UE vrea să impoziteze mașinile electrice din China, inclusiv Teslas, timp de cinci ani
Bruxelles-ul și-a confirmat intenția de a impune o suprataxă pe o perioadă de cinci ani asupra mașinilor electrice din China, inclusiv asupra mașinilor Tesla, la o rată redusă, rămânând în același timp „deschis” unei soluții negociate cu Beijingul, transmite agenția
Bruxelles-ul va adăuga la taxa de 10% deja în vigoare o suprataxă de până la 36% asupra importurilor de vehicule electrice chinezești.
Constructorul american Tesla, care dispune de fabrici proprii în China, s-a ales cu o cotă „individuală” de 9%, mult mai mică din cauza nivelului redus al subvențiilor primite de marca creată de miliardarul american Elon Misk, potrivit Bruxelles-ului. Cea mai mare parte a ajutorului acordat de Beijing pentru producția locală a modelelor Y și 3 constă în furnizarea de baterii la un preț inferior celui al pieței, a explicat un oficial european.
Aceste taxe vamale se vor aplica de acum și până la sfârșitul lunii octombrie, timp de cinci ani, sub rezerva aprobării celor 27, care sunt divizați pe această temă. Acestea vor înlocui apoi taxele provizorii de până la 38% decise la începutul lunii iulie, a precizat Comisia într-un comunicat de presă.
Represaliile Beijingului
În timp ce Franța și Spania militau activ pentru măsuri proporționale, Germania, care este puternic implicată în China, se lupta alături de Suedia și Ungaria pentru a evita sancțiunile, temându-se de represalii din partea Beijingului.
Berlinul este deosebit de reticent, având în vedere importanța industriei sale auto în China. Audi, BMW, Mercedes și Volkswagen realizează aproape 40% din vânzările lor mondiale în China. „Efectele negative ale acestei decizii depășesc beneficiile posibile”, a deplâns Volkswagen în iulie, când au fost impuse taxele provizorii.
Camera de Comerț chineză din UE a avertizat marți asupra consecințelor „negative” pentru relațiile dintre Beijing și Bruxelles, denunțând un „protecționism” mascat.
„Camera de Comerț își exprimă nemulțumirea profundă și opoziția fermă față de abordarea protecționistă a Comisiei Europene”, a afirmat aceasta într-un comunicat, avertizând asupra pericolului de «exacerbare a tensiunilor comerciale dintre UE și China».
La jumătatea lunii iunie, China anunțase deja o anchetă antidumping privind importurile europene de carne de porc, după o anchetă lansată în ianuarie privind băuturile spirtoase din vin (inclusiv coniacul) din UE. Potrivit presei chineze, vinul, produsele lactate și automobilele cu motoare mari sunt, de asemenea, în vizorul Chinei.
Această nouă bătălie se înscrie în cadrul tensiunilor comerciale crescânde dintre Occident și China, care este acuzată și de distrugerea concurenței în alte sectoare: turbine eoliene, panouri solare, baterii etc.
14,6 milioane de angajați
UE speră astfel să protejeze o industrie auto care angajează 14,6 milioane de persoane în UE, evitând în același timp un conflict mortal cu cel de-al doilea partener comercial al său, după Statele Unite. La jumătatea lunii mai, SUA au anunțat că vor impune taxe vamale de 100%, față de 25% anterior.
Bruxelles-ul se declară „deschis” la orice altă soluție din partea Beijingului care respectă normele Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), pe care China a sesizat-o în iulie.
„Credem că depinde într-adevăr de China să găsească o alternativă” la suprataxare, a declarat un oficial european.
Campioană a motoarelor pe benzină și diesel, industria auto europeană se teme că fabricile sale vor dispărea dacă nu reușește să oprească valul de modele electrice chineze. Beijingul a luat-o înainte investind de mult timp în baterii.
În UE, piața este în plină expansiune înainte de interzicerea în 2035 a vânzărilor de vehicule noi cu motor cu combustie, iar vehiculele electrice chinezești reprezintă 22% din piața europeană, față de 3% în urmă cu trei ani, conform estimărilor industriei. Mărcile chineze au o cotă de piață de 8%.
Noile taxe vor afecta majoritatea producătorilor auto chinezi. Bruxelles-ul va impune suprataxe de 17% producătorului chinez BYD, în loc de 17,4% prevăzut în taxa provizorie decisă luna trecută, de 19,3% producătorului Geely, față de 19,9%, și de 36,3% producătorului SAIC, față de 37,6% în iulie. Ceilalți producători vor fi supuși unei taxe suplimentare medii de 21,3%, față de 20,8% în iulie, dacă au cooperat la anchetă, sau de 36,3% (37,6%) dacă nu au cooperat.
Aceste modificări au fost decise în urma dialogului cu societățile vizate și a luării în considerare a unora dintre solicitările lor, a explicat oficialul european.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu