Ultima oră: Aeroportul Internațional Chișinău revine în proprietatea statului Republica Moldova de la oligarhul fugar Ilan Șor, care finanțează protestele ce vor să dărâme guvernul pro-european
Curții de Apel Chișinău a decis, miercuri, că Aeroportul Internațional Chișinău va reveni înapoi în proprietatea statului Republica Moldova, iar decizia de astăzi este executivă și executorie. „Felicitări poporului Republicii Moldova. Este meritul vostru”, a scris pe pagina sa de Facebook, ministrul Justiției, Sergiu Litvinenco, imediat după decizie.
Procedura de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău a a demarat pe 29 mai 2013, în ultima zi de mandat a guvernului interimar de atunci condus de fostul premier, Iurie Leancă, în prezent anchetat și el pentru această afacere.
Executivul de a atunci a adoptat decizia de concesionare a aeroportului. A doua zi Parlamentul a votat un nou Executiv, condus tot de Iurie Leancă, dar cu o altă componenţă. Două săptămâni mai târziu, Ministerul Economiei forma comisia responsabilă cu organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului, prin concurs închis în urma căruia au fost selectat șapte companii pentru acest proces de concesionare.
Doar două dintre aceste companii au depus oferte de participare până la 5 august, respectiv Vnukovo-Invest SA, în asociere cu Mejdunarodnîi Aeroport Vnukovo SA şi UK KOMAKS, în asociere cu Aeroportul Habarovsk SA, Kolomensky Zavod SA şi Avia Invest SRL din Chişinău (cu denumirea generală – Asociaţia Persoanelor Juridice Avia Invest), relata RISE Moldova.
Pe 7 august a fost anunțat faptul că Avia Invest a fost desemnată câștigătoare. În spatele companiei se afla oligarhul moldovean Ilan Șor, fugit în iunie 2019 în Israel. Conform raportului de audit financiar intențional independent, Șor este artizanul „furtului miliardului” dintre trei bănci private moldovenești între 2012-2014.
Compania Avia Invest a fost formată pe 2 august, cu doar cinci zile înainte de anunțarea câștigătorului și a devenit astfel concesionarul acestui obiectiv strategic.
Oferta stabilea perioada de concesiune a aeroportului pe 49 de ani, ci o redevenţa de 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi investiţii de 244,2 milioane de euro.
Ilan Șor nu a investit niciun ban, deși contractul prevedea acest lucru.
Pe 4 octombrie 2019, Parlamentul de la Chișinău a recomandat Guvernului să rezilieze contractul şi să pună sechestru pe patrimoniul statului gestionat de Avia Invest. Mișcarea venea în urma unui raport întocmit de o comisie delegată privind legalitatea acestei concesionări.
Comisia de anchetă a constatat atunci că procesul de concesionare a fost viciat. La concursul de concesionar nu doar a fost admisă, dar a şi câştigat o companie ce nu avea dreptul şi nu fusese invitată, respectiv Avia Invest în spatele căreia stătea Ilan Șor.
Este așteptată și o decizie finală în cazul lui Ilan Șor, în dosarul „furtului miliardului”, după ce în 2017, un tribunal din Republica Moldova l-a condamnat la șapte ani și jumătate de închisoare.
Foto: Cetățeni moldoveni care se pregătesc de zbor de pe Aeroportul Internațional Chișinău. Sursa/G4Media, Mădălin Necșuțu
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank