Viitorul transportului comercial: Tranziția către vehicule comerciale cu emisii zero
În cadrul unui articol publicat de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA), aceștia își prezintă viziunea asupra direcției pe care Uniunea Europeană trebuie să o urmeze pentru îndeplinirea obiectivelor privind emisiile generate de camioane și autobuze.
Regulamentele UE stabilesc obiective ambițioase de reducere a emisiilor de CO₂ pentru vehiculele comerciale, iar producătorii își mențin angajamentul față de atingerea neutralității climatice. Conform acestor ținte, până în 2030, aproximativ 400.000 de camioane și autobuze electrice sau alimentate cu hidrogen trebuie să fie în circulație, iar cel puțin o treime din noile înmatriculări să fie cu emisii zero.
Această tranziție nu depinde doar de disponibilitatea vehiculelor, ci și de dezvoltarea unei infrastructuri adecvate. Este necesară instalarea a 50.000 de stații de încărcare publice pentru vehicule grele (dintre care 35.000 să fie compatibile cu standardul Megawatt Charging System – MCS), precum și a cel puțin 2.000 de stații de alimentare cu hidrogen. În prezent, această infrastructură este insuficientă, ceea ce poate încetini adoptarea vehiculelor comerciale cu emisii zero.
În ciuda diversificării ofertei de vehicule electrice și pe hidrogen, rata de adopție a acestora rămâne scăzută. În 2024, doar 2,3% dintre camioanele grele (>3,5 tone) și 15,6% dintre autobuzele urbane erau cu emisii zero. Până acum, doar companiile care au dorit să fie „pioniere” în acest domeniu au făcut investiții în astfel de vehicule, însă tranziția trebuie accelerată pentru a respecta obiectivele stabilite pentru 2030.
Problema principală este că reglementările actuale se concentrează în principal pe oferta de vehicule cu emisii zero, fără a include măsuri clare pentru stimularea cererii. Fără astfel de măsuri, operatorii de transport nu au suficiente motive economice pentru a face trecerea la vehicule nepoluante, iar investițiile în reînnoirea flotelor riscă să fie amânate.
Pentru a stimula adoptarea vehiculelor comerciale cu emisii zero, este esențial un pachet de politici publice care să includă:
- Stimulente pentru Reînnoirea Flotei
Transportatorii ar trebui să beneficieze de sprijin financiar pentru achiziționarea vehiculelor electrice și pe hidrogen. Fonduri europene, precum „Innovation Fund” și „Social Climate Fund”, ar putea fi utilizate pentru a facilita investițiile. De asemenea, statele membre ar trebui să ofere stimulente fiscale, precum rate speciale de amortizare pentru vehiculele comerciale cu emisii zero.
- Achiziții Publice Axate pe Vehicule Verzi
Sectorul public joacă un rol esențial în tranziție, mai ales în transportul urban. Toate serviciile de transport achiziționate prin fonduri publice ar trebui să fie realizate cu vehicule cu emisii zero. De asemenea, legislația europeană privind achizițiile publice ar trebui să fie aliniată la noile standarde de emisii.
- Implicarea Expeditorilor și a Firmelor de Logistică
Companiile care contractează servicii de transport pot influența piața prin creșterea cererii pentru transport sustenabil. Acestea ar trebui să fie încurajate sau obligate să utilizeze într-o proporție din ce în ce mai mare vehicule cu emisii zero.
- Taxe Rutiere Bazate pe Emisiile de CO₂
Aplicarea Directivei Eurovignette și impunerea unor taxe rutiere proporționale cu emisiile de CO₂ ar stimula adoptarea vehiculelor cu emisii zero (ZEV). În prezent, doar câteva state membre oferă scutiri totale pentru ZEV, iar începând cu 2026, acestea vor putea beneficia doar de o reducere de 75%. Extinderea scutirii complete până în 2030 ar putea îmbunătăți semnificativ rentabilitatea transportului electric.
- Crearea Zonelor cu Emisii Zero
Mai multe orașe europene, în special în Olanda, au început să implementeze zone cu emisii zero, unde doar vehiculele nepoluante pot circula. Astfel de măsuri pot accelera adoptarea ZEV, dar trebuie să fie bine coordonate la nivel național și european pentru a evita distorsiuni în piață.
Trecerea la vehicule comerciale cu emisii zero este esențială pentru neutralitatea climatică a Europei, dar aceasta nu poate fi realizată fără sprijin politic adecvat. Producătorii livrează vehiculele necesare, însă succesul depinde de dezvoltarea infrastructurii, stimulente financiare și politici care să creeze un mediu de afaceri favorabil pentru operatorii de transport. Doar printr-o abordare coerentă și coordonată la nivel european, industria transporturilor poate face tranziția către un viitor sustenabil.
Sursa foto: untrr.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankPentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.