
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri solicită majorarea sumei rambursate pentru acciza suplimentară la 34 bani/litru şi prelungirea schemei de ajutor de stat până la 31 decembrie 2025
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Ministerului Finanţelor majorarea sumei rambursate pentru acciza suplimentară la 34 bani/litru şi prelungirea schemei de ajutor de stat până la 31 decembrie 2025, transmite Agerpres.
Potrivit unui comunicat al UNTRR, remis luni Agerpres, aceste modificări ale legislaţiei sunt esenţiale pentru ca firmele de transport rutier din România să-şi poată menţine competitivitatea într-un context economic tot mai dificil. Carburantul rămâne cel mai mare cost, iar majorarea accizei fără măsuri compensatorii adecvate duce la creşterea costurilor operaţionale şi pune presiune directă pe tariful de transport, susţin transportatorii.
„Începând cu anul 2025, mai mulţi transportatori români au pierdut contracte de transport bilateral din şi către România, ca urmare a acestor costuri ridicate. Aceste evoluţii confirmă datele prezentate în studiul UNTRR ‘Piaţa Transporturilor Rutiere din România 2018 – 2030’, care arăta că în 2023 cele mai mari scăderi s-au înregistrat pe rutele către şi dinspre Germania, Ţările de Jos, Belgia, Cehia şi Polonia. În 2023, transportatorii români au continuat să deţină o pondere semnificativă în comerţul internaţional realizat rutier, cu 66% din totalul exporturilor şi 57% din totalul importurilor de mărfuri transportate pe cale rutieră”, se precizează în comunicat.
Scăderea volumului de servicii de transport rutier efectuate de operatorii români se reflectă inclusiv în datele publicate de Banca Naţională a României, citate în document. Astfel, la sfârşitul lunii noiembrie 2024, soldul exporturilor de servicii de transport rutier a fost de doar 4,555 miliarde euro, în scădere cu 483 milioane euro faţă de aceeaşi perioadă a anului 2023, când soldul era de 5,038 miliarde euro.
„În acest context, pentru a asigura continuitatea măsurii şi predictibilitatea necesară mediului de afaceri, UNTRR solicită prelungirea perioadei de aplicare a schemei de ajutor de stat până la data de 31 decembrie 2025. Valoarea actuală rambursată, de 20 bani/litru, nu mai reflectă realitatea economică. UNTRR solicită majorarea acesteia la 34 bani/litru, astfel încât să se asigure o compensare parţială echitabilă a accizei suplimentare, în linie cu practicile altor state membre UE. După majorarea accizei la motorină de la 1 ianuarie 2025, nivelul acesteia a depăşit 466 euro/1000 litri – cea mai mare valoare a accizei din România de după 1990. În acelaşi timp, nivelul minim european este de 330 euro/1000 litri, iar diferenţa necompensată afectează direct capacitatea de concurenţă a transportatorilor români în raport cu operatorii din alte state membre”, explică UNTRR.
Potrivit Uniunii, mai multe state UE oferă scheme de rambursare semnificativă a accizei suplimentare: Spania rambursează 4,9 cenţi/litru, Croaţia oferă rambursare integrală, iar Ungaria compensează aproximativ 70% din diferenţă. Belgia, Franţa şi Italia aplică, de asemenea, forme consistente de sprijin, care menţin competitivitatea transportatorilor naţionali.
În acest context, UNTRR solicită modificarea următoarelor articole din HG 153/2024: art. 4 alin. (3) – prelungirea perioadei de aplicare a schemei până la 31 decembrie 2025 şi art. 5 alin. (2) – majorarea valorii rambursate la 34 bani/litru.
Astfel, UNTRR subliniază necesitatea unei intervenţii urgente pentru evitarea dezechilibrelor în piaţa de transport rutier şi pentru asigurarea unei concurenţe loiale în spaţiul UE. În lipsa acestor ajustări, transportatorii români riscă să piardă teren în faţa firmelor străine care beneficiază de sprijin activ şi consistent din partea propriilor guverne, avertizează transportatorii.
De asemenea, este important de avut în vedere că, indiferent de evoluţia preţului la petrolul şi motorină pe piaţa europeană, creşterea accizei la nivel naţional are un impact concentrat pe operatorii de transport din România, prin reducerea competitivităţii transportatorilor români şi a tuturor agenţilor economici din ţară care utilizează un transport mai scump decât competitorii lor din alte state.
„În măsura în care în alte ţări, la acelaşi cost al motorinei fără taxe, cu taxe mai mici sau cu taxe, chiar dacă egale sau mai mari cu cele aplicate în România, prin rambursări integrale sau parţiale de acciză, costul final al motorinei devine mai competitiv decât în România, fluxurile de alimentare ale transportatorilor vor migra către alte state, aşa cum s-a întâmplat şi în trecut. Estimările arată că, într-un interval de doar trei luni, între 12% şi 18% din volumul de motorină alimentat pe teritoriul României ar putea fi redirecţionat către ţările vecine. Această migrare va conduce implicit la o scădere a sumelor colectate de stat din acciză”, se menţionează în comunicat.
Deşi, la prima vedere, statul român ar putea considera că face o economie prin nerambursarea accizei către transportatori, în realitate, pierderile bugetare cauzate de mutarea alimentărilor în afara ţării vor depăşi economiile aparente. Astfel, suma finală colectată din acciză se va reduce proporţional cu volumul de carburant alimentat în afara României.
”Pentru a da o şansă industriei de transport din România şi economiei româneşti în ansamblu, menţinerea rambursării parţiale a accizei pentru transportatorii români este cheia atât în situaţia creşterii preţului motorinei, cât şi a scăderii acestuia ca urmare a recesiunii economice şi a reducerii cererii. Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România îşi exprimă încrederea în deschiderea autorităţilor faţă de această solicitare legitimă a industriei de transport rutier, vitală pentru economia naţională şi pentru buna funcţionare a lanţurilor logistice europene”, transmite UNTRR.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.