni de automobile au înființat fabrici în această țară în urmă cu 30 de ani. Dincolo de sectorul auto, Ribera a spus că este dispusă să extindă măsurile pe care Comisia le poate lua în beneficiul industriei europene. Ea a precizat că va analiza cerințele privind conținutul local pentru a proteja producătorii europeni de turbine care se confruntă cu o concurență acerbă din partea companiilor chineze.
Acțiunile producătorilor europeni de turbine eoliene au fost afectate de primele anunțuri politice ale lui Trump, inclusiv suspendarea închirierii de noi proiecte offshore. Ribera a insistat asupra faptului că UE va menține cursul de decarbonizare, în pofida deciziei lui Trump de a abandona Acordul de la Paris din 2015 privind reducerea emisiilor, în cadrul căruia ea a fost unul dintre arhitecți. Incendiile devastatoare din Los Angeles au arătat că SUA suferă deja efectele schimbărilor climatice cu costuri mari, a spus ea. „Lumea este mult mai mare [decât SUA] și există mulți alți parteneri și actori care înțeleg de ce este important să rămânem uniți”, a spus ea.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankPentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.