Vălean: Există riscul ca România să piardă până la 300 de milioane de euro din finanţarea pentru calea ferată Braşov-Sighişoara
Comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean, a afirmat marți, la Strasbourg, că România riscă să piardă până la 300 de milioane de euro din finanțarea pentru modernizarea căii ferate Braşov-Sighişoara, proiect în care nu s-au mai făcut lucrări de circa 7 ani.
„Există riscul de a pierde până la 300 de milioane de euro din finanţarea pe Braşov-Sighişoara pe cale ferată, un proiect care a fost depus în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (Instrumentul Conectarea Europei – CEF, n.red.) în mecanismul financiar anterior, deci nu cel curent, iar acolo, din cauza faptului că nu s-au efectuat lucrări, este posibil ca acei bani să fie pierduţi.
Sunt două variante – ori se recunoaște acest fapt, ori se mai fac măcar parțial anumite lucrări ca să nu se piardă în totalitate”, a avertizat Vălean.
Oficialul european a precizat că nu s-au realizat lucrări în ultimii aproximativ șapte ani în cadrul acestui proiect.
„Am mai discutat despre defazarea proiectelor din Connecting Europe Facility, dar acum s-a ajuns la o limită, nu mai poate fi prelungită”, a explicat Adina Vălean.
În același timp, comisarul european a menționat faptul că Bucureștiul a accesat bani din bugetul general competitiv al CEF.
„Pentru prima dată de când există acest mecanism, România a accesat bani din bugetul competitiv. Asta şi datorită faptului că m-am asigurat că experţii Comisiei sunt întotdeauna la dispoziţie.
Vor avea în noiembrie o întâlnire cu cei de la Ministerul Transporturilor, pentru a trece din nou în revistă proiectele, a sprijini în pregătire şi în aplicarea acestor proiecte, tocmai pentru a spori gradul de absorbție al României”, a spus Vălean.
România a primit 119 milioane de euro pentru trei proiecte în primul apel din cadrul acestui mecanism, în timp ce în cel de-al doilea a Bucureștiul a luat 559 milioane de euro.
Context. Modernizarea Magistralei CFR Brașov – Sighișoara a intrat în vară cu un progres de sub 20% pe cele trei loturi cu o lungime totală de 112 kilometri, deși lucrările ar trebui să se încheie în aprilie respectiv noiembrie 2024, conform termenelor din contracte. Modernizarea liniei Brașov – Sighișoara este cea mai mare investiție în execuție a CFR Infrastructură, contractele semnate fiind de aproape 6 miliarde lei, scria Economedia în iulie.
Licitaţia pentru modernizarea Magistralei Braşov – Sighişoara, parte a coridorului IV a fost lansată în 2016 pentru două din cele trei secţiuni: Braşov – Apaţa, respectiv Caţa – Sighişoara (85 km), cu o valoare de aproape 3 miliarde lei, în timp ce secţiunea centrală Apaţa – Caţa (28 km) a fost licitată în 2017. Contractele pentru modernizarea celor două secţiuni de la capete au fost semnate de-abia în martie 2020.
Corespondență de la Strasbourg
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
2 comentarii