G4Media.ro

Viticultorii italieni cer să transforme vinul care a rămas nevândut în gel…

Sursa foto: pixabay.com

Viticultorii italieni cer să transforme vinul care a rămas nevândut în gel dezinfectant

Cele două luni și jumătate de izolare pentru combaterea epidemiei Covid-19 au îngenunchiat un sector strâns legat de activitatea barurilor, restaurantelor și hotelurilor. Momentul culesului viilor din 2020 se apropie, iar majoritatea butoaielor din pivnițe sunt încă pline, fapt care prezintă o problemă de spațiu și de strategie.

„Lucrez de 30 de ani în societatea familiei mele și sunt președinte al cooperativei Emilia Wine” – spune Davide Frascari, care îi reprezintă și pe producătorii de Lambrusco din provincia Reggio-Emilia – ”și nu mi s-a întâmplat niciodată să ajung la sfârșitul lunii mai cu butoaiele pline. Ciorchinii au apărut deja în copaci și în trei luni trebuie recoltați”.

Butoaiele pline reprezintă o problemă pentru recolta din 2020. Acest exces de produs de pe piață este greu de eliminat: izolarea, cu închiderea barurilor și restaurantelor, a provocat o prăbușire a vânzărilor de cel puțin 50%.

Una dintre posibilitățile de a menţine sănătatea viței de vie este așa-numita ”tăiere în verde”, care se face în timpul perioadei de vegetaţie, în cazuri extreme, atunci când planta este afectată de anumiţi factori, evitând ca ciorchinele să putrezească pe crengi.

Cu toate acestea, viticultorii ar prefera să nu folosească această metodă deoarece și-ar distruge munca și s-ar expune unui risc: dacă, după tăiere, ar rezulta că recolta din acest an ar fi deficitară, profitul ar fi mic.

De aici şi propunerea. ”Utilizarea vinului mai slab pentru a produce gel dezinfectant” – continuă Frascari – ”ar îmbunătăți calitatea medie pe care o oferim și ar oferi țării un produs care a devenit extrem de important în lupta împotriva Covid-19″.

Desigur, e vorba de o soluție de urgență. De fapt, dacă un litru de alcool brut produs cu vin poate costa 3 euro, aceeași cantitate obținută din cereale costă doar 50 sau 60 de eurocenți (date: Assodistil). Prețurile de consum sunt însă o altă poveste. Astăzi, în Italia, un litru de gel de dezinfectant pentru mâni costă între 12 și 14 euro, sumă cu care se poate cumpăra şi o sticlă bună de vin.

Din partea Confagricoltura, asociația comercială italiană care a înaintat cererea, împreună cu un pachet care conţine şi alte măsuri de sprijin financiar pentru sectorul vinicol, președintele secției regionale din Emiliei-Romagna, Marcello Bonvicini, spune: „Aşteptăm un răspuns urgent din partea instituțiilor”.

E clar că un astfel de proiect nu ar fi posibil fără sprijinul public. Cu 750 de mii de hectare din totalul de 8,6 milioane, vița de vie este a patra cultură națională din Italia, conform datelor Istat (2013).

Din acest motiv, Uniunea Europeană a autorizat deja guvernul italian să apeleze la așa-numita distilare de urgență a vinului și să acorde fermelor ajutoare de stat. Acum i se dă cuvântul Romei.

Între timp, distilatorii italieni se declară pregătiţi să îmbrăţişeze inițiativa. Antonio Emaldi, manager de distilare la Distileriile Mazzari din Ravenna și președintele Assodistil, explică că ”epidemia de Coronavirus a provocat, printre altele, o lipsă de materii prime pentru producerea de alcool”, prin urmare, ”o alegere similară ar avea dublul avantaj de a ne ajuta atât pe noi, cât și pe viticultori”.

Numai că această soluție nu poate fi aplicată tuturor realităților economice ale sectorului.

Giuseppe Prestia, de exemplu, care împreună cu soția sa Julia administrează moșia Venturini Baldini, o proprietate veche de 500 de ani situată în Roncole di Reggio-Emilia, explică: ”Noi, producătorii de vin organic, lucrăm sticle cu costuri mari de producție. Ar fi de neconceput să le transformăm în gel de dezinfectant pentru mâini. Motiv pentru care cerem o recapitalizare a companiilor noastre, ceea ce ar însemna ca pentru fiecare euro investit de noi pentru a ieși din criză, statul să pună un altul. Fără ajutor, vom întâmpina dificultăți foarte grave”.

Sursa: Euronews / Articol de Filippo Fiorini / Traducerea Cătălina Păunel (Rador)

Image by Jill Wellington from Pixabay 

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...