G4Media.ro

Un grup de ingineri vor să refacă un avion IAR-80 / Toate…

Sursa foto: ar80flyagain.org

Un grup de ingineri vor să refacă un avion IAR-80 / Toate modelele au fost distrus după Al Doilea Război Mondial de către armata rusă /  ”Păcat că s-au distrus toate avioanele și că nu mai avem unul, să arătăm un IAR măcar. E doar o copie la Muzeul de Aviație, care nu e originală”

Asociația Fly Again a prezentat la Paris un proiect ambițios născut din pasiune: Visul de a realiza un IAR-80 FA (Fly Again) la scară 1:1 în condiții de zbor, anunță Biz Brașov.

„Asociația Fly Again are ca obiectiv realizarea unei replici a avionului IAR 80, scara 1:1, în condiții de zbor. Se va numi IAR 80 FA și va avea numărul 451”, se arată pe site-ul oficial al asociației.

Legendarul avion IAR-80 a fost proiectat de Industria Aeronautică Română. Avionul românesc avea o rază de acțiune de 940 km și o viteză de 550 km/h. Plafonul de zbor era de 10.500 metri.

„Față de Messerschmitt, (n.r. – IAR-80) avea o diferență: Pilotul nu ședea în centru de greutate și stătea puțin mai în spate. La viraje parcă vira întâi botul avionului, apoi veneai și tu. În schimb avea carburator pentru combustibil iar la virajele bruște, în sus, jos, dreapta, stânga, dădea oarecare rateuri pentru că din cauza efortulu nu mai alimenta cu benzină. Messerschmitt-ul în schimb era pe injecție nu pe carburator”, povestea regretatul general Ion Dobran, erou și as al aviației militare române.

Marele pilot român și-a exprimat regretul că aceste avioane au fost distruse imediat în anii 1950 de către sovietici, respectiv după ce comuniștii români au preluat puterea.

„Păcat că s-au distrus toate avioanele și că nu mai avem unul, să arătăm un IAR măcar (n.r. – IAR-80). E doar o copie la Muzeul de Aviație, care nu e originală. Le-au distrus rușii repede, imediat după 1950 atunci”, a conchis generalul Dobran, în episodul 2 al seriei documentare Ora Regelui. Ultimii romantici, piloții Majestății Sale, serie difuzată de Televiziunea Română.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. IAR -urile 80/81 nu au fost distruse de ruși ci de noi, le-am folosit până după anii 50 si le-am dus conștincios la topit pe toate că atât ne-a dus capul.

  2. Proiectul a fost sigur furat de la nemti, in nici un caz facut de ‘inginerii’ romani.
    Cind l-au copiat, au scris pina si ‘vezi figura’, dar pe aia au uitat sa o copieze.
    Asa ca au asezat pilotul un pic mai in spate decit centrul de greutate.
    La fel au uitat figura cu injectia si au pus carburator.
    Si iata, hotia continua si azi.