Vânzarea de mașini electrice a explodat în timpul pandemiei în Vestul Europei și Scandinavia, însă bate pasul pe loc în sudul și estul continentului/ Cum încearcă Bruxelles-ul să recupereze decalajele
Pandemia a dus la prăbușirea vânzărilor de mașini diesel și pe benzină, însă vânzarea de mașini electrice a crescut spectaculos, ceea ce a devenit evident mai ales în țările bogate din vestul continentului, scrie Politico.eu.
În prezent, Comisia Europeană caută o soluție pentru a se asigura că nu-i lasă pe cei săraci în urmă în ce privește mobilitatea verde.
Una dintre ideile discutate de oficialii Comisiei ar putea include orice program național de achizionare a mașinilor electrice drept parte a eforturilor de ieșirea din criza generată de coronavirus. În timp ce țările UE se pregătesc să acceseze cele 750 de miliarde de euro din fondul de relansare pus la dispoziție de UE, acest lucru i-ar putea încuraja pe cei cu o rată mică a vânzărilor de mașini electrice să gândească programe de sprijin a acestei industrii.
”Industria auto va beneficia de acest instrument ambițios de relansare în valoare de 750 de miliar de euro, în timp ce va putea accesa și câteva programe din cadrul bugetului multianual”, a delarat pentru Politico un oficial din cadrul Comisiei.
În prima jumătate a anului, vânzările de mașini s-au prăbușit cu 38%, potrivit ACEA, o asociație auto de loby. Însă mașinile electrice au inversat trensul, înregistrând o creștere de 8% în vânzări în primele șase luni ale anului, dublu față de anul trecut.
Problema cu aceste vânzări este că ele sunt inegale. În primele trei luni ale acestui an, 98% din vânzarea de mașini electrice vândute în Europa s-au înregistrat în 14 țări bogate ale UE, plus două țări non UE cum sunt Marea Britanie și Norvegia.
Creșterea vânzărilor de mașini electrice nu s-a întâmplat din cauză că virusul i-a făcut pe cumpărători mai ecologiști. Explicația estse că programele de relansare gândite de guvernele țărilor bogate, inclusiv Germania și Franța, au inclus stimulente pentru a face vânzarea de mașini electrice mai atractivă – parte a eforturilor de a susține proiectul Green Deal, care își propune să se ajungă la netutralitate climatică în UE în 2050.
Cota de piață a mașinilor electrice a ajuns, în luna iunie, la 29% în Suedia și 9 % în Germania și Franța. În antiteză, Italia și Spania piața masiniloro electrice este de 3% iar în Polonia de 1%, potrivit datelor furnizate de International Council on Clean Transportation.
”Sudul rămâne o problemă”, declară un director din industria auto. ”Fără putere de cumpărare, șomaj ridicat, piața nu crește”, a mai spus el. Industria auto dorește ca Bruxelles-ul, Comisia Europeană, să facă mai multe pentru a încuraja programele naționale de stimulare a vânzărilor de așini electrice, ceea ce ar putea reduce distanța dintre vest și est în ce privește vânzarea de mașini electrice.
”Problema stă de multe ori nu în absența schemelor de ajutor, ci în felul prost în care sunt ele gândite”, susține Julia Poliscanova, din cadrul unui ONG specializat în transport.
”Polonia este un bun exemplu, unde majoritatea mașinilor noi sunt cumpărate, la fel ca peste tot în Europa, de companii, nu de indivizi”. Decizia Poloniei de exlude vânzarea de flote de mașini din cadrul programului de suvenție afectează progresul în acest domeniu.
ACEA susține că 26 din cele 27 state membre UE acordă stimulente pentru a încuraja oamenii să cumpere mașini electrice.
”Câtă vreme infrastructura de încăracare disponibilă în țările cu venituri ridicate vine la pachet cu suvenții mai mari – fiscale sau la achizțiția mașinii- vom avea regiuni cu două viteze în UE”, susține Matthias Schmidt, analist specializat în piața mașinilor electrice.
Producătorii de automobile și-a concentrat vânzările de electrice în partea bogată a continentului pentru că acolo clienții dispun de mai mulți bani iar infrastructura de încărcare este mai dezvoltată.
Vânzările de mașini electrice îi va ajuta pe producători să îndeplinească condițiile în ce privește limita de emisii CO2 obligatorie pentru fiecare producător.
Însă productorii auto vor trebui să se concentreze în următorii ani și pe alte zone din Europa după 2025 și 2030, din cauza condițiilor la emisia de CO2 cuprinse în Green Deal, făcând mașinile electrice mai atractive la vânzare în țări ca Polonia sau România.
Liderul indiscutabil al Europei în ce privește e-mobilitatea este Norvegia, care ar putea fi un exemplu pentru țările bogate. Soluția nu este doar suvenția la cumpărarea de mașini noi, ci reducerile oferite la parcare și la impozite care face ca deținerea unei astfel de mașini să fie mai ieftină.
Însă Norvegia este una dintre cele mai bogate țări din lume grație veniturilor obținute din petrol și gaz. Țările mai sărace vor trebui să crească taxele de drum în cazul mașinilor electrice pentru a contracara pierderile de venituri obținute din taxarea motorinei și benzinei.
Sursa: Politico.eu/ Traducerea și adaptarea: G4Media.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
20 comentarii