Un pilot rus a încercat să doboare un avion britanic în 2022, deasupra Mării Negre, după ce a interpretat greșit un ordin ambiguu venit de la sol
Un pilot rus a încercat să doboare un avion de supraveghere al RAF după ce a crezut că are permisiunea de a trage, afirmă BBC.
Pilotul a tras două rachete, dintre care prima pare să fi ratat ținta, nefiind vorba de o funcționare defectuoasă, așa cum s-a susținut la momentul respectiv.
Rusia susținuse că incidentul din septembrie anul trecut a fost cauzat de o „defecțiune tehnică”.
Ministerul britanic al Apărării (MoD) a acceptat public explicația rusă.
Dar acum, trei surse occidentale de rang înalt din domeniul apărării, care cunosc incidentul, au declarat pentru BBC că comunicațiile rusești interceptate de avionul RC-135 Rivet Joint al RAF oferă o versiune foarte diferită de cea oficială.
Avionul RAF – cu un echipaj de până la 30 de persoane – efectua o misiune de supraveghere deasupra Mării Negre, în spațiul aerian internațional, la 29 septembrie anul trecut, când s-a întâlnit cu două avioane de vânătoare rusești SU-27.
Comunicațiile interceptate arată că unul dintre piloții ruși a crezut că a primit permisiunea de a ținti avionul britanic, în urma unei comenzi ambigue primite de la o stație terestră rusă.
Cu toate acestea, cel de-al doilea pilot rus nu a crezut acest lucru. Acesta a protestat și și-a înjurat camaradul de zbor atunci când a tras prima rachetă.
De notat că Joint Rivet este încărcat cu senzori pentru a intercepta comunicațiile.
Răspunzând la aceste noi dezvăluiri, un purtător de cuvânt al Ministerului Apărării a declarat: „Intenția noastră a fost întotdeauna să protejăm siguranța operațiunilor noastre, să evităm escaladarea inutilă și să informăm publicul și comunitatea internațională”.
Ce s-a întâmplat cu adevărat
În timp ce cele două SU-27 rusești se apropiau de avionul de spionaj al RAF, au primit o comunicare de la controlorul stației lor de la sol.
O sursă occidentală a declarat pentru BBC că vorbele pe care le-au primit au fost de genul „aveți ținta”.
Acest limbaj ambiguu a fost interpretat de unul dintre piloții ruși ca fiind permisiunea de a trage.
Limbajul liber pare să fi arătat un grad ridicat de neprofesionalism din partea celor implicați, au declarat sursele. În schimb, piloții NATO folosesc un limbaj foarte precis atunci când cer și primesc permisiunea de a trage.
Pilotul rus a lansat o rachetă aer-aer, care a fost lansată cu succes, dar care nu a reușit să se fixeze pe țintă, spune BBC. Ceea ce înseamnă că a fost vorba despre o ratare, nu despre o defecțiune.
Surse din domeniul apărării au declarat pentru BBC că între cei doi piloți ruși a izbucnit apoi o ceartă.
Pilotul celui de-al doilea SU-27 nu a crezut că i s-a dat permisiunea de a trage.
Acesta și-ar fi înjurat camaradul, întrebându-l efectiv ce credea că face.
Cu toate acestea, primul pilot a lansat încă o rachetă.
Sursele afirmă că cea de-a doua rachetă a căzut pur și simplu de pe aripă – ceea ce sugerează că arma fie a funcționat defectuos, fie că lansarea a fost anulată.
Ce a spus Ministerul Apărării din Marea Britanie că s-a întâmplat
Trei săptămâni mai târziu, guvernul britanic a confirmat că incidentul a avut loc – după ce o explicație a Ministerului rus al Apărării a spus că a fost vorba de o „defecțiune tehnică”.
Într-o declarație făcută în fața parlamentarilor la 20 octombrie, secretarul apărării de atunci, Ben Wallace, a spus că a fost un „angajament potențial periculos”.
Dar a acceptat explicația Rusiei, spunând: „Nu considerăm că acest incident constituie o escaladare deliberată din partea rușilor, iar analiza noastră este de acord că s-a datorat unei defecțiuni.”
Ce au declarat SUA despre incident
Cu toate acestea, o scurgere de informații secrete a dezvăluit că armata americană a vorbit despre ceea ce s-a întâmplat în termeni mai duri.
Într-o serie de documente, publicate online de către aviatorul american Jack Teixera, același incident a fost descris ca fiind „un incident care (avionul) a fost aproape doborât”.
„Incidentul a fost mult mai grav decât a fost descris inițial și ar fi putut constitui un act de război”, a relatat New York Times.
Potrivit a doi oficiali americani din domeniul apărării, pilotul rus ar fi interpretat greșit un ordin primit de la sol.
Pilotul rus „care fixase ținta pe avionul britanic, a tras, dar racheta nu a fost lansată corect”.
NYT a citat, de asemenea, un oficial american anonim din domeniul apărării care a descris incidentul „ca fiind foarte, foarte înfricoșător”.
Ca răspuns la scurgerea de informații, Ministerul britanic al Apărării a emis o altă declarație care a adăugat mai multă ceață decât claritate asupra incidentului.
Ministerul Apărării a susținut că „o proporție semnificativă din conținutul acestor rapoarte [din documente] este falsă, manipulată sau ambele”.
De ce atâta secretomanie?
Ar putea exista mai multe motive pentru care Ministerul Apărării din Marea Britanie a fost reticent în a oferi toate detaliile.
În primul rând, Regatul Unit nu ar fi dorit să facă publică amploarea activităților sale de colectare de informații și detaliile comunicațiilor interceptate.
Mai important, niciuna dintre părți nu a dorit o escaladare – una care ar putea atrage un membru NATO într-o confruntare militară cu Rusia.
Dar incidentul arată, încă o dată, cum o greșeală și un calcul greșit al unei singure persoane poate declanșa un conflict mai amplu.
Ministerul Apărării a declarat acum pentru BBC că „acest incident este un memento dur al consecințelor potențiale ale invaziei barbare a lui Putin în Ucraina”.
Aceasta nu este prima dată când un pilot rus nesăbuit a vizat un avion NATO în spațiul aerian internațional.
În luna martie, la începutul acestui an, un avion rusesc a doborât o dronă americană de supraveghere fără pilot, care zbura, de asemenea, deasupra Mării Negre.
În acel incident, pilotul rus a primit o medalie, dar majoritatea experților sunt de acord că a fost vorba mai degrabă de noroc decât de îndemânare sau discernământ.
Acest incident evidențiază întrebări serioase cu privire la disciplina și profesionalismul forțelor aeriene rusești.
În ciuda faptului că a fost cât pe ce să fie doborât, RAF a continuat să efectueze zboruri de supraveghere deasupra Mării Negre.
De la acest incident, aceste zboruri de supraveghere ale RAF au fost escortate de avioane de vânătoare Typhoon înarmate cu rachete aer-aer.
Marea Britanie este singurul aliat al NATO care efectuează misiuni cu echipaj deasupra Mării Negre.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
2 comentarii