Vinul de Cotnari, primul produs românesc protejat în China
Uniunea Europeană și China au încheiat, miercuri, negocierile privind un acord bilateral pentru protejarea a 100 de indicații geografice (IG) europene în China și a 100 de IG din China în UE împotriva imitațiilor și a uzurpării, iar Vinul de Cotnari se numără printre acestea.
Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, se preconizează că acest acord de referință va avea ca rezultat beneficii comerciale reciproce și o cerere pentru produse de înaltă calitate de ambele părți. Concretizarea angajamentului asumat în cadrul ultimei reuniuni la nivel înalt UE-China din aprilie 2019, acest acord este un exemplu de cooperare între Uniunea Europeană și Republica Populară Chineză, reflectând deschiderea și aderarea celor două părți la normele internaționale ca bază pentru relațiile comerciale, precizează sursa citată.
Comisarul pentru agricultură și dezvoltare rurală, Phil Hogan, a declarat: „Produsele europene cu indicație geografică sunt recunoscute în întreaga lume pentru calitatea lor. Deoarece au încredere în originea și autenticitatea acestor produse, consumatorii sunt dispuși să plătească un preț mai mare, recompensând astfel fermierii. Acest acord este o dovadă a angajamentului nostru de a colabora îndeaproape cu partenerii noștri comerciali, cum ar fi China. Este o victorie pentru ambii semnatari ai acordului, deoarece consolidează relațiile noastre comerciale, aduce beneficii sectoarelor noastre agricole și alimentare, precum și consumatorilor de ambele părți”.
China este a doua destinație pentru exporturile de produse agroalimentare din UE, care reprezintă o valoare de 12,8 miliarde euro (în perioada de 12 luni cuprinsă între septembrie 2018 și august 2019). Este, de asemenea, a doua destinație a exporturilor UE de produse protejate ca indicații geografice, reprezentând 9% din valoarea lor, aici fiind incluse vinurile, produsele agroalimentare și băuturile spirtoase.
Piața chineză este o piață cu un puternic potențial de creștere pentru alimentele și băuturile europene, cu o clasă de mijloc în creștere, cu un gust pentru produse europene emblematice, autentice și de înaltă calitate. Aceasta dispune, de asemenea, de un sistem de indicații geografice propriu, bine stabilit, cu specialități pe care consumatorii europeni vor putea să le descopere acum datorită acestui acord.
Lista UE a indicațiilor geografice care urmează să fie protejate în China include produse precum Cava, Champagne, Feta, Irish Whiskey, Münchener Bier, Ouzo, Polska Wódka, Porto, Prosciutto di Parma și Queso Manchego. Dintre produsele chinezești, lista include, de exemplu, Pixian Dou Ban (pastă de fasole Pixian), Anji Bai Cha (ceai alb Antji), Panjin Da Mi (orez Panjin) și Anqiu Da Jiang (ghimbir Anqiu).
Între produsele care vor fi protejate în China se regăsește și Vinul de Cotnari.
Vezi aici lista completă
Negocierile fiind încheiate, acordul va face acum obiectul unui control juridic. Mai departe, pentru UE, Parlamentul European și Consiliul vor fi invitate să își dea acordul. Se preconizează că acordul va intra în vigoare înainte de sfârșitul anului 2020.
La patru ani de la intrarea sa în vigoare, domeniul de aplicare al acordului va fi extins pentru a include încă 175 de denumiri de IG din ambele părți. Aceste denumiri vor trebui să urmeze aceleași proceduri de înregistrare ca cele 100 de denumiri care fac deja obiectul acordului (de exemplu, evaluarea și publicarea pentru comentarii).
Cooperarea UE-China privind indicațiile geografice a început în urmă cu peste 10 ani (2006), ceea ce a dus la înregistrarea și protejarea a 10 denumiri geografice de către fiecare parte în 2012, punând astfel piatra de temelie pentru cooperarea de astăzi.
Context
Sistemele de calitate ale UE urmăresc să protejeze denumirile anumitor produse pentru a le promova caracteristicile unice legate de originea lor geografică, precum și de tehnicile și practicile tradiționale. Acesta este unul dintre cele mai mari succese ale agriculturii europene, sistemele respective având împreună peste 3 300 de denumiri UE înregistrate ca indicație geografică protejată (IGP) sau denumire de origine protejată (DOP). Pe lângă acestea, aproximativ 1 250 de denumiri din afara UE sunt de asemenea protejate în UE, în mare parte datorită unor acorduri bilaterale precum acest acord cu China. Ca valoare, piața indicațiilor geografice din UE este de aproximativ 74,8 miliarde EUR, iar împreună ele reprezintă 15,4 % din totalul exporturilor UE de alimente și de băuturi.
Sursa foto: cotnari.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
6 comentarii