G4Media.ro

Urbanistul Reinhold Stadler, expert în mobilitate urbană, despre cum se poate evita…

Sursa foto: Facebook / Clotilde Armand

Urbanistul Reinhold Stadler, expert în mobilitate urbană, despre cum se poate evita „scurtătura” auto prin Pădurea Băneasa, „un bun comun al întregii comunități”, nu doar al cartierului Greenfield, dependent de mașină

Perspectiva deschiderii unui drum forestier prin Pădurea Băneasa, destinat circulației auto, a generat, recent, un val de nemulțumiri în rândul specialiștilor și al organizațiilor civice. Urbanistul Reinhold Stadler, expert în mobilitate urbană și unul dintre contribuitorii la primul Plan de Mobilitate Urbană Durabilă al Capitalei, atrage atenția asupra pericolelor pe care le implică această decizie pentru sustenabilitatea orașului și protecția mediului.

O comunitate dependentă de autoturism

„Greenfield rămâne, din păcate, un exemplu despre cum pierdem sustenabilitatea pe măsură ce ne dorim un trai mai aproape de natură, dar ajungem să o distrugem treptat. Este un cartier construit la marginea Capitalei, conectat doar parțial la infrastructură, unde locuitorii, deși vor un stil de viață mai liniștit, sunt obligați să petreacă zilnic ore într-un trafic”, afirmă urbanistul Reinhold Stadler.

Acesta menționează că soluțiile nu ar trebui să se rezume la cum să defrișăm pădurea pentru a face loc unui nou drum, ci la o planificare urbană inteligentă, care să asigure accesibilitatea locuitorilor la servicii și infrastructură de transport public.

„Practic este vorba de un cartier la periferia Capitalei, lângă pădure, conectat doar parțial la infrastructură și care se aproprie de dimensiunea unui oraș mic, dar cu dotări insuficiente și furnizate de mediul privat în lipsa unor investiții publice. Toate ingredientele specifice unei comunități dependente de autoturism, o zonă în care de regulă poți ajunge doar cu autoturismul. Avem din păcate sute de astfel de exemple la periferia Capitalei”, a precizat urbanistul.

Soluții pentru o mobilitate sustenabilă

Potrivit expertului în mobilitate urbană, există soluții pentru creșterea accesibilității în zona Greenfield, fără a distruge ecosistemul Pădurii Băneasa.

Acesta subliniază că planificarea mobilității trebuie să fie un efort colectiv, implicând autoritățile publice, dezvoltatorii și locuitorii cartierului. Printre măsurile propuse se numără optimizarea transportului public, crearea de stații suplimentare și dezvoltarea opțiunilor de transport alternativ, cum ar fi piste de biciclete sau sisteme de transport de tip „ultima milă” pentru conexiuni mai eficiente la infrastructura existentă.

„În ultimii ani au fost realizate multiple îmbunătățiri a accesibilității, o linie nouă de autobuz care duce direct în Piața Victoriei cu o frecvență de 20 de minute și parcurge traseul într-un timp similar celui unui autoturism personal sau reconfigurarea intersecției între DNCB și DN1. Cu siguranță și aceste măsuri au avut la bază o oarecare analiză a nevoilor. Planificarea înseamna intervenții pe termen scurt, mediu si lung”, a menționat urbanistul, pentru G4Media.

Totodată, Reinhold Stadler atrage atenția asupra importanței schimbării mentalității: „Nu e nevoie să renunțăm complet la autoturism, ci doar să încercăm să echilibrăm utilizarea acestuia cu alternative mai sustenabile. Autobuze mai dese, rute optimizate, și eventual investiții în infrastructura feroviară pot fi soluții pe termen lung.”

„Este esențial să înțelegem că nu trebuie să sapăm în pădure pentru încă un drum, mai ales cât timp există soluții alternative. Măsurile trebuie să fie luate pe mai multe planuri: evitarea deplasărilor inutile, optimizarea transportului public și reducerea impactului autoturismelor asupra mediului. Totul depinde de o strategie bine gândită, nu de soluții rapide, care pot dăuna mediului pe termen lung”, a conchis urbanistul Reinhold Stadler.

Un proiect controversat, amânat până la montarea camerelor video

Rețeaua pentru Natură Urbană a anunțat recent că deschiderea drumului forestier, amenajare care a fost ținută secretă de către Romsilva, a fost amânată până la instalarea unor bariere dotate cu sisteme video de recunoaștere a numerelor de înmatriculare ale vehiculelor.

Această decizie vine în contextul unui val de proteste ale activiștilor de mediu și organizațiilor civice, care consideră că deschiderea drumului va afecta ireversibil un ecosistem natural. Într-o scrisoare deschisă adresată autorităților, aceștia au cerut oprirea proiectului, afirmând că realizarea acestuia înseamnă pierderea unui spațiu verde esențial pentru comunitate. Printre semnatari se numără reprezentanţi ai Asociaţiei Parcul Natural Văcăreşti, ai Fundaţiei Eco-Civica, ai Platformei Civice Împreună pentru Centura Verde, ai Greenpeace România sau ai Fundaţiei Comunitare Bucureşti.

Potrivit informațiilor publicate de G4Media, Romsilva a încheiat un contract cu Federația Greenfield Băneasa pentru deschiderea drumului, iar accesul auto urma să fie controlat printr-un sistem de bariere automate. Decizia de amânare a fost luată în urma unei întâlniri în cadrul Primăriei Sectorului 1, unde s-a discutat și despre alternative de mobilitate sustenabilă pentru rezidenții cartierului.

 

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

4 comentarii

  1. Dacă aveam și eu proprietate acolo, nu ma interesa decât sa ajung în București mai repede.

    Mai devreme sau mai târziu vor obține drumul prin pădure (desi mulți au cumpărat acolo tocmai pentru pădure)
    Interesele financiare/politice au câștigat totdeauna în fața legii.

  2. Adică cum sa meargă proprietarii defrișatori cu stb-ul??? Pai ce sunt animale?

  3. Păi n-a rezolvat problema Nicusor Dan? Iar pentru cei care sunt dispuși să renunțe la mașini a imaginat trenul metropolitan.

  4. Altul verde în cerul gurii dă lecții și vrea interdicții. Acolo nu e parc natural ci cel mult o pădure urbană.

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.