G4Media.ro

USR critică intenția Ministerului Apărării de a transforma spionajul militar în serviciu…

Sursa foto: Forțele Navale Române

USR critică intenția Ministerului Apărării de a transforma spionajul militar în serviciu secret cu personalitate juridică: Orice proiect de extindere a serviciilor secrete este dăunător pentru modernizarea României

USR a criticat joi înființarea unui nou serviciu secret, la propunerea Ministerului Apărării. Partidul de opoziție arată că în condițiile în care nu există limite și un control civil real asupra serviciilor secrete, orice proiect de extindere este dăunător pentru modernizarea României.

G4Media a scris miercuri că Ministerul Apărării Naționale (MApN) a publicat un proiect de lege care vizează  transformarea Direcției Generale de Informații a Armatei (DGIA, spionajul militar) într-un serviciu secret cu personalitate juridică. În prezent, serviciul secret al Armatei este o simplă direcție în Ministerul Apărării, fără personalitate juridică și fără posibilitatea de avea buget propriu. Prin proiect, DGIA ar obține o mult mai mare capacitate operațională.

”Interferența serviciilor secrete în viața publică a devenit o problemă sistemică în țara noastră. Am relatat cu dovezi că SRI se apucase să facă PNRR-ul României și nu a existat nicio reacție oficială. Este o problemă pentru modernizarea României – nicio țară nu s-a dezvoltat fără să rezolve problema limitării serviciilor secrete. Acum avem o concurență între ele, care dintre ele să se întindă mai mult în instituții și în afaceri. Armata vrea și ea. Este oribil și este opusul a ceea ce ar trebui să se întâmple. Soluția USR este interdicția legală pentru orice serviciu secret de a opera în presă, în politică, în instituții și în afaceri”, a declarat Cristian Ghinea, coordonatorul Departamentului de Politici Publice al USR.

USR susține că toți agenții serviciilor secrete trebuie scoși din presă, afaceri și instituții. În prezent, legea de organizare a SRI prevede doar că personalul nu poate face parte din partide și nu se poate implica politic, dar nu există nicio mențiune despre alte domenii, și susține că a dus la interferența masivă a serviciilor secrete în societate.

Context

Proiectul Ministerului Apărării prevede că DGIA va rămâne în subordinea ministrului Apărării, dar pe lângă finanțarea de la buget va putea atrage fonduri din ”alte surse legal constituite”, ceea ce înseamnă că va putea înființa societăți comerciale la care să fie acționar, dat fiind că va avea personalitate juridică.

Proiectul de lege prevede că Direcția Generală de Informații a Armatei va putea face filaje, interceptări de comunicații și percheziții cu mandat de la judecător. În actuala lege care guvernează activitatea DGIA (Legea nr. 346/2006) nu apare explicit dreptul instituției de a derula aceste acțiuni, dar se arată că Direcția ”coordonează aplicarea măsurilor contrainformative”.

O altă noutate din proiectul de lege este că Direcția Generală de Informații a Armatei va putea angaja personal civil. Potrivit informațiilor G4Media, această prevedere are ca scop atragerea de personal civil specializat în IT, dat fiind că noua lege prevede responsabilități clare ale DGIA în domeniile securității și apărării cibernetice.

În plus, proiectul prevede că apariția a trei noi posturi de conducere: un prim-adjunct și doi adjuncți ai directorului general.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Miza reală este controlul absolut al ministrului apărării asupra conducerii DGIA,în detrimentul președintelui României prin îngrădirea posibilității acestuia de demitere/trecere în rezervă,precum și crearea unei noi mase de bugetari care să greveze bugetul de stat afectat deja de criză și austeritate(prin extinderea schemei de conducere la doi adjuncți și angajartea de IT-iști toate pe baza unor criterii de numire /încadrare stabilite de minister,prin autoritatea ministrului apărării).

  2. Nu aveți decât să criticați până obosiți, tot se va face!

    Mizele sunt două. Prima, care ar da putere imensă armatei, este obținerea de informații despre alte servicii din alte instituții de forță, politicieni și membri ai cleptocrației, așa cum aceștia au despre ei. Astfel, folosită ca instrument de șantaj, informația înseamnă putere.

    A doua miză sunt firmele pe care nimeni nu le mai controlează și pot astfel bosii să-și tragă averi, precum în celelalte instituții.