G4Media.ro

USR îi cere președintelui Klaus Iohannis, printr-o scrisoare deschisă semnată de toți…

USR îi cere președintelui Klaus Iohannis, printr-o scrisoare deschisă semnată de toți parlamentarii partidului și alte șase mii de români, să promulge legea mirosurilor

USR i-a transmis marți o scrisoare deschisă președintelui Klaus Iohannis, prin care îi cere să promulge legea mirosurilor. Solicitarea este semnată de toți parlamentarii Uniunii și de alte șase mii de români ”care vor să respire un aer curat”.

”Legea Mirosurilor, adică legea pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență nr. 195/2005 privind protecția mediului, inițiată de deputatul USR Cornel Zainea și senatorul USR Allen Coliban, a fost adoptată de Parlament pe 17 iunie, iar astăzi a fost trimisă Președinției spre promulgare. Actul normativ acoperă un vid legislativ și stabilește reglementări clare referitoare la măsurarea și monitorizarea disconfortului olfactiv, precum și la prevenirea, eliminarea sau reducerea acestuia, astfel încât acesta să nu afecteze sănătatea populației și mediul în ansamblul său”, a transmis USR într-un comunicat de presă.

Scrisoarea deschisă în integralitate:

„În atenția Excelenței Sale, Președintele României, Klaus Werner Iohannis 

Stimate Domnule Președinte,

Având în vedere numeroasele solicitări care v-au fost înaintate cu referire la promulgarea Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului (Legea Mirosurilor), adoptată în data de 17 iunie de Camera Deputaților, cu 309 voturi pentru și o abținere, care a fost trimisă spre promulgare în data de 22.06.2020,

În numele tuturor cetățenilor susținători ai legii, ale căror peste 6000 de semnături le regăsiți în anexa atașată prezentei scrisori,

Vă solicităm să promulgați Legea Mirosurilor!

Legea Mirosurilor este un proiect inițiat cu susținerea mai multor parlamentari din diferite partide, ca răspuns la numeroase sesizări venite din partea cetățenilor cu privire la disconfortul olfactiv generat de depozite de deșeuri, activități industriale sau ferme.

Având în vedere că disconfortul olfactiv este generat de cele mai multe ori de substanțe care ne afectează și sănătatea, Legea Mirosurilor acoperă un vid legislativ, prin stabilirea unor reglementări clare referitoare la măsurarea și monitorizarea disconfortului olfactiv, precum și la prevenirea, eliminarea sau reducerea acestuia, astfel încât acesta să nu afecteze sănătatea populației și mediul în ansamblul său.

Cu privire la argumentele care v-au fost transmise pentru a nu promulga Legea Mirosurilor, aducem următoarele clarificări:

Referitor la îngrijorările conform cărora primarii pot închide activitatea fermelor după ce administratorii acestora au depus eforturi pentru obținerea autorizațiilor integrate de mediu, precizăm că primarul nu poate închide fermele care sunt supuse reglementărilor privind protecția mediului.

Primarul nu are atribuții de inspecție și control asupra autorizațiilor integrate de mediu. Actele de reglementare din domeniul protecției mediului, din care fac parte și autorizațiile integrate de mediu, sunt emise de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, iar activitatea de inspecţie şi control în domeniul protecţiei mediului este realizată de Garda Națională de Mediu și de comisariatele județene ale acesteia, conform OUG 195/2005 privind protecţia mediului.

De altfel, am observat că se propagă în spațiul public o confuzie între autoritatea publică pentru protecția mediului și primar. Dorim să atragem atenția că primarul nu reprezintă autoritatea publică centrală pentru protecția mediului. Conform art. 61 litera a) din forma actuală a OUG 195/2005 privind protecția mediului, autoritatea publică centrală pentru protecția mediului, adică Garda Națională de Mediu, poate „dispune încetarea temporară sau definitivă a activităților generatoare de disconfort, în vederea aplicării unor măsuri de urgenţă sau pentru nerespectarea programului pentru conformare”. Legea Mirosurilor doar adaugă la articolul 61 litera a și disconfortul olfactiv și planul de gestionare a disconfortului olfactiv.

Posibilitatea autorităților publice locale de a interzice în anumite zone din localități desfășurarea unor activități care ar putea genera disconfort nu este o noutate adusă de Legea Mirosurilor. 

Conform actualelor prevederi ale art. 70 lit. g) din OUG 195/2005 pentru asigurarea unui mediu de viaţă sănătos, autorităţile administraţiei publice locale au obligația să reglementeze, inclusiv prin interzicerea temporară sau permanentă, accesul anumitor tipuri de autovehicule sau desfăşurarea unor activităţi generatoare de disconfort pentru populaţie în anumite zone ale localităţilor, cu predominanţă în spaţiile destinate locuinţelor, în zonele destinate tratamentului, odihnei, recreerii şi agrementului. Legea Mirosurilor doar adaugă la articolul 70 litera g și disconfortul olfactiv. Conținutul Planului de gestionare a disconfortului olfactiv pentru toate activităţile care pot crea disconfort olfactiv și metodologia pentru stabilirea nivelului de disconfort olfactiv se stabilesc prin Hotărâre de Guvern și vor trebui respectate și de către autoritățile publice locale.

Este important de precizat că prevederile art. 70 lit. g) din OUG 195/2005 privind protecția mediului sunt limitative, în sensul că au în vedere doar anumite zone din interiorul localităților – zonele de locuit, zonele destinate tratamentului, odihnei, recreerii şi agrementului, iar scopul principal este asigurarea unui mediu de viață sănătos.

În aplicarea OUG 195/2005 privind protecția mediului, anumite autorități locale au luat deja astfel de măsuri. De exemplu, prin Hotărârea Consiliului Local 371/30.10.2007 privind constatarea şi sancţionarea contravenţiilor pe teritoriul Municipiului Timişoara, Consiliul Local Timișoara a interzis creșterea animalelor şi a păsărilor de fermă în anumite zone din oraș.

Toți crescătorii de animale individuali și fermele trebuie să se supună deja reglementărilor din domeniul protecției mediului, normelor de protecție a sănătății umane, precum și normelor sanitar-veterinare. 

Toate activitățile de creștere a animalelor sunt supuse normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei, instituite prin Ordinul ministrului sănătății nr. 119/2014. Articolul 11 din OM 119/2014 stabilește distanţele minime de protecţie sanitară între teritoriile protejate şi perimetrul unităţilor care produc disconfort şi riscuri asupra sănătăţii populaţiei. Distanțele cresc progresiv în funcție de numărul animalelor, reglementările aplicându-se pentru minim 20 de capete. Controlul în acest caz este realizat de către direcțiile de sănătate publică.

Referitor la obiecția că „nu există aparatură care să poată constata depăşirea unor valori olfactive”, menționăm că există și aparatură, și metode, și cel puțin un laborator acreditat RENAR pentru determinarea nivelului de miros prin olfactometrie dinamică, și anume Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industrială (ECOIND). Buletinele de analiză eliberate de către un laborator acreditat RENAR sunt valabile la nivel internațional. Prin urmare, în România se pot efectua determinări ale nivelului de disconfort olfactiv. 

De altfel, Legea Mirosurilor prevede că prezenţa şi concentraţia mirosurilor în aerul înconjurător se evaluează în conformitate cu standardele în vigoare sau cu alte standarde internaţionale care garantează obţinerea de date de o calitate ştiinţifică echivalentă. În plus, metodologia pentru stabilirea nivelului de disconfort olfactiv se stabilește prin Hotărâre de Guvern.

Astfel, având în vedere cele expuse anterior, reiterăm solicitarea de a promulga Legea Mirosurilor.

USR susține agricultura durabilă, care se aliniază normelor europene și naționale în vigoare. Atât timp cât fermele respectă deja aceste norme și dețin autorizații integrate de mediu, Legea Mirosurilor nu le va îngreuna activitatea, aceasta fiind în armonie cu normele europene și naționale deja în vigoare.

Cu deosebită considerație,

Dan Barna – președinte USR

Claudiu Năsui – deputat / vicepreședinte USR

Iulian Bulai – deputat / vicepreședinte USR

Cristina Prună – deputat / vicepreședinte USR

Stelian Ion – deputat / vicepreședinte USR

Allen Coliban – senator / vicepreședinte USR

Cătălin Drulă – deputat / vicepreședinte USR

Silvia Dinică – senator / membru BN

Cristian Seidler – deputat / membru BN

Ionuț Moșteanu – deputat / membru BN

Radu Mihail – senator / membru BN

Tudor Benga – deputat / membru BN

Mihai Goțiu – senator / membru BN

Mihai Botez – deputat / președinte USR Vaslui

Cosette Chichirău – deputat / președinte USR Iași

Vlad Duruș – deputat

Alin Arsu – deputat

Cristina Iurișniți – deputat

Dumitru Lupescu – deputat / președinte USR Dâmbovița

Tudor Pop – deputat

Adrian Prisnel – deputat / președinte USR Dolj

Dan Rădulescu – deputat

Bogdan Rodeanu – deputat / președinte USR Galați

Lucian Stanciu-Viziteu – deputat / președinte USR Bacău

Silviu Dehelean – deputat / președinte USR Bihor

Emanuel Ungureanu – deputat

Sergiu Cosmin Vlad – deputat

Cornel Zainea – deputat

Daniel Nicolae Popescu – deputat

Adrian Wiener – senator

Vlad Alexandrescu – senator

Nicoleta Ramona Dinu – senator

Nicu Fălcoi – senator

Cristian Ghica – senator

Dan Lungu – senator

George Marussi – senator

Florina Presadă – senator

George Edward Dircă – senator

Lavinia Cosma – deputat”

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

9 comentarii

  1. Agenda USR e cu mirosuri.
    Observ ca partidele astea noi au ca obiective chestii la moda ,ecologia ,LGBT,discutii despre ideologia de gen,……ok sunt importante si astea .
    Dar nu cumva uitam naibii ca nu avem autostrazi ,ca sistemul sanitar si educatia sunt la pamant.
    Cand partidele de dreapta vor intelege ca prioritatile reale nu coincid cu alea la moda vanturate pe bloguri de genul Gretei atunci vor castiga alegerile.
    Pana una alta observ ca PNL are obiectiv gargara la fel ca PSD ,USR vine cu maruntisuri ,e fiecare pe drumul lui adica sunt cam dezbinati.

    • N-ai cum sa faci reforme serioase cu 10% in parlament. Mai trec „maruntisuri” cand nu este interes in USL. Oricum, legea asta mi se pare buna si un pas inainte spre normalitate.

    • Cine rade de intiativa asta legislativa, sa vina in Suceava, in mijlocul orasului, in zona mallutilor sa simta cu propriul nas, mirosurile, putoarea si duhorile din zona. Iar daca vine noaptea, sa vada si zecile de tone de fum, gaze toxice si bioxid de carbon emanate in atmosfera, care ii intoxica si otravesc pe suceveni si pe turisti.
      Iar primaria, prefectura, consiliul local, consiliul judetean, agentia de protectia mediului, garda de mediu, presa locală si oengeurile de mediu, nu spun absolut nimic

    • @Un cetatean
      Domnule acolo este treaba Autoritatilor Locale, Legi exista dar nu sant respectate.
      In general mirosurile si poluarea vin de la depozite de gunoi,incineratoare autorizate in locuri in care nu ar avea voie sa fie.
      Fermele de animale, nu cred ca exista asa ceva in mijlocul satului sau al orasului.
      Problema este daca faci un gratar in curte si ai un vecin mai nebun.

  2. Romania sub mafie și terorism instituțional iar USR cere legea mirosului…

  3. Asta e un derapaj de totalitarism. Sa mergi cu legislatie acolo unde trebuie sa rezolve societatea. USR este un partid de extrema stanga, adevarata ciuma rosie.

    • @Victor – PERFECT!!! Daca e asa cum spuieu ii votez la urmatoarele alegeri!!! HAHAHAHAH! 😛

  4. Flatulențele sunt de vină pentru încălzirea globală!

  5. Ce bine le faceti celor din rural!!!!V-au votat mulți chiar dacă,voi vreti sa spuneti ca ati fost votați de intelectuali!!!Dar grosul Diasporei provine din rural!!!Dati înainte cu legea mirosurile și impuneti cele 6000 de semnături…Nu este necesar să citiți legea ca să vedeți că …mai aveti de strâns semnături!!!