Vasile Bănescu, noi explicații despre data celebrării Paștelui, cu trimiteri la arhiepiscopul Teodosie: „Zvârcolirile cele mai înfricoșătoare au fost înregistrate, previzibil, în anticul oraș Tomis” / Autenticii intelectuali creștini, laicii implicați onest în viața comunității religioase au datoria creștinească de a reacționa
Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române (BOR), Vasile Bănescu, a venit, joi, pe pagina sa de Facebook, cu noi explicații despre propunerea de celebrare a Paștelui odată cu catolicii, având trimiteri critice la arhiepiscopul Teodosie. Vasile Bănescu afirmă că autenticii intelectuali creștini, laicii implicați onest în viața comunității religioase au datoria creștinească de a reacționa.
„Discuția atât de firească ivită contextual în jurul unei teme care, tratată informat, reprezintă constant o urgență, aceea a sărbătoririi «Învierii Domnului» după un calendar corect, îndreptat, nu defazat (cu 13 zile), este o discuție dovedită recent ca mult prea subtilă, insuportabilă chiar pentru urechea fină, lăutărească a unei majorități care, fără vină, a înțeles din prima că de fapt ar fi vorba de
– trădarea cruntă a credinței ortodoxe,
– trecerea cu arme și multe bagaje teologice la catolici,
– unirea dogmatică și ecumenistă cu Apusul, «acel Apus»,
– ruperea sacrilegă de trecut și năruirea în viitorul antihristic,
– spulberarea Ortodoxiei carpato-danubiano-pontice”, a scris Vasile Bănescu.
„Zvârcolirile cele mai înfricoșătoare au fost înregistrate, previzibil, în anticul oraș Tomis”, a adăugat purtătorul de cuvânt al BOR, cu referire la Arhiepiscopul Tomisului, Înalt Prea Sfinţitul Teodosie.
„Aceste enormități imposibil de înghițit de o minte oricât de sumar educată religios s-au dovedit a fi perfect digerabile pe scară largă. Nu o scară a virtuților, desigur. Pe această scară insalubră din dosul adevărului istoric, care duce direct la etajul ultim al «creștinismului» de tip magic, ritualist și grobian instrumentalizat, se cațără îndârjit și țipând isteric aceiași câțiva locatari ai haznalelor mediatice, vajnici apărători ai țărișoarei, ai «Bisericii» confiscate de naționalism deșănțat, ai păcii încheiate oricând în favoarea agresorului, ai minciunii travestite în adevăr.
Această ostilă reacție populară & populistă față de o discuție dictată de onestitatea intelectuală și bunul-simț, reacție care îi include și pe clericii care în loc să rostească de pe solee, responsabil și onest, adevărul referitor la calendar și la compromisul generos pe care Biserica noastră alături de alte Biserici adecvate la realitate îl face de Paști – pentru păstrarea unei punctuale unități «pascale» cu cei ce idolatrizează un calendar împăiat -, aleg încă să tacă, să ascundă sub obroc lumina unui adevăr banal, nu să-i lumineze pe cei ce nu au nicio vină că nu au studii de teologie și că nu au cercetat pe cont propriu istoria reală a creștinismului”, susține Bănescu.
Acesta precizează că „alimentarea și susținerea unei anomalii calendaristice, invocând ofensator mereu abuzata Tradiție și Lumina de la Sfântul Mormânt pe care o tratezi blasfemic ca pe o minune dependentă de calendarul defazat, nu de credința curată a omului informat, destramă în timp încrederea în chiar instituția Bisericii”.
„Aceasta trebuie slujită și apărată realist de contaminarea cu superstiții, idolatrie de orice fel și paseisme toxice pentru credință. Această datorie aparține în cel mai înalt și onorant grad clericilor care reprezintă Biserica înaintea credincioșilor. Aceștia din urmă au dreptul să primească nu doar adevărul de credință împărtășit confesional, ci și pe cel istoric mărturisit lucid în interiorul creștinismului universal.
Calendarul
NU este o problemă teologică,
NU are nicio legătură cu adevărul de credință mărturisit fidel de Ortodoxie de la sinodul din Niceea până la cel din Creta (sabotat prin absență ostentativă tocmai de cei pentru care sacrificăm pascal rigoarea calendaristică),
NU implică credința, ci rațiunea dăruită de Dumnezeu spre a fi folosită, nu irosită,
NU trebuie să dezbine, ci să ne unească în cel mai curat spirit creștin pe drumul urmat în ritmul comun al marilor sărbători hristologice.
Autenticii intelectuali creștini, oameni validați de o reală operă apologetică, laicii implicați onest în viața comunității religioase care compun corpul majoritar al Bisericii, au datoria creștinească de a reacționa și a se pronunța public atunci când observă apariția și dezvoltarea unor anomalii în corpul eclezial sau derapaje care periclitează imaginea Bisericii lui Hristos, nu a unor oameni failibili și păcătoși așa cum suntem toți”, încheie purtătorul de cuvânt al BOR.
Context. Universitarul clujean Adrian Papahagi a anunțat, că după Paști, va iniția un amplu demers național, solicitând Adunării Naționale Bisericești și Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române (BOR) să calculeze data Paștilor, ca și Crăciunul, pe calendarul gregorian, astfel încât românii să sărbătorească Învierea alături de toată creștinătatea apuseană (incluzându-i aici, de pildă, pe ortodocșii finlandezi), ”și alături de concetățenii noștri catolici sau protestanți, fie ei maghiari, sași, români sau orice”.
Episcopia Hușilor, condusă de Episcopul Ignatie, susține celebrarea Paștelui odată cu catolicii și reformații, așa cum au cerut fostul ministru de Externe Teodor Baconschi și profesorul Adrian Papahagi.
Și mitropolitul Clujului, Andrei Andreicuț, a susținut ideea ca Biserica Ortodoxă Română (BOR) să sărbătorească Paștile în același timp cu țările din Vest, după calendarul gregorian.
În schimb, arhiepiscopul Tomisului, Teodosie, a respins propunerea ca Biserica Ortodoxă Română să celebreze Paștele odată cu credincioșii catolici și ortodocși.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
10 comentarii