Un petrolier atacat în largul coastelor Yemenului prezintă riscul unei „catastrofe ecologice” (experți)
Un petrolier atacat de rebelii yemeniți houthi și abandonat în largul coastelor Yemenului, care transporta peste un milion de barili de țiței, ar putea provoca o „catastrofă ecologică” în Marea Roșie dacă se rupe sau explodează, avertizează experții, citați de agenția AFP.
Nava Sounion, sub pavilion grec, care a fost lovită de rachete luna trecută, era încă în flăcări sâmbătă, crescând riscul unei scurgeri de petrol de patru ori mai mare decât cea provocată de Exxon Valdez în largul Alaskăi în 1989.
„O deversare de petrol de această amploare ar putea fi practic imposibil de reținut, contaminând întinderi vaste de apă de mare și de coastă”, avertizează Julien Jreissati, director al programului pentru Orientul Mijlociu și Africa de Nord la Greenpeace. „Impactul pe termen lung asupra biodiversității marine ar putea fi devastator, deoarece reziduurile de petrol ar putea persista în mediu ani sau chiar decenii.
Houthis, care controlează zone întinse din Yemen, vizează de luni de zile nave pe care le consideră a fi legate de Israel, Statele Unite sau Regatul Unit, pretinzând că acționează în semn de solidaritate cu palestinienii din Fâșia Gaza, în contextul războiului dintre Israel și mișcarea islamistă palestiniană Hamas.
Sounion, care transportă 150.000 de tone de țiței, a luat foc și și-a pierdut forța motrice după ce a fost atacată la 21 august. Cei 25 de membri ai echipajului său au fost evacuați a doua zi de o fregată franceză din cadrul misiunii europene Aspides desfășurată în zonă.
Câteva zile mai târziu, rebelii au susținut că au detonat încărcături pe puntea navei, declanșând noi incendii.
#MaréeNoire Il y a un vrai risque de catastrophe environnementale en Mer Rouge. Il est très urgent que les Pays Membres du PERSGA s’organisent pour déclencher une Opération de Sauvetage du Pétrolier Sounion Pavillon Grec, transportant 150 000 tonnes de Barils de Pétrole Brut. pic.twitter.com/5PLHmA2c5O
— Gueddan (@OudoumAbdallah) September 9, 2024
Situație „imprevizibilă” –
Companiile private care ar fi trebuit să remorcheze nava, ancorată la jumătatea distanței dintre Yemen și Eritreea, au decis că „nu este sigur” să facă acest lucru, a anunțat săptămâna trecută misiunea Aspides, responsabilă de asigurarea protecției acestora, precizând că sunt studiate „soluții alternative”.
Cu petrolierul „foarte încărcat, imobilizat și în flăcări, situația este extrem de periculoasă și imprevizibilă”, a declarat Jreissati, adăugând că „riscul unei catastrofe ecologice majore este ridicat, nava putându-se rupe sau exploda în orice moment”.
Din noiembrie, atacurile Houthi au dus la moartea a cel puțin patru membri ai echipajului și la scufundarea a două nave, inclusiv Rubymar, un vrachier care s-a scufundat în martie cu mii de tone de îngrășământ la bord.
Cu toate acestea, Sounion reprezintă cea mai mare amenințare de până acum. „Această situație este un dezastru ecologic care se desfășoară încet sub ochii noștri”, spune Wim Zwijnenburg de la ONG-ul PAX.
Centrul Comun de Informare Maritimă (JMIC), condus de o coaliție navală multinațională care include Statele Unite și țări europene, a raportat sâmbătă „mai multe” incendii pe puntea navei, dar a declarat că nu a văzut nicio scurgere de petrol. El a declarat că o operațiune de salvare și de stingere a incendiilor ar trebui să înceapă în această săptămână.
„Mici pete de petrol au fost detectate pe unele imagini din satelit, probabil legate de petrolul ars după explozii sau provenind de la motor”, a declarat Zwijnenburg. Dar nu există niciun indiciu în acest stadiu „că a avut loc o deversare de țiței din încărcătura transportată de navă”.
“Mediu riscant”
Amenințarea reprezentată de Sounion în Marea Roșie amintește de riscul pe care l-a reprezentat mult timp superpetrolierul FSO Safer, un petrolier de 47 de ani abandonat de ani de zile în largul coastelor Yemenului, ca urmare a războiului civil care sfâșie țara săracă de mai bine de un deceniu.
În august 2023, Organizația Națiunilor Unite a reușit să transfere încărcătura sa de peste un milion de barili de petrol după o operațiune lungă și costisitoare.
Salvarea navei Sounion s-ar putea dovedi cu atât mai dificilă cu cât rebelii houthi își continuă atacurile în zonă, subliniază Noam Raydan de la Washington Institute for Near East Policy.
„Găsirea unor remorchere adecvate în apropiere, pregătite să opereze într-un mediu atât de riscant, ar putea fi dificilă”, spune expertul. Iar forțele navale „vor trebui să rămână aproape de petrolier pentru a împiedica Houthis să întrerupă procesul (de salvare)”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii