USR a plătit 500.000 de lei în trei luni pentru promovarea pe Facebook a liderului Cătălin Drulă și 800.000 de lei pentru pagina partidului / Cât au cheltuit Ciucă, Ciolacu, Simion, PNL, PSD și AUR cu reclamele în social media
Liderul USR Cătălin Drulă este, de departe, cel mai promovat șef de partid pe rețelele sociale, arată o serie de date statistice Facebook – cea mai utilizată platformă socială pentru comunicarea politică. Partidul a cheltuit peste 500.000 de lei în ultimele trei luni din banii publici primiți drept subvenție, ca postările de pe pagina oficială de Facebook a liderului cu 88.000 de urmăritori să ajungă la un public cât mai numeros. La polul opus, în pagina oficială a lui George Simion, cu 1,3 milioane de urmăritori, partidul a investit doar 1.500 de lei, în aceeași perioadă.
”Avem cifre clare că strategia noastră funcționează, nu pot să comentez despre pagina domnului Simion pentru că nu știu câți urmăritori sunt reali, dacă sunt ferme de troli și în ce măsură respectă regulile Facebook. Dacă ați observat, pagina lui este definită ca pagină de scriitor, nu de politician, ce pare a fi o eludare a clasificării făcută de Facebook. Părerea mea este că, la fel ca multe lucruri din viața asta, și Facebook are tendința să lege șireturile celor care respectă toate regulile, iar pe cei care le încalcă și lucrează abuziv sau chiar fraudulos, să îi prindă destul de greu”, a declarat pentru G4Media președintele USR Cătălin Drulă.
Mai exact, liderul USR a explicat că, în momentul de față, în urma unor schimbări de algoritm, platforma Facebook penalizează conținutul politic de orice fel și că partidul este nevoit să investească în reclame pentru ca mesajele sale să ajungă la alegători.
Cătălin Drulă a promovat în ultimele zile pe Facebook invitații în platouri TV și subiecte legate de PNRR sau rotativa guvernamentală. ”Toate partidele investesc în imaginea liderilor lor, așa cum foarte des vocea liderului ese căutată de alegători. Partidele nu prea comunică așa în neant sau instituțional. Este absolut normal să învestești în imaginea și în vocea liderului. Internauții se angajează mai mult în pagini personale decât în pagini de partid”, a explicat pentru G4Media purtătorul de cuvânt al USR, deputatul Liviu Ionuț Moșteanu.
Și pagina oficială a partidului USR rămâne în topul investițiilor. În ultimele trei luni, partidul a plătit peste 800.000 de lei pentru promovare. ”Zona aceasta de media clasică este într-un blocaj destul de mare, probabil și din cauza banilor mulți pe care îi plătesc PSD și PNL unor instituții de presă, în mare parte pe TV, dar nu numai. Mesajele USR sunt blocate. Nu apare o știre, indiferent de context. Atunci ne concentrăm pe interacțiunea directă cu alegătorii. Avem un proiect amplu door to door cu peste 40.000 de uși pe care le-am deschis în felul acesta din septembrie și până acum, dar și pe promovare în social media”, a explicat Cătălin Drulă.
Pe locul doi în topul reclamelor din social media se află liderul PSD Marcel Ciolacu, cu o sumă de aproape patru ori mai mică decât cea a USR. Partidul a plătit aproximativ 130.000 de lei în ultimele trei luni pentru promovarea postărilor de pe pagina sa de Facebook, care adună 171.000 de urmăritori. Pentru pagina oficială a partidului au fost cheltuiți doar 66.000 de lei. Pagina oficială a lui Marcel Ciolacu a promovat în ultimele zile subiecte precum proiectul de lege ”Femeile de dau puterea”, reducerea numărului de consilieri din cabinetele demnitarilor sau pensiile speciale.
PNL a plătit pentru promovarea postărilor de pe pagina oficială suma de 90.000 de lei, iar pentru promovarea postărilor premierului Nicolae Ciucă, doar 18.000 de lei. Pagina premierului, ce strânge 60.000 de următitori, a promovat în ultimele zile anunțul privind amânarea depunerii mandatului, aniversarea PNL sau vizita președintelui Republicii Federale Germania.
AUR investește cel mai puțin în reclame pe Facebook. Partidul cheltuit 4.400 de lei în ultimele trei luni pentru promovarea postărilor de pe pagina oficială, iar pentru liderul George Simion, care are o pagină cu 1,3 milioane de urmăritori, doar puțin peste 1.500 de lei. George Simion a promovat în ultima perioadă anunțuri care privesc deplasări în țară și deschiderea unor noi sedii de partid.
Bani de la stat cheltuiți netransparent pentru presă si publicitate
Cu excepția AUR, care nu a cheltuit până acum sumele de la stat, partidele plătesc aceste reclame din subvenții. În anul 2022, statul a plătit partidelor subvenții de 256 de milioane de lei, potrivit unui raport Expert Forum.
Mai exact, PSD a primit 98 de milioane de lei, iar PNL 83 de milioane. La USR au ajuns 45 de milioane de lei, iar la AUR aproape 20 milioane de lei.
Ca și în anii trecuți, cele mai mari sume cheltuite rămân cele pentru presă și publicitate. PSD a dat pe contracte de publicitate 54 de milioane, adică 58% din banii cheltuiți de partid în 2022. Liberalii au cheltuit 39 de milioane (70%), iar USR 5 milioane (18%). Legea actuală nu obligă partidele să publice contractele cu presa și, în ciuda insistențelor jurnaliștilor, PSD și PNL au refuzat până acum să transparentizeze aceste relații contractuale.
”Principalele probleme legate de cheltuirea fondurilor rămân transparența redusă și utilizarea banilor în interes public. În 2022, s-au cheltuit peste 100 de milioane de lei pentru presă, fără a ști care sunt acele produse media cumpărate de partide și câte sunt folosite pentru informare și promovarea politicilor, respectiv câte sunt folosite pentru campanii negative sau dacă banii sunt utilizați pentru a bloca anumite știri să ajungă pe agenda publică”, se arată în raport.
Proiect pentru transparentizarea plăților
Procedural, partidele raportează lunar cheltuielile, pe categorii, dar nu trebuie să publice contractele sau să aducă la cunoștința publicului alte detalii legate de modul în care cheltuiesc banii.
”AEP verifică legalitatea cheltuirii banilor, dar rapoartele de control ale AEP sunt minimaliste și nu reflectă care este substanța campaniilor promovate. Cu alte cuvinte, nimeni nu verifică dacă în fapt substanța campaniilor promovate de partide servește în vreun fel publicului”, se arată în raportul Expert Forum.
AEP a transmis în decembrie un proiect de lege care ar modifica legislația actuală, în sensul de a solicita partidelor să publice informații cu privire la reclame și contracte. Datele includ lista furnizorilor de servicii de publicitate politică utilizați, serviciile prestate, valoarea plăților efectuate, precum și mențiuni cu privire la sursele publice sau private de finanțare utilizate. De asemenea, conform proiectului, reclamele finanțate din fonduri politice în afara campaniilor electorale ar trebui marcate. Proiectul se află în analiză la Comisia Juridică din cadrul Senatului.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
21 comentarii