G4Media.ro

Va reuși Europa să se apere singură în fața Rusiei dacă Statele Unite…

Va reuși Europa să se apere singură în fața Rusiei dacă Statele Unite se retrag din NATO?

Securitatea Europei trece printr-o criză. Ce s-ar întâmpla dacă Staele Unite şi-ar lua rămas bun de la NATO, se  întreabă Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), citată de Rador.

Suntem în februarie 2021. La câteva luni de la realegerea sa în funcţia de preşedinte al SUA, Donald Trump declară NATO drept învechit şi anunţă retragerea Americii din Alianţă. Toate forţele americane – personalul militar, echipamentele, inclusiv armamentul nuclear şi sistemele antirachetă vor fi retrase cât mai rapid din Europa.

De când New York Times a relatat pentru prima oară în ianuarie 2019 despre faptul că în cursul anului 2018 Trump a discutat de mai multe ori despre o posibilă retragere din Alianţă, politicienii şi specialiştii sunt preocupaţi de acest scenariu de coşmar.

Congresul SUA a acţionat şi a adoptat “NATO Support Act” care interzice folosirea bugetului pentru retragerea Statelor Unite din NATO. Cu toate acestea posibilitatea unui asemenea pas nu poate fi exclusă în totalitate, ca atare un asemenea scenariu rămâne plauzibil.

Revenirea preşedintelui Trump asupra unei retrageri din NATO a fost un apel de trezire pentru Europa, însemnând că aceasta trebuie să-şi asume o mai mare responsabilitate pentru propria sa siguranţă. Dar sunt oare europenii în stare să se apere singuri şi oare cum îşi vor putea construi politica de apărare fără SUA?

În cadrul unei acţiuni organizate de Fundaţia Körber şi IISS din Londra, care a avut loc într-un cadru restrâns la Berlin, scenariul a fost simulat cu participarea Franţei, Germaniei, Poloniei, Regatului Unit şi SUA. În decursul unei zile echipele au “interpretat” retragerea Americii din NATO, urmată de criză într-un stat membru din Balcanii de Vest şi în Europa de Est. Rezultatele au avut un rol de trezire.

La început cele mai multe echipe au ales o poziţie de expectativă şi s-au concentrat asupra convingerii SUA de a reveni în NATO în schimbul unor concesii. S-a văzut că o strategie americană de ameninţare cu ieşirea din NATO ar putea da roade.

Europenii au devenit activi abia în momentul în care situaţia securităţii s-a deteriorat puternic. În cadrul unei crize dintr-o ţară din Balcanii de Vest (în cazul de faţă un puci pro-rus), cei mai mulţi au pornit de la ideea că statele rămase nu ar putea proclama – conform Articolului 5 – destrămarea alianţei într-o zonă gri.

Se pare că în lipsa unor garanţii de securitate din partea americană vor avea de suferit atât credibilitatea Articolului 5 cât şi problema unei defensive colective.

În cazul unei escaladări în Est (staţionarea în vestul Rusiei a unor rachete sol-sol având o rază de acţiune de peste 4.500 Km), deficitul din Europa în privinţa apărării aeriene şi împotriva rachetelor ar constitui un pericol direct pentru statele membre europene – mai ales pentru cele fără echipament nuclear. Depăşirea acestor lacune ar cere investiţii pentru mai mulţi ani, iar în acest timp Europa va rămâne vulnerabilă.

O retragere a SUA ar însemna o ameninţare de securitate mai ales pentru Germania. Echipa germană a propus o verificare a potenţialului Acordului franco-german din 2019 de la Aachen şi să ceară Franţei şi Marii Britanii să-şi extindă umbrela nucleară asupra mai multor tări europene.

Acest lucru ar însemna costuri mai mari şi ar duce la noi discuţii privind repartizarea echitabilă a dificultăţilor în Europa. Ameninţarea nucleară rămâne problema principală a Europei: în cazul în care extinderea menţionată ar eşua, unele grupuri propun continuarea extinderii armamentului nuclear în Europa.

Din perspectiva franceză, fără SUA, NATO ar fi anihilată. Partea franceză a propus înfiinţarea unei structuri colective de apărare, dar aceasta a fost primită cu scepticism mai ales de către britanici şi polonezi.

Germania, Franţa şi Marea Britanie insistau ca structura de comandă a NATO să fie menţinută şi după o retragere a SUA, respectiv să existe posibilitatea ca America să adere ulterior la o viitoare structură de securitate.

După Brexit, Regatul Unit se va considera drept un actor principal în securitatea europeană. Marea Britanie consideră că echipa sa asigură ţării o puternică poziţie de negocieri. Liniile roşii britanice erau: fără armată UE, fără alianţă UE.

“Marea Britanie va participa la menţinerea securităţii europene nu doar prin a semna pur şi simplu un acord.”

Mai ales Polonia, reprezentativă pentru statele membre est-europene care se simt vulnerabile, a manifestat puţină încredere faţă de capacitatea Europei de a organiza o apărare colectivă şi se gândea la încheierea unor acorduri bilaterale cu America: “În cazul unei retrageri a SUA, acest lucru trebuie să se întâmple în ultimul rând pe flancul estic!” Efectul ar consta într-o bilateralizare a securităţii şi apărării. În mod interesant, toate echipele au respins ofertele ruse, ceea ce înseamnă că Rusia nu este percepută drept un garant credibil al securităţii în Europa, chiar dacă unii credeau că Germania ar fi dispusă la a purta un dialog cu Rusia.

Pentru echipa americană, o subvenţionare a securităţii europene nu mai constituia o opţiune. În schimbul unor garanţii de securitate europenii vor trebui să pună totul pe masă: “Ţări care cred că este important vor găsi căi pentru a ne convinge să rămânem”.

Gestionarea crizei de pe continent va trebui preluată de Europa. O situaţie firească între SUA şi Europa ar fi o relaţie tranzacţională – o mare deziluzie pentru europeni care sperau că partenerul lor va manifesta în continuare un interes strategic faţă de Europa şi un parteneriat bazat pe valori.

În ansamblu, europenii ar fi în principiu de acord să-şi organizeze propria lor defensivă. Însă deficitele privind capacităţile militare au împiedicat o acţiune efectivă şi au făcut să devină vizibile rupturile între statele membre.

Fără garanţiile de securitate din partea SUA, principiile unităţii europene şi solidaritatea reciprocă vor fi puse rapid sub semnul întrebării. Acest lucru poate avea loc în cazul în care SUA nu s-ar retrage în totalitate, ci doar şi-ar reduce prezenţa militară şi disponibilitatea de a interveni.

Fără SUA se află în joc securitatea Europei. Dar SUA este interesată înainte de toate de un “fair deal” în apărare şi comerţ.

SURSA: Frankfurte Allgemeine Zeitung/ Rador/ Traducerea: Imola Stănescu

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

44 comentarii

  1. Strategia ruseasca de a-l pune pe Trump presedinte a functionat de minune, americanii sunt prosti si manipulabili.

  2. Poate îmi arata cineva, în istoria ultimilor 200 de ani, cam de câte ori à atacat Rusia Europa. Rusia nu ataca Europa, Europa ataca Rusia. Napoleon si Hitler, impreuna cu romanii si Romania.
    Si ne-am luat bataie cu totii.

    Cam asta este istoria. Lasati Rusia acolo unde este. EI sunt bine acolo unde sunt, au o tara imensa si cam tot ceea ce le trebuie, nefiind numerosi si avant o tara cu 6-7 fuse orare. Terminati cu prostiile.

    SUA este in Europa deoarece Germania este in continuare o tara ocupata, care a provocat 2 razboiaie mondiale, care si-a atact vecinii si a provocat milioane de morti, in randul celor atacati. A capitulat neconditionat si va ramane in veci, o tara ocupata.

    Nu este nevoie de SUA in Europa si nici de NATO. Nu ne ataca nimeni. Avec riposta nucleara franceza si britanica. Chiar daca britanicii nu doresc sa participe la apararea europeana, avem riposta nucleara franceza. Este de ajuns. Este un fel se sperietoare, riposta nucleara, ajunge, exact cum ajung sperietoarele, pe camp;

    Banii nenumarati cheltuiti pe inarmare si buget militar, pot fi folositi in scopuri adevarate: ajutor al persoanelor in varsta, crearea de crese, spitale, infrastructura, etc. In toate tarile europeene

    • Doar Polonia?

    • Raspuns corect, asa este, merci.
      Însa au invadat-o în urma pactului semnat cu Germania, cand cei doi dictatori, Hitles si Stalin, si-au împartit Polonia. Nu au invadat-o, atacat-o singuri, din senin.

    • Intre altele :

      1. Între 1798 și 1799, trupele rusești sub comanda unuia dintre cei mai faimoși generali ai imperiului, Alexandr Suvorov, s-au comportat strălucit în Italia și Elveția. Țarul a sprijinit Cavalerii ospitalieri (Cavalerii Ordinului de Malta) și a recunoscut funcția Marelui Maestru.

      2. Revoluția din 1948 a fost înăbușită în 1949 de trupe ale țarului, la Șiria.

      3. Etc.etc.

      Ar fi fost anormal ca Rusia să NU se comporte ca o superputere, după ce a devenit una la începutul secolului al XVIII.

      ”Si vis pacem para bellum”

    • @Monica
      Daca va face placere, o pot face, nu am nici un diferend cu Rusia. Este incredibil cata lipsa de viziune exista in Romania. Dv realizati cam cat este Romania si UE in totalitate, fata de Rusia? Luati o harta si comparati.
      Razboaiele, in cursul istoriei, au ca motiv principal: lipsa resurselor (prezente la cei atacati) religioase (religie monoteiste diferita la cei atacati) teritoriu (dorinta de a-si mari teritoriul)
      Cam ce are de castigat Rusia, daca ataca Europa? Nu avem resurse, nu avem religie oponenta, nu avem teritoriu (UE) Iar Rusia nu are populatie extrem de numeroasa.

      Europa are de castigat, daca ar ataca Rusia, dpv al resurselor (sper ca se mai învata înca la scoala despre productia de petrol, gaze, aur, plumb, carbune, etc)
      Fiti linistita. Chiar daca mai locuiti înca in Romania, Rusia nu va ataca, acest infim teritoriu, fata de teritoriul sau.

      Un partenariat al UE cu Rusia, acesta este viitorul. Din pacate, Rusia nu doreste asta. Din pacate, înca exista in populatie din Europa de Est, frica imaginara de Rusia, în loc sa exista frica de coruptie, de saracie, de hotie. In fine, subiect delicat de discutat cu romanii din Romania. Înca nu realizati ca Romania a atacat URSS pana la Don si au platit-o cu vîrf si îndesat. Exact ca Germania. Exact ca Italia. Tari agresoare ale vecinilor 🙁

    • @John Donne

      Merci de raspuns. Am sansa de a cunoasta istoria, am avut sansa de a avea buni profesori si de a fi curios pe parcursul vietii mele indelungate, in diversele tari unde am trait (multumesc internet)
      Nu putem ramane in trecut, altfel nu putem avansa. Daca am avea aceasta viziune, Franta, Germania, , Italia, Romania, ar trebui sa fie puse la colt pe vecie. Cele patru tari au atacat URSS, ultimele trei in 1942, recent deci.

      Traim alte timpuri, spre norocul nostru. Nici Germania nazista nu mai exista, nici Italia fascista, nici Romania antonesciana, nici Franta napoleoniana.
      Exista acest tratat exceptional, UE. Aderatrea la acest tratat, are un singur tel major: renuntarea la agresarea tuturor membrilor uniunii. Realizati ca nu mai exista razboaie intre membrii uniunii, de la crearea ei?
      De aceea trebuie largita uniunea la absolut toate statele europeene si incercata cooptarea Rusiei. Probabil nu vor dori aderarea la uniune, insa se poate inventa un statul ca cel al Elvetiei si Norvegiei.

    • Opinie :
      Lărgirea Uniunii în cadrul actualului cadru juridic și legislație comunitară ar fi o sinucidere. Să luăm numai necesitatea asigurării posibilității unei politici externe unitare, care în orice subiect major – de la războaie regionale ca Siria / Irak etc. până la pericolul imigrației ilegale – are nevoie pentru acordul explicit al tuturor membrilor în vederea elaborării unei nenorocite de declarații ! Cât de departe suntem de acțiuni comune ?!.
      Trebuie să fie făcută clar că statutul de membru este condiționat de respectarea unor valori, legi și principii care NU sunt dicutabile ! Vă închipuiți, cum ar arăta Uniunea după aderarea Turciei, Macedoniei de Nord, Albaniei și Serbiei ( am enumerat numai țările care ”stau la rând” ) ?? Problema e că Uniunea funcționează și în prezent și în primul rând ca o Piață Comună ( denumirea veche ) și nu ca Uniunea unor țări în jurul unor valori și principii consensual acceptate, de la care nu se abate ! Aproape tot timpul este câte un ”independent” de care trebuie să se țină seama, iar rezultatul este departe de a fi un optimum posibil negociat ! Uniunea ori va fi una federală – asemănătoare SUA, cu legislativ și legi statale autonome – dar cu finanțe, armată și politică externă federală obligatorie, ori se va destrăma încet, sau se va dilua în proiect ca o familie de nebuni )).

    • Punk,
      Esti complet idiot sau troll rus. Incepand cu Kievan Rus Rusia este intr-o expansiune continuua. Razboaiele Rusiei cu Suedia, Imperiul Otoman, Japonia, China … impartirea Poloniei de 3 ori, ocuparea Finlandei, si a intregii Europe de Est dupa ww2…si a Crimeii, Osetiei ai Abzaziei in zilele noastre….Toate astea ne arata o putere mare, pasnica si bineviitoare fata de Europa si fata de vecini. Hai sict*ir!

    • @Crivat
      Merci ptr raspuns si complimente. Sper sa reusiti intr-o buna zi, sa dialogati fara sa jigniti. Inspirati, respirati, înainte de a raspunde. Absolut nimic nu aduce o jignire.
      În orice caz, nu între oameni civilizati.
      Acum, voi „iesi” din dialogul cu Dv, precum mi-ati indicat prin „sictir”, stiti ceea ce înseamna, macar cuvantul pe care îl folositi? Google-izare placuta si înca odata, merci

    • @Jonh Donne

      Aveti perfecta dreptate in opinia Dv, nu este usor sa schimbam mentalitatile. Traiesc in strainatate de peste 50 de ani si va pot povesti cum de fiecare data, începand cu admisia Marei Britanii, urmata de cea a Portugaliei, Spaniei, Graciei, etc… au existat exact aceleasi temeri:
      -nu au acelasi nivel de trai
      -ies din perioade de totalitarism/dictarura/instabilitate/etc
      -ne vor „invada”
      -etc
      Si de absolut fiecare data, nu s-a întamplat nimic grav. Uniunea a fost conceputa imediat dupa teribilele drame ale celui de-al 2lea razboi mondial, exact pentru a preveni aceste infioratoare drame. Realizati ca de Gaulle si Adenhauer au dat mana, la numai cativa ani dupa terminarea razboiului?
      Numai pacea, colaborarea, tratatele de neagresiune, trecutul peste diversele „rîci” din amintiri, fac ca noi sa evoluam spre mai bine si mai ales, sa le putem oferi copiilor nostri, sansa de a trai înstr-o societate supérioara celei în care traim noi.

      Daca nu se poate in cadrul actual, largirea Uniunii, trebuie schimbat, cautat, propus, etc, aliante noi, celor de care unora/majoritatii le este teama.
      Teama, duce la lipsa de comunicare.
      Lipsa de comunicare, duce la închiderea dialogului.
      Lipsa dialogului, duce la închiderea în sine.
      Încet, încet, toate aceste lucruri, duc la frica=>ura celuilalt. Iar primul celalalt este… vecinul.

      În fine. Am fost si sunt un pacifist, efectuînd serviciul militar si participand la operatiuni pe teatrele de razboi ale tarii in care traiesc. Nimic, absolut nimic nu poate prima, pentru a pune în pericol, vietile tinerilor, cei care sunt pusi, mintiti, pentru a ucide si a fi ucisi.
      Nici un general, nu participa altfel, decît la reuniuni. Tinerii mor, din pacate. Trebuie schimbat asta. SI asta tine de noi, numai de noi. Prin vot, prin participare la reuniuni, prin crearea de miscari asociative, etc. Greu, însa fezabil. Ce credeti?

    • Mai trolishor rautz, invazia Finlandei 1940 cu 1 milion de trupe?

    • @John
      Imi pare rau, nu stiu ceea ce s’a întîmplat cu raspunsul pentru Dv. Nu apare si nu l-am salvat. De regula fac încredere site-ului. Poate va aparea.
      Oui, aveti perfecta dreptate în ceea ce ati scris. Însa va trebui sa schimbam/gasim/inventam, ceva pentru aceste state si pentru Rusia, Ucraina, Bielorusia, etc. Nu putem sta si înarma… de frica.
      Frica nu este un perfect consilier. Numai dialogul si comunicarea sunt.
      Merci pentru raspunsul Dv

    • Punk,
      Voi n-ati nici un drept sa poluati spatiul virtual romanesc si nu meritati nici un respect!!! Ati facut-o cu success in RM si rezultatele se vad cu prisosinta. Datorita pozitiei geografice privilegiate, satul bunicilor mei a avut onoarea sa aiba de-a face cu soldati rusi si in ww1 si in ww2 (in ww1 fiind aliati!!!) si stiu ce va poate pielea. Varu’ lu tataia’, preot refugiat din Basarabia s-a intors in satul unde avea parohie dupa 90 si nu a mai gasit pe nimeni din generatia lui. Ati omorat si deportat in Siberia pe toti civilii romani fara aparare bai jigodiilor, si ati adus in locul lor mojicii vostri de stepa ruseasca pe care i-ai bagat in casele lor si i-ati facut stapani peste ei. In Cernauti unde nimeni nu vorbea ruseste in 1940, azi se vorbeste numai ruseste. Deci du-te dra*ului cu prostelile tale pe fata in alta parte, nu veni pe aici, ca nu esti binevenit. Poporul roman se c*ca pe tine si pe ideile tale, asa ca inca odata hai sic*tir!!!

    • @John
      Din pacate, raspunsul meu ptr Dv s’a pierdut, probabil am facut eu o manipulare gresita.
      Traind de peste 50 de ani in Vest, facînd servicul militar în tara în care traiesc si participînd în OPEX pe teatrele de razboi ale tarii mele, am putut vedea si mai ales realiza cu propirii ochi, ororile razboaielor. Ceea ce m’a facut sa devin si sa ramîn pacifist.
      Avezi perfecta dreptate în ceea ce ati scris insa, ce facem, ce putem face, pentru a nu se mai întampla asta? Nu înarmarea este raspunsul, altfel Elvetia ar fi fost invadata/anexata/etc de X ori pana acum, nu?
      Teama nu este un bun consilier/sfesnic.
      Lipsa de comunicare, „rîcile”, amintirile transmise din generatie în generatie, fac ca sentimentele sa nu evolueze, astfel încat oameni din ziua de astazi (a se vedea ceea ce imi raspunde @Crivat, despre… bunicii sai) ajung sa poarte resentimente altora, pentru ceea ce strabuni au facut (fapte rele, bineînteles)

      De ce credeti ca de Gaulle a dat mîna cu Adenhauer, la cîtiva ani numai de la terminarea razboiului? Exact din aceasta cauza, pentru a nu se perpetua resentimentele. Stiu ca este greu de explicat asta romanilor, asa este. Însa Romania nu mai este de una singura. Ea face parte din Uniune, cu aceleasi drepturi ca tara mea, a Dv. Cu aceleasi îndatoriri.

      Va trebui sa inventam tratate/uniuni/etc, o noua forma pentru a continua dialogul, pentru a indeparta eventualele razboaie. Copii nostri, trebuie sa traiasca in societati mai bune decat cele în care traim noi. Eu continui sa sper asta, în orice caz, sper ca si Dv. Merci pentru raspunsuri si buna continuare, v doresc

    • @ punk

      nu stiu cati ani ai, nu stiu ce carti de istorie ai citit,

      dar sa-mi spui ca inarmarea nu e solutia dand ca exemplu Elvetia ai sarit calul (nu are sens sa vin cu aceleasi contrargumente pe care le-au adus ceilalti la unele dintre afirmatiile tale) !

      elvetia are un efectiv mai mare de militari activi decat are ROMANIA

      „As of March 1, 2017, the Swiss Armed Forces consist of 120,496 people on active duty […] of which 9,163 are professionals, with the rest being conscripts or volunteers”

      Active personnel c. 160,000 (2017)

      https://en[.]wikipedia[.]org/wiki/Swiss_Armed_Forces

      „Dacă înainte de 1990 România avea efective de 300.000 de militari, ulterior armata a fost restructurată, ajungând la un număr de aproximativ 100.000 în anul 2001.[40]”

      Personal activ 73.350

      https://ro[.]wikipedia[.]org/wiki/Armata_Rom%C3%A2niei#Efective

      Active personnel 69,300 (2018)[1]
      Reserve personnel 50,000 (2018)[1]

      https://en[.]wikipedia[.]org/wiki/Romanian_Armed_Forces

      Country – Romania
      Active military – 69,300
      Reserve military – 50,000
      Paramilitary – 79,900
      Total – 199,200
      Per 1000 capita (total) – 9.3
      Per 1000 capita (active) – 3.2

      Country – Switzerland
      Active military – 20,950
      Reserve military – 218,270
      Paramilitary – 0
      Total – 239,220
      Per 1000 capita (total) – 29
      Per 1000 capita (active) – 2.5

      https://en[.]wikipedia[.]org/wiki/List_of_countries_by_number_of_military_and_paramilitary_personnel

      GLOBAL FIREPOWER INDEX

      Switzerland – 33
      ROMANIA – 40

      https://www[.]globalfirepower[.]com/countries-listing.asp

      asa ca du-te mataluta intai pe sub poarta brandenburg si apoi du-te in piata rosie si bate pasul de gasca exact ca nazistii / comunistii

      German–Soviet military parade in Brest-Litovsk

      The German–Soviet military parade in Brest-Litovsk […] was an official ceremony held by the troops of Nazi Germany and the Soviet Union on September 22, 1939, during the invasion of Poland in the city of Brest-Litovsk.

      It marked the withdrawal of German troops to the demarcation line secretly agreed to in the Molotov–Ribbentrop Pact, and the handover of the city and its fortress to the Soviet Red Army.

      https://en[.]wikipedia[.]org/wiki/German%E2%80%93Soviet_military_parade_in_Brest-Litovsk

      PS

      lenin a fost sustinut de serviciile secrete germane pt a da jos tarul si a scoate astfel rusia din ww i

    • Băi tată, uite care-i treaba. Eu îți dau ție exemplu de 4 țări europene care au fost atacate de Rusia (PS: scriu de pe telefon și n-am chef să caut datele istorice exacte când s-au întâmplat fiecare dintre ele; încerc să le redau din memorie):

      1. România: pierde Basarabia în favoarea URSS în 1940;
      2. Republica Moldova: pierde Transnistria în favoarea Rusiei în 1992;
      3. Georgia: pierde Osetia de Sud și Abhazia în favoarea Rusiei;
      4. Ucraina: pierde Crimeea în favoarea Rusiei în 2014 și ulterior război de uzura cu forte separatiste susținute de Rusia în estul Ucrainei.
      5. Marș în pizda mă-ti pe-un site de propaganda pro-rus.
      6. Trump va pierde alegerile prezidențiale din 2020 și SUA va rămâne în NATO.

  3. Suntem în ianuarie 2021. Cortegiul funerar îl transportă pe Crăcănel către intrarea toboganului. De jos, in spiritul bunei relații ruso-americane, se aude un grav și înfundat: „Welcome-Dobro Pozhalovat”!

  4. Retragerea SUA din NATO e doar o idee dilie a lui Trump si o dorinta secreta a Frantei si Germaniei. NATO a devenit o piedica in calea dorintei ultimelor doua inainte pomenite de dominatie asupra Europei.
    Lasind la o parte asta bineinteles ca UE poate sa se apere, 450 de milioane de locuitori (dupa plecarea Marii Britanii), o economie de zece ori mai mare, intrebarea trebuie ca vine de la niste propagandisti.

  5. iar vidul de putere va fi ocupat de Rusia si China. Perfect pentru Romania, mai ales daca niste aliati ai lui Vladi se gandesc la un reorganizare strategica a granitelor, poate deveni un soi de Orient mijlociu European. Bravo PSD, Vladi si Donnie. Daca le dam Rosia Montana, oare raman? Poate scade nevoia de materiale din China si Coreea de N. Insa cam tardiv, marea armata de Teracota s-a refacut deja …

  6. Doar trebuie sa privim totul ca o evidenta , ca un adevar , ca o noua necesitate atasata UE . Propria noastra existenta pe planeta ne arata clar ca jocul intereslor este mai durabil si mai actual decit jocul prieteniilor indiferent de natura lor .Pina mai ieri, Europa nu reprezenta nici o forta poltica ,nici o forta militara ,nici o forta economica . Germania nu exista ca un intreg , cit despre restul se stie ce si cum era fiecare .Uniunea Europeana capaciteaza azi 450 mil de locuitori cun un PIB extraordinar de mare , o forta economica ce are nevoie in final de o forta militara pe masura . Vremurile s-au schimbat si Europa ca un intreg are un cuvint greu de spus in lume ,cuvint ce poate nu convine multora . Ca sa facem asa doar o minima nuatare a intelegerii, Europa este peste tot in lume si in America si in Asia si in orisicare colt al omenirii . Incet , incet , pe nevazute , Europa acopera mare parte din necesitatile lumii , fie ele spirituale ,economice , militare si nu in ultimul rind de bunastare a tuturor . Liberul schimb , libera circulatie a oamenilor si a marfurilor ,posibilitatea libera de exprimare (adevarata sau falsa , chiar nu conteaza ), conectarea tuturor oamenilor ca un intreg la informatie , posibilitatea fiecaruia dintre noi de as alege forma de exprimare a nazuintele personale , exceptionalitatea propriilor noastre spuse si fapte , determina o miscare mondiala ,chiar daca inca nu este inteleasa de noi toti ,ce pune in prim planul existentei noastre – DREPTURILE OMULUI- Fara sa stim , cu totii ne descoperim,o data cu trecerea timpului , parte a acestui proces de reconciliere mondiala si ne indentificam cu acest unic deziderat numit asa de frumos UMANITATE .Uniunea Europeana , cu FRANTA ca rol determinant (dar oare cind nu a fost asa in istoria recenta a lumii ), ataseaza deja ca nou concept politic ideea de TRANSPARENTA POLITICA si de aducere a tuturor deciziilor politice si nu numai ,la suprafata , facind astfel accesibila participarea noastra a tuturor (oameni existind pe planeta )la intelegerea drumului de urmat , ca o necesitate de bunastare a noastra a tuturor . Este in fapt o oferta arata si adresata lumii , o oferta ce nu poate fi refuzata de nimeni pe planeta , chiar daca izolationismul , nationalismul de mucava si asa zisul patriotism ,exprimat declarativ dar in esenta mincinos aratat noua , o oferta zic ce nu poate fi refuzata de generatiile ce vin peste noi ca un imens tavalug al cunoasterii . Acest simplu cuvint numit CUNOASTERE , va duce in viitorul apropiat la o noua forma existentialista de perceptie a umanitatii, la inlaturarea formelor ce cindva poate au facut un bine omenirii (dar poate si foarte mult rau )si la determinarea politicului din intreaga lume de as asuma in integralitate sau ca existentialitate decizia ca forma colectiva de exprimare atasata notiunilor de adevar , de responsabilitate si de transparenta decizionala ,scotind din ecuatia politica asunderea unor teme ce pot fi stiute , dezbatute doar de unii dintre noi , prin simpla si incorecta motivatie- STIM DOAR NOI SI DECIDEM DOAR NOI VIITORUL VOSTRU- In curind aceste notiuni aratate vor face parte si din NORMALITATEA noastra a tuturor romani fiind . Doar sa ne inchipuim cum ar arata o lume in care noi toti stim tot ceea ce este spre binele neamului din care facem parte si conectati la aceasta UNIUNE EUROPEANA (nimeni nu a crezut in posibila si functionala ei existenta ) sa fim in stare, ca un intreg , sa determinam un univers omenesc sa ne asculte si sa ne accepte aceasta incontestabila notiune de bine numita DEMOCRATIE.

    • Cum nu stii unde locuiesti sau crezi ca mergi cu un picior hais si cu altul cea, in viteze diferite . Se pare ca nu intelegi notiunile puse in discutie si furi inca boabele puilor de bibilica , asemeni creierului ce inca iti este total nefolositor . Doar dai si tu din gura sa fii in rindul lumii adica pentru -contra . Vezi la OBOR ca se vind fermoare cu avertizare timpurie pentru peltici .

    • Tudore ai dreptate ,bate cimpii de nu te vezi maldafa asta .

  7. UE va prelua (dar tot va spun asta de ceva vreme ) parte din NATO ,ce impreuna cu capacitatile militare complemetare UE, va reprezenta in lume o noua forta politico – militaro- economica ,ce in curind va avea si forta decizionala in mai toate actiunile importante din universul omenesc cunoscut noua azi .

    • La fix! Dacă nu interveneau americanii în cel de- al Doilea Război Mondial oare ce eram acum? SUA sunt cel mai mare producător de tehnologie și armament, au cea mai bună armată, Europa canci armată, cât despre armament…..

  8. Mergeți și comentați pe Sputnik sau mutați- vă în Rusia ca să fiți înțeleși! Suntem praf!

  9. Daca Europa opreste importul de gaze si petrol din Rusia, nu e nevoie de alta aparare doar sa le arate pisica la fsb.

  10. Ne va apăra Germania, ce să se întâmple….
    E foarte posibil ca americanii să-și ia catrafusele de aici, s-au cam lămurit că europenii sunt niște imbecili cu multiculturalismul lor de rahat și că nu se poate discuta cu ei.
    Ce drac să discute americanii cu Macron?

    • Mă tem că dacă UE nu- și revizuiește stategia va rămâne un parc tematic al valorilor europene

    • Zanomed pe ce lume traiesti tu si inca unul Alex 1,2,3 Chestia cu America este de acum 75 de ani . .Deocamdata America doreste sa se retraga de peste tot . Nato va ramane ca forta militara inca multa vreme poate fara Turcia , dar armata europeana va prelua parti din NATO ce nu pot fi acoperite tehnologic de acesta (noutati ca o alta forma de razboi )si adaptate la noile conditii geopolitice . De altfel este normal ca banii contribuabilor europeni din tarile NATO sa fie cheltuiti pe echipamente produse in Europa . Nici macar atit nu se poate intelege .

  11. Evident ca mami Rusia dorește sa afilieze mai multe tari europene la teritoriul lor,de ce au ocupat Crimeea?De ce se tot zbârlesc la ucraineni?Sa le alăture federației lor…dc au spalat creierii in rep Moldova ,romanilor,de ce au secat de resurse peste tot pe unde au trecut…oricum pt ei noi suntem un tezaur ,avem munți si delta si Marea Neagra….e mai mult decât evident ca au rămas staliniști de la Lenin ,incoace..
    Singurul care era om si a fost înlăturat tot cu instigații a fost Elțän.

  12. Daca tot i ați pomenit pe Stalin si Hitler ,ambii erau evrei..care nu puteau accepta faptul ca erau corcituri.Unul hitlerist ,unul boselvic cu idei marxiste (comunism _crime multe)Cat despre nea Putin încearcă sa schimbe strategia mandatelor sa conducă mai mult pe acolo desi msunt destui care nu il mai vor insa el o tine lângă pe a lui..
    Tocmai a semnat cu sârbii alianțe economice(alta strategie).Sau vreți sa începeți sa vorbiți rusa in loc de româna?

    • ANA fii draguta si nu ne scrie care cumva ceva si in rusa ca de abia inteleg romaneasca . Pune doar niste poze cu Lenin sa nu il uitam .

  13. Cine se intreaba…FAZ condus de urmasii nazistilor de frunte.Sictir!La cat rau ati facut Europei, inclusiv cu cazanele care polueaza teritoriul romanesc si pentru care ati militat la excluderea taxei de mediu pentru ca fiecare taran din Romania sa aiba o masina de 300 de euro.Bineinteles Rusia este bagata in orice scenariu, numai ca nemtii au afaceri cu rusii in valoare de 185 mld. euro, Ungaria are, Franta are…dar pentru iobagii romanii nu le sunt aprobate afaceri cu Rusia sau China.ipocrizie si dublu standard.

    • Vezi ca iobagia s a desfiintat de mult,a mai ramas doar sa spunem sas atunci cind avem o nedumerire . SAS MAI SAS

  14. @ punk

    nu stiu cati ani ai, nu stiu ce carti de istorie ai citit,

    dar sa-mi spui ca inarmarea nu e solutia dand ca exemplu Elvetia ai sarit calul (nu are sens sa vin cu aceleasi contrargumente pe care le-au adus ceilalti la unele dintre afirmatiile tale) !

    elvetia are un efectiv mai mare de militari activi decat are ROMANIA

    „As of March 1, 2017, the Swiss Armed Forces consist of 120,496 people on active duty […] of which 9,163 are professionals, with the rest being conscripts or volunteers”

    Active personnel c. 160,000 (2017)

    https://en[.]wikipedia[.]org/wiki/Swiss_Armed_Forces

    „Dacă înainte de 1990 România avea efective de 300.000 de militari, ulterior armata a fost restructurată, ajungând la un număr de aproximativ 100.000 în anul 2001.[40]”

    Personal activ 73.350

    https://ro[.]wikipedia[.]org/wiki/Armata_Rom%C3%A2niei#Efective

    Active personnel 69,300 (2018)[1]
    Reserve personnel 50,000 (2018)[1]

    https://en[.]wikipedia[.]org/wiki/Romanian_Armed_Forces

    Country – Romania
    Active military – 69,300
    Reserve military – 50,000
    Paramilitary – 79,900
    Total – 199,200
    Per 1000 capita (total) – 9.3
    Per 1000 capita (active) – 3.2

    Country – Switzerland
    Active military – 20,950
    Reserve military – 218,270
    Paramilitary – 0
    Total – 239,220
    Per 1000 capita (total) – 29
    Per 1000 capita (active) – 2.5

    https://en[.]wikipedia[.]org/wiki/List_of_countries_by_number_of_military_and_paramilitary_personnel

    GLOBAL FIREPOWER INDEX

    Switzerland – 33
    ROMANIA – 40

    https://www[.]globalfirepower[.]com/countries-listing.asp

  15. @ punk

    nu stiu cati ani ai, nu stiu ce carti de istorie ai citit,

    dar sa-mi spui ca inarmarea nu e solutia dand ca exemplu Elvetia ai sarit calul (nu are sens sa vin cu aceleasi contrargumente pe care le-au adus ceilalti la unele dintre afirmatiile tale) !

    elvetia are un efectiv mai mare de militari activi decat are ROMANIA

    „As of March 1, 2017, the Swiss Armed Forces consist of 120,496 people on active duty […] of which 9,163 are professionals, with the rest being conscripts or volunteers”

    Active personnel c. 160,000 (2017)

    en[.]wikipedia[.]org/wiki/Swiss_Armed_Forces

    Country – Switzerland
    Active military – 20,950
    Reserve military – 218,270
    Paramilitary – 0
    Total – 239,220
    Per 1000 capita (total) – 29
    Per 1000 capita (active) – 2.5

    en[.]wikipedia[.]org/wiki/List_of_countries_by_number_of_military_and_paramilitary_personnel

    GLOBAL FIREPOWER INDEX

    Switzerland – 33
    www[.]globalfirepower[.]com/countries-listing[.]asp

    • ROMANIA

      „Dacă înainte de 1990 România avea efective de 300.000 de militari, ulterior armata a fost restructurată, ajungând la un număr de aproximativ 100.000 în anul 2001.[40]”

      Personal activ 73.350

      ro[.]wikipedia[.]org/wiki/Armata_Rom%C3%A2niei#Efective

      Active personnel 69,300 (2018)[1]
      Reserve personnel 50,000 (2018)[1]

      en[.]wikipedia[.]org/wiki/Romanian_Armed_Forces

      Country – Romania
      Active military – 69,300
      Reserve military – 50,000
      Paramilitary – 79,900
      Total – 199,200
      Per 1000 capita (total) – 9.3
      Per 1000 capita (active) – 3.2

      en[.]wikipedia[.]org/wiki/List_of_countries_by_number_of_military_and_paramilitary_personnel

      ROMANIA – 40

      https://www[.]globalfirepower[.]com/countries-listing%5B.%5Dasp

    • asa ca du-te mataluta intai pe sub poarta brandenburg si apoi du-te in piata rosie si bate pasul de gasca exact ca nazistii / comunistii

      German–Soviet military parade in Brest-Litovsk

      The German–Soviet military parade in Brest-Litovsk […] was an official ceremony held by the troops of Nazi Germany and the Soviet Union on September 22, 1939, during the invasion of Poland in the city of Brest-Litovsk.

      It marked the withdrawal of German troops to the demarcation line secretly agreed to in the Molotov–Ribbentrop Pact, and the handover of the city and its fortress to the Soviet Red Army.

      en[.]wikipedia[.]org/wiki/German%E2%80%93Soviet_military_parade_in_Brest-Litovsk

      PS

      lenin a fost sustinut de serviciile secrete germane pt a da jos tarul si a scoate astfel rusia din ww i

  16. @ PUNK

    pt ca sunt convins ca nu o sa citesti nimic uite-te macar la acest film

    https://www.youtube.com/watch?v=9IFmBQS8FDc

    salvarea ROMANIEI nu vine de la rusnaci / nemtalai ci de la ENGLEZI si AMERICANI (daca iese tot trump presedinte – altfel socialismul ii mananca)

    • Ca sa intelegi ce se intimpla, doar trebuie sa vezi aminarile -sine die – ale brexitului si atunci intelegi totul .In curind economicul , ca forta comuna mondiala , va da o palma politicului sau mai pe romaneste, bunastarea va da o palma nationalismului ca forma de exprimare iliberala .