G4Media.ro

Unul dintre cele mai aglomerate aeroporturi din lume folosește inteligența artificială pentru…

Sursa foto: © Patrick Rowney | Dreamstime.com

Unul dintre cele mai aglomerate aeroporturi din lume folosește inteligența artificială pentru a asista controlorii de trafic aerian

Un nou sistem de inteligență artificială (AI) este testat la aeroportul Heathrow pentru a asista controlorii de trafic aerian în gestionarea celui mai aglomerat spațiu aerian din Regatul Unit, relatează Euronews.com.

Gestionând aproape o jumătate de milion de zboruri anual – o medie de 90 de zboruri pe oră în timpul zilei – operațiunile de control al traficului aerian de la Heathrow, al patrulea cel mai aglomerat aeroport din lume, se bazează în mare măsură pe o coordonare eficientă pentru a menține siguranța și a reduce la minimum întârzierile.

Motorul AI, denumit „Amy”, combină datele radar și video pentru a urmări aeronavele pe întregul aerodrom, creând o vizualizare holistică a pozițiilor aeronavelor.

NATS, care supraveghează controlul traficului aerian, spune că tehnologia poate ajuta controlorii să monitorizeze aeronavele chiar și atunci când acestea nu sunt la vedere, folosind camere 4K și radar.

„Totul începe cu un turn de control digital. Deci, aici înlocuim vederea din afara ferestrei de la cabinele turnului tradițional de deasupra noastră”, potrivit lui Andy Taylor, un ofițer șef de soluții la NATS.

„Aceste informații, pentru că acum sunt mai degrabă digitale decât analogice, înseamnă că putem trimite aceste informații prin procesare. Iar această procesare… se face prin intermediul motorului nostru digital de inteligență artificială, cunoscut sub numele de Amy”.

Sistemul oferă detalii cheie pentru fiecare aeronavă, cum ar fi numărul zborului, tipul aeronavei și dacă aceasta este în curs de sosire sau de plecare.

Prin furnizarea de date în timp real, inteligența artificială îi ajută pe controlori să ia decizii mai rapide și mai informate. Motorul AI a fost deja testat pe peste 40.000 de zboruri.

NATS spune că se pregătește pentru un „turn digital de urgență” complet operațional până în 2027.

Acesta va servi ca sistem de rezervă în caz de urgențe sau perturbări, fără a necesita vizibilitate asupra pistelor.

Cu toate acestea, experții avertizează că astfel de sisteme AI pot avea limitări.

„Prima este lipsa de judecată contextuală. Așadar, aceasta înseamnă că AI-urile tind să nu aibă o înțelegere pe deplin dezvoltată a anumitor sisteme, iar nuanțele tind să trebuiască să fie gestionate de echipe”, a declarat Colin Rigby, lector și director de întreprindere la Universitatea Keele.

„A doua este limitarea datelor lor. Este probabil ca inteligența artificială să fi fost antrenată pe operațiuni aeroportuare standard destul de rutiniere. Dar, de fapt, atunci când aveți nevoie de acest lucru este atunci când lucrurile nu sunt de rutină, când lucrurile merg prost, cred că acest lucru duce înapoi la ideea că AI este în concert cu omologii săi umani pentru a produce rezultate mai bune pentru toți cei implicați”, a adăugat Rigby.

NATS spune că Amy este proiectată să lucreze alături de controlorii umani.

Aeroporturile din Singapore, New York și Hong Kong analizează implementarea unor soluții digitale similare.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.