G4Media.ro

USR propune reformarea CCR: Numărul judecătorilor să crească de la 9 la…

USR propune reformarea CCR: Numărul judecătorilor să crească de la 9 la 12, iar jumătate să fie numiți de magistrați / CCR să nu mai poată soluționa conflicte juridice de natură constituțională

USR propune reformarea Curții Constituționale a României (CCR) astfel încât această instituție să fie scoasă cât mai mult de sub influențele politice, potrivit unui comunicat de presă transmis de juriștii partidului. Potrivit proiectului USR de reformă, numărul judecătorilor constituționali ar urma să crească de la 9 la 12, jumătate urmând a fi numiți prin vot de magistrați; candidatul la funcția de judecător să nu fi fost membru al unui partid în ultimii 9 ani și să aibă o vechime minimă de 25 de ani în profesia juridică. O altă prevedere importantă a proiectul USR este eliminarea competenței CCR de a soluționa conflicte juridice de natură constituțională.

Pentru ca propunerile USR să fie adoptate este nevoie de modificarea Constituției, un proces mult mai complicat decât adoptarea sau modificarea unei legi simple și care necesită cooperarea majorității partidelor din Parlament. Revizuirea legii fundamentale necesită o majoritate de două treimi atât în Camera Deputaților, cât și în Senat.

Comunicatul integral transmis de juriștii USR: 

USR propune reformarea CCR: 7 soluții pentru o instanță constituțională depolitizată

Juriștii Uniunii Salvați România, senatorul George Dircă, deputatul Silviu Dehelean, deputatul Stelian Ion și candidatul USR la alegerile europarlamentare Vlad Gheorghe, aflați în prima linie de  apărare a justiției și a statului de drept în Parlamentul României propunem reformarea Curții Constituționale.

Conștienți de faptul că prevederile constituționale care reglementează organizarea și funcționarea Curții Constituționale s-au dovedit falimentare și au permis transformarea CCR într-un instrument obedient în mâna politicienilor, înțelegând importanța acestei instituții fundamentale pentru buna funcționare a democrației, propunem o reformă a Curții  Constituționale echilibrată, în care niciuna dintre puteri să nu le poată domina pe celelalte, iar latura tehnico-juridică a Curții Constituționale să nu fie subminată de latura sa politică.

În prezent, Curtea Constituțională se compune din nouă judecători, trei fiind numiți de Camera Deputaților, trei de Senat și trei de Președintele României. Numirile sunt făcute exclusiv de politicieni, legislativul numind 2/3 din totalul judecătorilor CCR, iar puterea judecătorească nu are niciun rol în procedura de numire. Dominația legislativului asupra celorlalte puteri, din perspectiva numirilor judecătorilor constituționali, este evidentă.

Pentru aceste motive propunem ca toate puterile din stat să contribuie la numirea judecătorilor constituționali. Vrem ca și puterea judecătorească să fie implicată, în mod consistent, în această procedură.

Concret, propunem:

I. Creșterea numărului de judecători ai Curții la doisprezece, cu vot decisiv la președintele CCR
a. șase judecători să fie aleși de magistrați prin scrutin general,
b. trei să fie numiți de Președinte,
c. trei să fie aleși de Parlament, cu votul a 2/3 din numărul tuturor parlamentarilor;

II. Interzicerea ocupării funcției de judecător constituțional de către persoane care au fost membri în partide politice în ultimii 9 ani, anteriori numirii/alegerii;

III. Creșterea vechimii în activitatea juridică sau în învățământul juridic superior, necesară pentru a putea ocupa funcția de judecător CCR, de la 18 ani la 25 de ani;

IV. Președintele CCR nu poate fi reales în această funcție;

V. Toate atribuțiile CCR vor fi prevăzute în mod limitativ de Constituție, neputându-se adăuga alte atribuții prin lege organică;

VI. Eliminarea atribuției de soluționare a conflictelor juridice de natură constituțională;

VII. Eliminarea posibilității de pronunțare a unor decizii interpretative pentru a înlătura tendința CCR de a-și aroga atribuții de legiuitor pozitiv.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

35 comentarii

  1. Da de ce mm sa nu fi fost in ultimii 9 ani? Sa nu fi fost deloc nu se poate?

  2. Da de ce mm doar jumatate sa fie numiti de magistrati si restul de catre politicieni analfabeti?

    • Se asigura astfel echilibrul puterilor in stat.
      Desi CCR este o curte judecatoreasca, echilibrand numirile te asiguri ca puterea judecatoreasca nu preia controlul Constitutiei. Momentan se intampla fix pe dos – Parlamentul numeste „judecatorii” care verifica constitutionalitatea legilor emise de Parlament.
      Astazi avem o mare problema cu mafiotii din Parlament, dar poate ca peste 5 ani vom avea o problema cu mafia din CSM. Sa nu uitam ca CSM este in acest moment condus de Lia Savonea, sotia unui avocat care avea cabinet de avocatura impreuna cu Catalin Voicu. Si stim cu totii ca cine se aseamana, se aduna..

  3. Bun, treceti la treaba! E mult de lucru asa ca dati-i bice!

  4. Buna propunerea USR, in fond cu ce drept judeca Curtea Constitutionala conflicte de natura constitutionala?!?

    • Asa-i, bravo! Curtea constituțională să judece în penal! Și să fie 18. 6 reprezentanți ai poporului, muncitori demni, curați, fără pată.

  5. Curtea Constitutionala ar trebui desfiintata in forma actuala pentru ca este puternic influenata politic si asta se datoreaza modului cum sunt alesi judecatorii !
    Propunerea USR este o frectie cu Diana la un picior de lemn !
    Oricum CC si-a depasit de mult atributiile ! Ea judeca si altceva decat pricini constitutionale !
    Cea care ar trebui sa judece pricini constitutionale ar fi ICCJ.

  6. … inc-o dovada ca mult laudatul iusere nu este altceva decat iemanatia/iemulatia/agregatia unei cronice relatii incestuoase dintre lipsa nativa de neuroni si „educatia” de doi bani

  7. Băieții ăștia păreau simpatici… cine o sa judece conflicte de natura constituțională? Sfânta treime? Luați aminte de la sistemul juridic Anglo saxon, nu tot franțuzisme de 2 bani

  8. Depolitizare să fie dar … numai parțială ! Conflictele de natură constituțională între puterile statului se vor rezolva de către conducerea USR sau de către o entitate externă ?!?

    • La mintea lui Liță, postac penal, „conflictele” trebuie să se „rezolve” in continuare de către „entitatea” internă numită Mafia PSD-ALDE.

  9. USR nu stie ce vorbeste…de la 9 draci face 12.

  10. Curtea Coruptiei din România (CCR) este DEFINITIV compromisa. Alcatuituta din politruci trimisi de gruparile infractionale numite partide, din fosti activisti pcr (Marian Enache, informator la Secu), fosti fesenisti colaboratori ai CRIMINALULUI Iliescu (Dorneanu kgb) sau avocati ai hotilor cum e Pivnicieru, Teodoroiu sau Varga, aceste LEPRE care fac rusine profesiei de magistrat au schimbat spiritul CONSTITUTIEI asa cum le-au dictat cei in slujba caror sunt. CCR e o institutie TICALOASA care apara hotia si distruge Justitia din RO:

  11. Iarasi va activati , comentatorilor …Daca aveti alte idei , mai bune sau mai rele , de ce nu le puneti in discutie cu cei de la USR ? Si asa sunt singurii care asculta parerile si propunerile oamenilor . Curaj !

  12. Hmm .. apreciez propunerea. Dar cand e vorba de vot, trebuie implicat un numar impar de persoane, daca se doreste evitarea tergiversarilor generate de egalitati de voturi

    • Legal ar fi ca deciziile constitutionale sa fie luate cu minim doua treimi, altfel avem o Constitutie coruptibila.

  13. Tot ce implica modificarea Constitutiei este sortit unei TERGIVERSARI apocaliptice si devine, practic, lipsit de sansa. Spre stiinta celor interesati, in Romania interbelica nici nu exista Curte Constitutionala. Problemele de natura constitutionala le rezolva Curtea de Casatie. Si pe buna dreptate, de ce judecatorii acelei instante n-ar fi putut fi considerati perfect apti si pregatiti pentru judecarea unor asemenea aspecte? Ei care judecau ORICE. Daca tot trebuie sa modificam Constitutia, de ce n-am milita si pentru acordarea de puteri sporite presedintelui, in deplina concordanta cu marele numar de voturi pe care-l primeste pentru investirea in functie?

  14. Bravo baieti …!

  15. USR-ul asta incearca el ceva dar se pare ca multi amatori sau smecherasi sunt si pe acolo.
    Nu-nteleg absolut deloc propunerea lor de la pct. VI!
    Iara cu numarul si componenta am mari suspiciuni. Nu era mult mai simplu reducerea numarului la 7 si alesi toti de magistrati? Pentru 3 putori numite de Parlament sa mai implici politicul?!

    • „decat” amatori care se dau jmekerashi
      „solutia” propusa este „decat” una puliticianizda*
      traducerea suna astfel: hai bah ca va mai dam ceva daca tineti cu noi
      _____________________________________
      * nici c-ar putea altceva

  16. Săracii ăștia de la USR nu pot sa pună in practica nici măcar o decizie buna….in CCR trebuie neaparat sa fie număr impar de judecatori și dacă nu judeca conflictele de natura constituțională ce sa mai judece???

  17. pare o propunere ok, o solutie mai buna decat ce e acum

  18. -5 alesi de popor
    – 4 alesi de parlament
    Presedintele nu are nici un rol.

    • Aleși de popor ? Ești glumeț fiule. Care popor ? Ăla din Vaslui, Vrancea sau mai bine Olt, Dolj și Teleorman ?!

  19. Nici o institutie a statului roman ,ma refer la cele in cauza , nu poate avea decizia absoluta si necontestata de nimeni . Prin aceasta practica actuala ,existenta controlul intre puterile statului (factor esntial al functionarii societatilor democratice ) dispare si transformam CCR-ul intr-o institutie necontrolabila .Probabil singura solutie este, ca hotaririle luate de CCR sa fie supuse si controlului unei institutii Europene (eventual sa aiba un vot ) de profil concomitent cu eliminarea politicului din numirea judecatorilor ,o data cu cresterea numarului acestora la 12 si cu obligativitatea ca majoritatea ce ia aceste decizii sa fie de 2/3 din numarul judecatorilor .Evident judecatorii trebuie numiti de un organ juridic al statului ,dar tinind cont de competente si specializari in materie constitutionala

  20. Fix ciuciu facem :)) din 9 se fac 12 dar 6 sunt alesi de magistrati si restul 6 de … unde e depolitizarea?

  21. Conducerea unui stat este o sarcina a politicului? Daca nu, cine ar trebui sa aiba acest drept. Cel putin politicul este ales. Puterea judecatoreasca nu este aleasa si daca ar fi aleasa devineputere politica. Dupa mine, pentru a putea fi controlata, conducerea unui stat trebuie sa fie politica si stabilita numai prin vot.

  22. Orice om întreg la cap știe că, din păcate, reformarea ccr prin modificarea cinstituției nu va fi posibilă tocmai pentru ca politicienii corupți din șparlament nu vor fi niciodată de acord. Prietenii știu de ce.
    Pe scurt, 2 treimi dintre politicieni ar trebui să fie oameni corecți, pe când la noi procentul e invers: cinstiți sunt 1/3 – în cea mai optimistă evaluare !
    Deci…cu buna nu merge.
    KKR este o unealtă politică și din păcate așa va rămâne. Credibilitatea acelor oameni îmbrăcați în robe stacojii tinde spre genunchiul broaștei.

  23. „Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale”

  24. De când este președintele României parte a executivului? O_o