Un sas voia acum 132 de ani să facă Oltul navigabil, prin introducerea unor vapoare pe lanț, trase cu motor pe abur / În Sibiul s-ar fi produs alcool cu porumb din Oltenia, iar la Tălmaciu ar fi fost construită o rafinărie cu petrolul din Ploiești / Investiție estimată atunci la peste 2 milioane de franci
Carl Wolff, sibianul care a introdus în municipiu curentul electric și tramvaiul a publicat în urmă cu 132 de ani în Anuarul de Geografie al României un studiu detaliat prin care se prezentau pașii care pot fi urmați pentru a face Oltul navigabil, scrie Turnul Sfatului.
El spunea că prin Oltul navigabil localitățile din Transilvania ar avea și ele de câștigat, pe lângă cele din România.
„Aducându-se porumb din România, în Sibiu s-ar crea aici o industrie de spirt, iar prin import de petroleu s-ar putea crea rafinerit de petroleu la Porcești, ori lîngă Tălmaciu, care ar rafina petroleul de unde l-ar preda drumului de fer spre transportare”, scrie Carl Wolff.
El avea o soluție pentru marea problemă a navigației pe Olt de până atunci: mulțimea de oameni care trebuia să tragă navele de pe maluri, în amonte. El susținea, după ce a urmărit exemple în Franța și Germania, pe Elba, că pe Olt se poate aplica metoda circulației vapoarelor înpotriva cursului apei, folosind un lanț întins pe fundul apei, care ar urma să fie tras cu ajutorul unui motor pe aburi.
„În albia râului se scufundă pe toată distanța care este de navigat un lanț care se fixează numai la ambele capete. Vapoarele pe lanț au pe podul corabiei o pereche de tobe, pe care se pune lanțul de comun în înfășurare triplă. Tobele acestea lucrează ca toba unui vârtej ordinar de corăbiile, iar prin fricțiune și tobele, care lucrează împreună, fac posibil ca una dintre ele să desfășoare atâta lanț, cât primește cealaltă”, explica Wolff.
El spune că pe distanța dintre Rîmnic până în Transilvania ar urma să existe vapoare pe lanț, iar de la Râmnic la Slatina ar urma să circule vapoare cu roți „eventual cu șurupe”.
El a socotit că ar fi nevoie de 100 de kilometri de lanț de 25,3 mm în greutate de 1500 de tone, care ar costa 810 mii de franci. A considerat că ar fi nevoie de 4 vapoare pe lanț, care ar costa 420 de mii de franci și alte 6 cu roată, care ar costa 720 de mii de franci, iar în total bugetul unei noi companii de navigație ar fi de 2,17 milioane de franci.
Consumul de cărbuni al vapoarelor de pe Olt este estimat de Carl Wolff la 8.000 de mărci sau 10 mii de franci. Cheltuieli de personal pentru un vapor s-ar ridica la 8.000 de mărci pe an, iar cheltuielile de exploatare anuale ar fi costat 493 de mii de mărci.
În schimb, la final, după socotelile sibianului, un singur vapor ar aduce anual un profit de 165.600 de mărci.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank