
USR a depus în Parlament un proiect de limitare a promovării în mediul online a conţinutului fals sau care incită la ură
Parlamentarii USR au depus, miercuri, un proiect privind limitarea propagării prin platforme online foarte mari a conţinutului ilegal, care incită la ură sau care, pe teme majore de interes naţional, manipulează prin utilizarea maliţioasă a tehnologiei, cu scopul inducerii în eroare a opiniei publice, transmite Agerpres.
Deputatul USR Radu Miruţă, iniţiator, spune că este timpul ca România să fie un exemplu de bune practici în ceea ce priveşte eliminarea conţinutului ilegal şi limitarea propagării conţinutului fals din reţelele sociale, în condiţiile în care s-au anulat alegerile prezidenţiale din luna decembrie.
„Noi suntem cei în faţa cărora s-au anulat alegerile pentru toxicitatea, spune Curtea Constituţională, din mediul online. Am depus astăzi o iniţiativă legislativă care să aerisească un pic ceea ce se întâmplă în reţelele sociale, respectând dreptul sfânt la liberă exprimare. Ce presupune această iniţiativă legislativă? Pentru conţinutul ilegal – şi ilegal nu este o chestiune interpretată de mine sau de dumneavoastră, ci este un regulament european care a încadrat legislativ ce înseamnă conţinut ilegal – să fie automat eliminat din platformele sociale într-un termen de 15 minute de la publicare, interval în care algoritmii de inteligenţă artificială clasifică acest conţinut. O a doua categorie de situaţii se numeşte conţinut de interes naţional, care manipulează, care intoxică mediul online. Pentru acest tip de conţinut, algoritmii de inteligenţă artificială, cu o proporţie de 80%, pot să identifice corect pe teme de interes naţional un astfel de tip de conţinut”, a explicat Miruţă la Parlament.
Potrivit deputatului, iniţiativa legislativă prevede ca pentru această categorie să nu se mai poată promova, să nu mai existe posibilitatea de monetizare, „să nu mai poţi să plăteşti pentru a aduce minciuna mai departe” şi a doua consecinţă este ca propagarea să fie limitată prin algoritmii de inteligenţă artificială la maxim 150 de persoane.
„Dacă după o lună de la implementare autorităţile statului, în baza reclamaţiilor pe care le primesc de la cetăţeni, confirmă că în proporţie de 30% aceste reclamaţii ale oamenilor sunt valide, înseamnă că algoritmii de inteligenţă artificială nu au fost adaptaţi de platformele furnizoare de reţele sociale şi vor fi sancţionaţi cu o amendă de 1% din cifra de afaceri. Este o chestiune care nu funcţionează pentru 100% din situaţii, însă pentru 70-80% din situaţii funcţionează. Iar dacă astăzi dăm la o parte două treimi din falsul din reţelele sociale, vom obţine un mediu mult mai aerisit, mult mai igienic, respectând dreptul fiecăruia de a spune în continuare orice. Însă minciuna trebuie pusă la colţul ei. Eşti lăsat să spui ce vrei, eşti lăsat să spui minciună, eşti lăsat să spui că România intră în război, ne luăm provizii, intrăm în beci, facem tot felul de acţiuni, poate să spună oricine lucrurile astea, însă spui în curtea ta, nu mai foloseşti metoda TikTok, Facebook pentru a pune bani ca informaţia asta să se ducă la 3 milioane de oameni. Nu mai poţi folosi roboţi ca această informaţie să creeze un mediu artificial pentru o realitate paralelă, care să le fie servită pe ecranele utilizatorilor din România”, a detaliat iniţiatorul.
El a adăugat că, în momentul de faţă, „Guvernul României spune că informaţiile astea pot fi eliminate cu penseta una câte una”.
„Adică, cineva face o sesizare, ANCOM verifică dacă se validează sau nu, după care transmite către furnizori, iar ei scot una câte una, timp în care un programator poate să genereze un milion de astfel de postări, pentru care autorităţile statului nici măcar nu vor putea da număr de înregistrare”, a mai spus Miriţă.
Potrivit proiectului de lege, se definesc o serie de termeni şi expresii astfel:
a) platforma online foarte mare – are înţelesul art. 33 din Regulamentul (UE) 2022/2065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale)
b) reţele sociale – serviciu al unei platforme online din categoria celor definite la lit. a) care permite utilizatorilor să creeze şi/sau să distribuie conţinut către alţi utilizatori;
c) furnizor de reţele sociale – o entitate care oferă şi operează o platformă online din categoria celor prevăzute la lit. a) ce permite utilizatorilor să creeze profiluri, să interacţioneze şi să distribuie conţinut digital;
d) conţinut ilegal – are înţelesul art. 3, litera (h) din Regulamentul (UE) 2022/2065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022;
e) conţinut cu potenţial periculos – are înţelesul oricărui tip de conţinut care instigă la ură şi violenţă, dezinformează periculos, manipulează informaţii, induce în eroare pe teme majore de interes naţional;
f) utilizarea maliţioasă a tehnologiei – acţiunea intenţionată de inducere în eroare, cu scopul de a crea dezinformare şi/sau haos informaţional prin manipularea comportamentului uman şi/sau exploatarea vulnerabilităţilor cu privire la subiecte de interes major;
g) sistem de inteligenţă artificială – are înţelesul art. 3, alin. 1 din Regulamentul UE 2024/1689 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iunie 2024.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
© 2025 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.