G4Media.ro

Vrei o mașină electrică? Top 5 avantaje și dezavantaje

Sursa foto: Pexels

Vrei o mașină electrică? Top 5 avantaje și dezavantaje

Automobilele electrice cresc în popularitate de la an la an. Astfel, persoanele care își doresc să achiziționeze o mașină nouă pot lua în considerare această opțiune. Totuși, există o serie de compromisuri pe care proprietarii le fac pentru a deține o mașină electrică și este indicat să vă informați în detaliu înainte de a lua o decizie care vă poate pune anumite probleme.

La fel ca în cazul oricărui autovehicul, cu precădere second-hand, trebuie să cunoașteți cât mai multe detalii despre starea mașinii, mentenanța efectuată și istoricul de daune/kilometraj al acesteia. O platformă unde aveți posibilitatea de a verifica istoricul mașinii de care sunteți interesat este carVertical, aici regăsindu-se o multitudine de informații despre autovehicul, precum specificații tehnice, kilometraj, daune și statut.

Cinci avantaje ale mașinilor electrice

1. Costurile energiei electrice. La momentul actual, mașinile electrice nu domină încă piața auto, prețurile pentru încărcare la diverse stații variind între 30 – 60 de lei, indiferent de cantitatea de curent consumată. Există și locații unde încărcarea este gratuită în anumite condiții.

Încărcările rapide (~50 kwh) tind să fie o idee mai scumpe, însă diferența este neglijabilă, având în vedere că de aceeași sumă se pot achiziționa 5-10 litri de benzină/motorină, o cantitate care sigur nu vă asigură autonomia unui „plin” cu o mașină electrică.

2. Întreținere ieftină. Datorită faptului că autovehiculele electrice au mai puține piese în mișcare și anexe față de echivalentele lor ce folosesc combustie internă (ICE), reviziile sunt mai ieftine. Astfel, puteți uita de schimbul de ulei + filtre, antigel, bujii, kituri de distribuție și multe altele.

De asemenea, mașinile electrice tind să conserve și viața plăcuțelor/discurilor de frână datorită frânării regenerative. Desigur, automobilele electrice necesită o oarecare mentenanță, însă aceasta va fi neglijabilă, mai ales dacă circulați mult (40-50.000km/an), costul acesteia amortizându-se cu economia de combustibil.

3. Contribuția la un viitor mai curat. Chiar dacă există anumite controverse legate de modalitatea de producție a automobilelor electrice, un lucru este cert – acestea produc zero emisii poluante, un lucru demn de luat în seamă când substanțele toxice din aerul respirat pot provoca diverse forme de cancer sau alte boli grave.

Calitatea aerului din marile orașe ale lumii și chiar din țara noastră lasă mult de dorit, cu precădere la orele de vârf, când mii de autoturisme cu motor termic emană vapori toxici. Pe măsură ce sistemele anti-poluare (catalizatoare, filtre de particule Diesel) se încălzesc, efectul este oarecum redus, însă amprenta de carbon s-a format deja, iar rezultatele se vor vedea în timp.

Un autovehicul electric folosește o resursă regenerabilă, în contrast cu motoarele termice. Având în vedere că electricitatea se poate obține prin foarte multe metode, această sursă de energie se dovedește a fi mai sustenabilă și, dacă este obținută prin mijloace eco-friendly, mult mai ecologică.

4. Mai puțină poluare fonică. Unii dintre noi sunt pasionați de „mormăitul” grav al unui motor Diesel sau de tonalitatea dramatică a unui motor pe benzină, însă când acestea devin soundtrack-ul fiecărei dimineți de mers la muncă, pot deveni deranjante. Dacă locuiți lângă o stradă aglomerată sau o șosea sau dacă pur și simplu nu sunteți fanul zgomotului tehnic, o mașină electrică vă poate garanta călătorii silențioase și plăcute.

Zgomotul emis de un astfel de vehicul este neglijabil, punându-se chiar problema siguranței pentru pietoni – aceștia nu pot auzi în unele situații apropierea unei mașini electrice, existând posibilitatea unei situații periculoase.
Din fericire, această problemă a fost rezolvată implementând diverse sisteme de city-safety, cu frânare automată la detectarea obstacolelor sau chiar mici difuzoare ce simulează (silențios, de asemenea) sunetul unui motor în grila din față, activate la viteze reduse pentru a avertiza pietonii.

5. Reduceri de preț, taxe și cool-factor. Dacă decideți să achiziționați un autoturism electric nou, prin programul Rabla Plus veți primi o reducere de 45.000 de lei din prețul acestuia. În cazul modelelor plug-in hybrid, reducerea este de 20.000 de lei. Mai mult decât atât, autoturismele electrice sunt scutite de impozitul anual.

În prezent, mașinile electrice reprezintă un procent mic din piața auto și astfel veți atrage mai multe priviri la volanul unui astfel de automobil, mai ales datorită faptului că acestea tind să aibă un design mai nonconformist, cu unele excepții.

Există în continuare numeroase idei preconcepute față de aceste mașini, cu precădere între persoanele mai conservatoare, dar dacă vă doriți să ieșiți în evidență fără să cheltuiți mai mult de 20.000 €, autovehiculele electrice ar trebui să se afle printre opțiunile dumneavoastră.

Cinci dezavantaje ale mașinilor electrice

1. Prețul de achiziție. Fiind o tehnologie nouă și într-o continuă dezvoltare, prețurile mașinilor electrice tind să fie considerabil mai mari, comparativ cu cele care folosesc carburanți convenționali.
De exemplu, dacă o mașină din clasa compactă costă ~15.000 €, echivalentul ei electric poate ajunge și la 25.000-30.000€ (cu reducerea inclusă), un preț care pentru majoritatea clienților este nejustificat. Astfel, se optează în general pentru autoturisme din clasa subcompactă, la prețuri cuprinse între ~ 17.000-23.000€ (prin Rabla Plus), dar la acestea, pe lângă dezavantajele pe care clienții și le asumau deja, se adaugă și o lipsă de spațiu/confort interior.
Chiar și aplicând reducerea Rabla Plus și potențialele promoții, mașinile electrice sunt mai scumpe și de obicei acesta este motivul pentru care încă se achiziționează mașini cu motoare termice sau hibride.

2. Autonomia scăzută și timpul de încărcare. Am menționat mai devreme că tariful pentru un „plin” de baterie este mult mai mic decât unul de combustibil fosil. Din nefericire, încărcarea unei mașini electrice va fi mai frecventă, iar dacă vă doriți să obțineți un range cât mai mare, va trebui să renunțați adesea la sistemele de climatizare, scaune încălzite sau alte dotări care vor consuma curent în exces.

Călătoriile extraurbane necesită o planificare din timp, în funcție de disponibilitatea stațiilor de încărcare și, din nou, anumite dotări ale mașinii vor trebui folosite doar în cazuri de strictă necesitate dacă vă doriți să obțineți acea economie de timp și bani. O încărcare rapidă durează, în general, 30 de minute, în contrast cu cele 2-3 minute necesare alimentării (plus plății combustibilului) unei mașini cu motor termic.

Hypermilingul (mersul la consum cât mai mic) poate fi la fel de stresant ca mersul în grabă, iar fenomenul de range anxiety (sentimentul că veți rămâne în „pană de curent”) se va instala dacă nu vă folosiți corespunzător de mașină.
Dacă nu vă doriți să aveți de a face cu acești termeni, iar condusul trebuie să fie o activitate cât mai relaxată și confortabilă, autovehiculele electrice s-ar putea să nu fie cea mai bună opțiune.

3. Puține modele disponibile. Dacă ați răsfoit ofertele de autovehicule electrice disponibile la ora actuală, ați aflat, probabil, că nu există prea multe opțiuni pe piață. Există, într-o anumită măsură, o mașină electrică pentru oricine, dar dacă sunteți mai pretențioși și v-ați dori un anume model, cel mai probabil va trebui să așteptați până când acesta va fi lansat de către producătorul respectiv.

4. Defecțiuni rare dar scumpe. Cea mai scumpă componentă a unei mașini electrice este bateria. De obicei, clienții beneficiază de o garanție destul de generoasă de 8-10 ani, dar aceasta are un anumit cost suplimentar. Cu precădere în cazul modelelor achiziționate second-hand, bateria poate fi uzată, iar reparațiile pot ajunge să coste cât a costat mașina în sine.

Acumulatorul unui autovehicul electric este format dintr-o serie de așa-numite „celule”, care în timp se uzează la fel ca bateria unui smartphone. Aceste celule pot fi înlocuite nominal, însă chiar și această operațiune necesită o manoperă consistentă, fiind o piesă greu accesibilă.

Dacă optați pentru o mașină electrică second-hand, asigurați-vă că aceasta are o garanție valabilă pe acumulator și că a fost bine întreținută – cu reviziile periodice efectuate la timp.

5. Stații de încărcare. În prezent, țara noastră are aproximativ 400 de stații de încărcare pentru vehicule electrice și, chiar dacă acest număr sună promițător, o bună parte dintre acestea au capacitatea de 1-2 mașini. Astfel, în eventualitatea (improbabilă actualmente) în care numărul de mașini electrice ar crește semnificativ, șoferii ar avea dificultăți în a-și încărca autoturismele.

Mai mult decât atât, numărul stațiilor de încărcare nu este distribuit uniform, unele județe având mai multe stații decât altele, făcând deținerea unei astfel de mașini mai facilă.

Consultați starea infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice din orașul în care locuiți înainte de a lua decizia achiziției. Dacă nu sunt destule stații sau distanțele sunt mari, alegerea unui autovehicul hibrid ar putea fi o alegere mai bună.

În concluzie, automobilele electrice prezintă unele avantaje dacă dispuneți de bugetul necesar achiziției, însă va trebui să aveți în vedere compromisurile deoarece acestea sunt destul de numeroase. Mașinile electrice vor evolua, în special la capitolul autonomie, însă, în prezent, pentru majoritatea clienților, dezavantajele tind să îndrepte balanța către un autoturism cu combustie internă sau hibrid.

Nota: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

 

 

 

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

53 comentarii

  1. Legat de dezavantajul 4. Defecțiuni rare dar scumpe.
    Înlocuitul unui element defect de baterie, dat ca exemplu, este mult mai simplu decât o reparație importanta la un motor cu combustie interna. Ca sa nu mai vorbim de curățenie, e ca și cum ai înlocui o componenta la calculator.
    Mai mult, de obicei la baterie se ofera o garantie mai lunga decat la restul masinii asa ca nu te costa nimic.
    Poate motivul pentru care a fost enumerat acest dezavantaj e același ca dezavantajul 1 si anume ca deocamdată sunt mașini scumpe cu reparații proportional scumpe. Dar atunci ar trebui comparate cu o mașină clasica scumpă și deci tot nu e nimic deosebit de negativ.
    Înțeleg, trebuia sa fie 5.
    Nu au fost menționate ca avantaj subvențiile si primele pentru mașinile electrice care exista în majoritatea tarilor. Nici răspunsul instantaneu al motorului, nici accelerația impresionanta, nici controlul excelent pentru vehiculele electrice 4×4 în teren accidentat etc.
    Trebuia sa fie 5.

    • Cate baterii ai reparat pana acum ca sa stii ca se repara usor?
      In teorie, un display LCD se poate repara atunci cand se arde LED-ul sau CCFL, practic foarte putini tehnicieni repara panelul pentru ca este greu de reconstituit calitatea imaginii.
      As vrea sa vad cat de multumiti vor fi soferii de electrice dupa ce vor schimba un modul si vor constata dupa scurt timp ca trebuie sa schimbe altul.
      Ce se intampla atunci cand masina este lovita dedesubt pe drumuri proaste, off road?
      La o masina clasica, se indoaie tabla si merge mai departe. O electrica va necesita reparatii destul de scumpe la baterie.
      Ce se intampla cu rezistenta interna a bateriei in timp, dupa un numar de cicluri sau pe masura ce se descarca? Poti face o depasire la fel de sigur cu o baterie partial incarcata?
      Cu rezervorul aproape gol cu siguranta poti.
      Cat de vizibila este degradarea performantei odata cu imbatranirea bateriei?
      Si masinile clasice isi pierd performanta pe masura ce imbatranesc. Un reglaj de joc la tacheti la modelele vechi sau o segmentare poate ajuta la recapatarea partiala a performantei. Ce poti face la o electrica, in afara de schimbat bateria?
      Cat de eficiente sunt electricele ieftine care nu folosesc franarea regenerativa sau o folosesc la un nivel de putere foarte mic pentru a conserva bateria ieftina?
      Cat de ecologice sunt masinile cu sasiu din fibra? Cele sunt fier sau aluminiu au fost si inca sunt reciclate. Cele din fibra ramane de vazut daca se vor recicla.
      Cat de benefica este pentru mediu o electrica, comparata cu o hibrida ?
      Hibrida avand emisii de noxe extrem de scazute si emisii de CO2 comparabile sau mai mici decat ale masinii electrice, in functie de productia locala de electricitate.
      Care dintre aceste masini vine cu riscuri geopolitice, fiind dependente de minereuri rare sau care necesita procesare cu impact asupra mediului?

    • A specificat de bonus dar așa cum zici nu și despre avantajele dinamice și mai ales șofatul fara sa sch vitezele.Iar plecarea din panta e ca rampajul la o hidraulica mult mai complicata și scumpă…La fel nu zice că o priza simpla o găsești prin orice sat ,că oamenii se ajuta,chit că stai câteva ore.O statie peco mai greu….

    • Pentru George: habar n-ai despre ce vorbesti. Imi pare rau dar n-am timp sa-ti fac tie educatie.
      Pentru Cris: asa e, am uitat de avantajele alea, mersi.

    • Curentul casnic costa 0.8 lei cu tva, cel la statiile dc 1.2-1.6 lei – deci un mare inconvenient deoarece baietii vor sa faca profit.
      Costul de intretinere este mic fata de o termica dar sa nu uitam ca este scumpa masina la achizitie.
      Eu, in 6.000 de km cu skoda iv am recuperat aprope 400-450 euro din pretul masinii deoarece o incarc gratuit.
      Mi-am facut un calcul 10-12.000 km pe an parcursi asta inseamna aprope 1.000 euro/an in conditiile in care eu nu platesc curentul, Acum calculati voi cand imi recuperez banii platiti pe ea – 27.000 euro dupa ce am primit rabla plus si rabla clasic.
      Mai este o jmecherie – dupa 5 ani sau pana sa ajunga la 5 ani de exploatare trebuie repede sa o vand cat mai este in garantie acumulatorul altfel nu o vand decat ca piese de schimb.
      Cat am recuperat in 5 ani din banii platiti la achizitie?
      Sun posesor de electrica, sunt constient ca nu mai recuperez banii, nu sunt ecologist sau iubitor de gandaceii care mor de la poluare, totusi ca sa arunci pe geam mii de euro nu este rentabil economic in familia mea.

  2. dezavantajul cel mai mare e ca nu simti nimic cand le conduci. zici ca le conduci cu vreun controller. mult trambitata liniaritate a acceleratiei e o pacoste in realitate. cui ii place condusul nu are ce cauta cu o electrica. da, poti economisi bani buni cu una, dar nu conducem toti doar cu ideea asta in cap. iar la viteze de autostrada….nu prea e economie. bine, nu ca am avea multe autostrazi in romania, dar ca idee.

    • Andrei, ai condus un Tesla Model 3 LR AWD? Sau un Model 3 performance ? Cu 480 de cai putere totusi simti ceva cand conduci crede-ma. O experiență de neuitat. Eu te afatuiesc sa testezi intr-o zi si ai s avezi ca iti vei schimba părerea

    • Nu economisesti niciun ban sau ai impresia ca economsesti dar, in realitate, iti dai cu sapa in picior din cauza ca nu producem nimic din ce inseamna masina electrica la noi in tara, totul este de import iar materialele folosite sunt mult mai scumpe decat la masinile clasice.
      Ce producem ca sa dam la schimb pentru masinile electrice de import? Lemnul din paduri?
      Asa se salveaza mediul.

    • La viteze mari orice mașină consuma mai mult…Pt moment aici clasicele au un mare plus prin faptul că se alimentează rapid(exista și mașini cu rezervor și motor mici care forțate consuma f mult )

    • Vad că am uitat sa scriem daca avem/conducem sau dorim o mașină electrică.
      Ar fi bine sa scriem și ce conducem, de fapt.
      Câteodată, asta spune totul…
      Și, până la urmă, articolul este : Top 5… Nu cele 5!

  3. Corect calculul la primul punct, atat costa 27 kWh la 1.3 lei / unitate in statiile eON.
    Dar zice articolul ca „având în vedere că de aceeași sumă se pot achiziționa 5-10 litri de benzină/motorină, o cantitate care sigur nu vă asigură autonomia unui „plin” cu o mașină electrică.” Cu 40 de lei eu cumpar 8 litri de motorina cu care fac 200 km in afara. Deci, mai usor cu tonul superior. Cu motorina si 1.5 dCi, am acelasi cost / km ca si masina electrica.

    • @Charlie
      Autorul s-a straduit sa gaseasca avantaje, dar nu prea i-a iesit. Corolarul primului avantaj e ca ai putea compara masina electrica cu un diesel cu rezervorul de 8-9 litri :)))
      Am facut 4000 km pe autostrada cu un consum mediu de 5,6/100 (motorina), masina de 190CP. 4 zile; incercati asta cu o masinuta electrica si reveniti :))

    • Oricum am da-o motoarele termice nu au viitor.Sunt din ce in ce mai complicate și dependente de electronică.Nici specialiști nu exista…Fac după ureche și fără valize de diag sunt terminați.Sa nu mai zic că înlocuirea nu înseamnă reparare !Comb fosili din ce in ce mai scumpi pt că sunt din ce in ce mai greu de obținut.Acest 5 lei/L este drept e accizat(si sigur va fi și curentul in viitor ,pt a strânge bani la buget) dar o să rămână un vis frumos.O să găsim din ce in ce mai rar(ca petrolul lampant) și f scump.Sa vezi atunci cum cei cu astfel de mașini vor proceda ca cei cu electrice acum,cu planificarea unui drum mai lung(eventual cu o rezerva in portbagaj).Sa nu mai zic că nu vor mai avea acces în orase….Nu țin partea vreunui sistem anume de propulsie dar realitatea bate filmul.Lasand la o parte poluarea,in viitor curentul se va obține f ieftin și eco iar transmiterea și transformarea lui în lucru mecanic se face mult mai eficient decât la termice…Și daca gândim doar la consumul de combustibil nu e corect !Da ambreiajele ,cauciucurile(curele,furtune),uleiul și alte piese care nu se regăsesc la o electrica?Astea ce costuri și poluare înseamnă ?Nu le suportam toți pe pielea noastra ?Mașinile electrice vor avea aceeași tendință ca celelalte la apariția lor sau ca tel mobile.La început f scumpe ,rare dar în 10 ani va fi invers.Sa nu credeți că lumea globalizată se va uita că suntem amărâți și ne vor lăsa să păstrăm dci-ul inca 10 ani.Cine apuca acum ,sa cumpere de noi ultimele relicve diesel DA,fiind €6 le va putea utiliza liniștit 10 ani(cumulat la prima achiziție +SH+a 3-a mana,etc) dar spre final cu ce taxe (de mediu)?500€/an va suna bine ?Sa nu mai zic că după 10 ani și 300.000km o să cam coste și întreținerea…Nu e vb de bani,că facem economii cu o electrica…Cu acei bani va trebui sa iau baterie sau ce piese mai apar de înlocuit și la ea.E vb de poluare,de sănătatea noastră și a planetei !Orice ar zice scepticii bilanțul e in favoarea electricelor.Nu exista zero poluare…Și vacile și noi poluam (gaze la „eșapament” sau pur și simplu respirația) deaceea ni se și explică că ar fi mai bine sa o lăsăm mai moale cu consumul de carne ,de ex….In fine,in general ar trebui sa devenim mai cumpătați căci este loc.Clar nu mai funcționează economia de consum din anii 30 apărută în SUA unde și ac un McD e cat farfuria și înghețata se vinde la găleată.Poti manca și un hamburger de 10 cm ,odată pe săptămână chit că dai 10€ pe el și nu 1€.Vor supraviețui și cei care produc(sa nu mai zic că nu vor mai lucra oamenii nonstop pt producții imense ca acum),și noi(că mâncatul mult și mai ales prostii nu face bine) și planeta !De reflectat !!

    • Hai sa comparam mere cu mere. Daca dai exemplu 1.5 dci diesel nu il poti compara 400 cp+.
      Compara consumul cu o masina de aceeasi putere si vezi ce diferenta obtii. Personal conduc o Tesla LR de peste un an si nu m-as intoarce la diesel pentru nimic.

    • Daca iti cumperi masina electrica si o incarci doar la statiile eON, normal ca e scump.
      Dar daca o incarci acasa, noaptea, cu un plan tarifar diferentiat? Daca ai fost si norocul castigator la tombola subventiilor pentru panouri fotovoltaice? Daca ai un supermarket sau o institutie publica in zona care ofera incarcare gratuita?..

    • Unde mai pui ca pretul motorinei contine taxa de drum si alte taxe care in viitor se vor aplica si la curent.

    • Un aspect care nimeni nu vrea sa-l discute in Romania.
      in Olanda Tesla Model 3 – cea mai ieftina din grila 34-37/000 euro pret achizitie, in Romania pretul la acelasi model 41-43.000 euro prin reprezentanta oficiala TESLA care a primit acordul sa vanda la noi prin programul Rabla Plus.
      De ce nu se scad cei 10.000 euro Rabla Plus din suma cu care se vinde oficial in Olanda?
      Tesla Romania a adaugat acesti bani ca apoi sa-i scada?
      Dupa calculele mele aceasta masina trebuie sa se vanda cu aprope 24-27.000 euro dupa ce s-a scazut ecobonusul. Practic o cumpar cu aceiasi suma ca in Olanda si in Romania?
      Super tare hotia – chiar e pe fata si nimeni nu discuta – mai ales iubitorii de Tesla
      Apropos – service oficial este tot la Viena. Legea spune ca pentru a beneficia de facilitatile Rabla Plus tr sa ai service in Romania….. Au doar pe hartie cei de la TESLA !

  4. Nu sunt de acord nici cu argumentul „intretinerea ieftina”.
    Stie cineva cat este costul de inlocuire a kitului de baterii? Jumatate din masina? Iar timpul de viata este undeva la 5-6 ani? Prefer sa schimb o distributie la 4 ani la 1.5 dCi. Ma costa 500 lei. Dar nu 5000 euro pentru un kit de baterii.

    • Timpul de viață e peste garanție,undeva la 10 ani.Daca nu te deranjează că a scăzut autonomia la jumătate și încă funcționează poți merge așa încât câțiva ani peste,poate….Multi oameni fac max 10-30 km prin oraș sau in apropiere !Cat sa coste că dai jos câteva șuruburi când sch o baterie?O intervenție mecanica durează mult și necesită multe scule,aparatura,reglaje.Si bateria a ajuns in 10 ani de la 1000€/kwh la 100€/kwh.Adica una de 20 kwh de la primele mașini era poate 20.000 ,de aia costa mașina 35.000 dar azi bateriile de 50kwh nu costa mai mult de 5-6000.In același spațiu ,o să montam pe mașinile electrice SH peste câțiva ani baterii duble la jumătate de preț,adica 2000€ (cam cat o sa fie un salariu că deja au multi 1000 și azi deși pe carte scrie minim pe economie)

    • Timpul de viata al bateriei depinde de modul cum este exploatata.
      Daca este folosita incarcarea rapida, daca este condusa pe modul sport, daca este folosit regen intens, daca este exploatata in conditii de temperatura extrema dar si alti factori, durata de viata a bateriei va fi mai scurta.
      Garantia de 8-10 e pentru naivii care nu citesc clauzele ce anuleaza garantia.
      Olx-ul deja e plin de ceva vreme de baterii uzate de EV si nici macar nu ne-am electrificat pe scara larga.
      @Cris, nu este vorba doar de cateva suruburi atunci cand „repari” bateria. La multe modele electrice, bateria serveste ca frame, adica structura de rezistenta a masinii, a fost nevoie de aceasta masura pentru a reduce masa si a imbunatati autonomia.

      Este adevarat ca bateriile construite dinainte de 2017 erau mult mai slabe dar ramane de vazut cat de durabile sunt bateriile noi, in special la electricele low-cost, singurele care pot fi considerate accesibile pentru mase.
      Daca este sa compari o electrica low-cost cu un Logan, chiar daca scazi subventia din pretul electricei ca sa o aduci in aceeasi gama de pret, la performanta, durabilitate, autonomie, cost de intretinere castiga loganul detasat. Ar putea castiga si la pret combustibil daca e diesel, dar nu as lua in calcul dieselul.
      In termeni de CO2, la noi in tara, o electrica produce mai putin CO2 decat un logan pe benzina, dar nu mult mai putin, diferenta este in jur de 20%. Deci trebuie luat in calcul pretul pe care il platim pentru acest mic beneficiu si daca nu cumva cu aceeasi bani am putea reduce mai eficient amprenta de carbon la scara nationala.
      La emisii de noxe, efectele asupra sanatatii scad daca pur si simplu nu mai este folosita masina in oras si este folosit transportul in comun.
      NU EXISTA MASINA DE ORAS. In oras ai transport in comun, ar trebui sa-l folosesti.
      Este la moda acest termen, „masina de oras”, in realitate este o idee gresita care arata cat de corupti si degradati moral am ajuns.
      Explicati-le celor din Tokyo cum este cu „masina de oras”, este posibil sa nu va inteleaga deloc.

    • Garantie 8-10 ani ca nu scade sub 70%. Apoi cumperi o baterie noua, daca scade prea mult. Cea veche nu o dai de pomana, ca e inca functionala. Si mai mergi inca 8-10 ani.
      Nu e suficient? In 16 ani cati bani ai dat pe service, revizii si piese la 1.5dCi?…

      Fara sa mai punem la socoteala cat economisesti in anii astia daca incarci acasa, noaptea.

  5. Sunt curios cum argumentati afirmatia: „cui ii place condusul nu are ce cauta cu o electrica”. Ati generalizat, dar personal sunt de alta parere. Suna a tema de doctorat sau titlu de studiu al „cercetatorilor engleji”. Detin o masina electrica pe care o conduc cu o mare placere, iar acceleratia este foarte utila pentru mine. Este o parere personala aplicabila sau nu in cazul altei persoane.

  6. Principala problema pe care o vad in privinta viitorului masinilor electrice cu acumulatori e ca, pe masura ce se vor inmulti, se vor apropia de momentul in care citeva mii vor fi puse simultan la incarcare rapida (30 de minute sau mai repede). Acela va fi momentul in care reteau electrica va da ochii peste cap si va mai cere citeva centrale electrice.

    • Sau ne vom multumi cu incarcarea lenta, in citeva ore, de preferat noaptea.

    • Le vom incarca noaptea cu electricitate verde direct de la panourile fotovoltaice.

    • Nu degeaba exista covrigul ăla sub pământ,care nu cercetează busonul H ci obt de energie ieftină prin fuziune.Vestile sunt bune !După ultimele mele inf au reușit în testele recente să producă cat au consumat cu elmagneții aia…Multi posesori au case;eu daca circul 99% în oraș,montez panouri solare si nu voi avea nevoie de rețea nici acasă și nici în oraș(nu voi ocupa locurile de încărcare).Și blocurile pot avea panouri solare pe ele…Și cum nu ne mai place sa cultivăm pământul măcar să instalam panouri !

  7. Daca mergi in concediu de 2-3 ori pe an cu masina in locatii indepartate (1-2 zile de condus pana ajungi la destinatie) poti sa uiti de electrica. La viteza legala de pe autostrada bateria tine foarte putin, oricat de dese si rapide ar fi statiile de incarcare tot iti ia enorm de mult sa reincarci pentru a ajunge in concediu. Masinile electrice sunt deocamdata doar pentru oras (pana cand nu se descopera bateria care suporta incarcare full in 5 minute). Deci trebuie sa ai inca o masina pe langa cea electrica -> asta este un dezavantaj major, eu l-as fi trecut in primele 3! Nu toti isi permit sa aiba 2 masini / familie!

    • E plin youtube-le de calatorii lungi documentate, cu masini electrice. Da, trebuie sa-ti planifici traseul dar cu incarcarea rapida, suportata de marea majoritate a masinilor electrice de pe piata, e perfect fezabil.
      Mai invata, mai citeste un almanah…

    • Florinache, citeste tu almanahe ca probabil le stii pe toate in timp ce astepti in statii sa ti se incarce jucaria.
      Eu fac excursie in fiecare weekend, 200 km pana sus in varf de munte si ma intorc inca 200 km. Dacia nu ma ajuta la asa ceva, si nici o masina electrica la un cost decent. In rest, can-can, porcarii si copilasi rasfatati cu jucarii scumpe si de cocalari.

    • Cît costă o baterie pentru Dacia spring, știe cineva?

  8. Eu zic să așteptăm până când posesorii de electrice ne spun cât costă reparatul mașinii, care are o masă mult mai mare decât una pe combustibil, după ce dă prin gropile dea noi… Elementele de direcție, suspensie etc nu rezistă pe gunoaiele astea de drumuri.

    • Pai se vând de 10 ani și nu prea se strica.Cat vrei sa astepti ?Până se strica una ,inca 10 ?Normal că se mai duce cate ceva și la ele…De ex un motor electric poate costa câteva mii de €,cam cat unul termic.Doar că la termice ne amăgim sa le reparam,piesa cu piesa și plătim manopera înzecită.Adica la primele semne nimeni nu zice „pun motor nou” că e 3-4000€ decât să dau azi 1000€ pe turbina(cu manopera sa zicem),1000 pe catalizator,1000 pe calculatorul de injecție,1000 pe ambreiaj,500 pe pompa de injecție,etc,etc

  9. Principalul dezavantaj (chiar piedica) este lipsa infrastructurii de incarcare in orase. Mai ales faptul ca este greu de extins in cartierele de blocuri.

    • Nu este deloc dezavantaj reteaua de incarcare. Cele mai multe chargere AC sunt niste simple bransamente la reteaua electrica.
      Statiile de incarcare de putere medie sau mica sunt extrem de usor de infiintat, acolo unde reteaua electrica suporta.
      Problema o reprezinta pregatirea retelei pentru a face fata consumului suplimentar si varfurilor de consum de la anumite ore dar si capacitatea retelei de a mentine procentajul de energie verde in conditii de crestere a consumului.
      De regula, un varf de consum este acoperit din urmatoarele surse: hidrocarburi, carbune sau import (cu sursa necunoscuta).
      Este deja o dezinformare raspandita peste tot aceea ca principala piedica in calea electrificarii transporturilor este lipsa statiilor de incarcare.
      Statiile de incarcare de putere mica sau medie vor aparea ca ciupercile dupa ploaie, pentru ca nu este deloc greu sa instalezi una iar masele, programate sa creada ca doar statiile de incarcare le-au lipsit, se vor inghesui sa cumpere electrice.
      In realitate, principala problema o reprezinta bateria, prea scumpa si cu foarte multe limitari. Vor mai trece decenii probabil (mai ales in conditiile in care UE impune subventionarea bateriilor de laptop pentru turisme, in loc sa incurajeze cercetarea serioasa in acest domeniu) pana cand vom vedea masini utilitare electrice, exploatate in acelasi regim ca cele clasice.
      Este imposibil de imaginat chiar si un minivan electric sa faca tot atatia km intr-o zi de lucru in acelasi regim ca actualele masini. Atunci cand vom vedea autoutilitare electrice adoptate pe scara larga, vom putea trage concluzia ca masina electrica a devenit rentabila economic.
      Pana atunci, autoturismul electric e doar o schema de marketing, foarte bine impachetata in ambitii eco la Bruxelles si sustinuta la nivel politic, fara de care nu ar face fata si nu ar exista in regim pur capitalist.

    • Ai dreptate.
      Eu m-am referit si la infrastructura electrica din aceste zone, care este la limita (daca nu subdimensionata).

  10. Tesla garanteaza bateriile 8 ani

  11. Bun articol. Dar, după părerea mea fermă, mașinile electrice nu sunt pentru toată lumea. De exemplu, îmi place sunetul motorului și mirosul de motorină. Nu mă pot imagina cu o mașină electrică. Pentru mine, asta înseamnă să-mi pierd personalitatea. Dar bine, sunt de acord cu avantajele enumerate în articol.

  12. Singurul dezavantaj al mașinii electrice este prețul mare de achiziție.
    Un Tesla Model 3 performance se poate incarca la 250kw asta inseamna 1600km/h (sa zicem doar. 150 in Europa).
    Deci in 20 minute poți sa încarci lejer încă 300-400km. Oricum la 200 km parcurși mai trebuie sa faci o pauză.
    Costa doar în jur de 50.000 euro. Mai mulți bani decat unii au strâns vreodată.
    Problema e ca suntem săraci. Ne permitem o Dacia Spring de 9000euro cu viteza maxima de 125kmh și range de 225km (probabil 175 iarna).

    Normal ca va veni orice prăpădit cu motor clasic și vechitura de 10-15 ani (mașini de max 3000 euro) sa iti dea flashuri ca nu poți sa tragi de masina aia

    • Ar trebui sa compari vechitura aia de 10-15 ani cu o masina electrica second hand si non-Tesla. E o diferenta de pret dar nu asa de mare.
      Iar acceleratia e un argument pentru electric: cea mai puturoasa masina electrica e super nervoasa fata de o masina clasica din aceeasi categorie de pret.

  13. Ideea eco este bună, dar vreau să văd cum străbate o electrică munții, pe vreme rece, doar cu ploaie rece și deasă. Și următoarea stație de încărcare se află la vreo 200 km, in condițiile în care deja ai parcurs 200 km. Iar afară este rece, plouă, vizibilitate scăzută. Adică ai nevoie de căldură, faruri, ștergătoare de parbriz. Pe scurt consumatori, mari. Atunci sigur vei regreta amarnic. Dar pentru oraș sunt foarte bune. Acum e mult marketing. Îmi amintește de campaniile publicitare pentru așa zisele becuri ecologice. Până nu vor vrea sa inventeze încărcarea automată în mers, vor avea un mare handicap. Degeaba ai garanție 8 ani la baterie. După 5 ani capacitatea ei deja s-a redus. Scrie undeva că ai autonomie de 400 km cu AC, faruri și ștergătoare pornite? Nu! Când o baterie full va oferi aceeași autonomie ca cea oferită de un rezervor full, cu toți consumatorii porniți, cu timp de încărcare de 5 minute, atunci nimeni nu va mai plânge motorul termic.

  14. electrocar, chhh!

  15. O sa ne trezim ca avem masini electrice si in portbagaj caram cu noi generatoare de curent pe benzina sau motorina cu care sa ne putem deplasa sa nu ramanem in drum,dar totusi este un avantaj pe electric ca daca ai ramas in camp nu ai de unde lua combustibil,scoti panoul solar si incarci bateriile sau daca este vant scoti eoliana

  16. @Hercules
    Locuiesc in Comarnic in varf de deal si conduc masina full electrica de 4 ani. La sibiu merg de 2 ori pe saptamana ( valea prahovei, munti etc ) nu am nici o problema pe timp de iarna.
    In concediu merg la Baile felix, iar prin dreptul clujului, cat beau un suc si mananc un sendvis, chici ce? Bateria e incarcata

  17. Nu va repeziti la Dacia asta produsa in China pana cand nu vedeti rezultatele de la crash test.
    Pentru a reduce greutatea masinii cauzata de bateria de cam 350 kg, toti producatorii de masini ieftine folosesc foarte mult plastic. Sigur, nu veti auzi asta pe nicaieri dar este fapt documentat.
    Rezultatul este ca rezistenta la impact este dramatic scazuta. Daca vreti sa muriti in mod eco, infasurati in jurul bateriei, este alegerea voastra.

  18. @Alex H zi-ne si cat ai dat pe ea, ca sa nu creada saracii de rand ca pot avea si ei acelasi lucru cu 20k eur.
    Atunci cand este vreme ploioasa, intr-o electrica trebuie sa pornesti AC pentru a dezaburi. Daca afara sunt 10 grade vei porni si incalzirea pentru ca altfel vei ingheta cu AC-ul pornit.
    Nu este exclus ca modelele scumpe sa aiba functie de dezumidificator, asa cum au pompa de caldura, dar cele ieftine cu siguranta nu au dezumidificator, in afara de AC.
    La un Model S cu baterie de 80-100KWh, daca pornesti AC+incalzire nu prea se simte la consum dar daca faci asta la o electrica accesibila cu baterie de 26KWh, o sa se consume bateria mult mai repede.
    O alta situatie este vara, pe canicula, cand asfaltul are 50-60 grade C. Bateria are propria ei disipatie si trebuie mentinuta undeva sub 50 grade C, nu stiu valorile exacte. Deci vei consuma bateria atat pentru a raci cabina cat si pentru a raci bateria.
    Daca bateria se supraincalzeste, EV-ul trece intr-un safe mode in care limiteaza puterea/acceleratia.
    Sunt diferente uriase de performanta intre EV-uri scumpe si EV-uri accesibile.
    Toata lumea da ca exemplu tesla cand este vorba de performanta dar dau ca exemplu coji precum zoe sau e-up cand este vorba de pret. Nu este acelasi lucru.

  19. Oare care ar fi rezolvarea reciclării acumulatorilor deteriorați sau uzați,înlocuiți pe mașinile electrice,ținând cont de cât sunt de poluante și nocive pentru mediul înconjurător, materialele din care sunt construiți !? Dacă tot discutăm de avantaje și dezavantaje… de ce nu se marjază pe varianta propulsiei cu hidrogen , energie atomică sau/și solară!?

    • Vrei sa spui nu propulsie cu hidrogen (nu exista asa ceva inca) ci fuel cells cu hidrogen? Care inmagazineaza curentul electric prin alta fenomen chimic decat Li-Ion.
      Daca da, iti pot spune ca a fost o greseala imensa a UE. Niste populisti, nisti tampiti care au irosit banii contribuabililor pe tampenii de genul teslelor incarcate in tarile nordice de la generatoare diesel. Asa ceva doar tampitii pot scorni.
      Japonezii au investit enorm in fuel-cells si asta este ce s-a trezit mai recent si UE ca trebuie sa faca. Prostia autocratilor de la Bruxelles este dureroasa. Dar ne doare pe noi, nu pe ei.
      Recent s-a trezit UE si sa investeasca zeci de miliarde in transportul hidrogenului prin infrastructura de gaze existenta. Sa adauge 5-10% si peste hidrogen in amestecul de gaze livrat pentru ardere in case (la aragazurile obisnuite).
      Da, hidrogenul este raspunsul si la autonomie, si la incarcarea in 5 minute, si la tot. Dar prostia UE nu are margini.

  20. Bateriilor nu le scade capacitatea la frig ? Si inca destul de mult ! [30-40%]
    Dar curentul electric cum se produce ? NU este nevoie de instalatii pe carbune, gaze, energie nucleara, care sa asigure o productie constanta in timp ?
    Sursele regenerabile au doua dezavantaje majore : 1)-sunt de putere redusa; 2) functioneaza intermitent :Celulele fotovoltaice nu merg noaptea, sau cand este innorat ; Caderile de apa nu functioneaza decat cateva ore pe zi , ca sa preia consumurile maximale ; cand se goleste lacul centrala trebuie oprita; chiar si Dunarea nu are debit constant. Centralele eoliene nu functioneaza fara vant.
    Hidrogen !! Stie cineva cum se produce ? prin electroliza apei, care necesita MULT curent electric!. Nu sunt deloc convins ca merge d.p.d.v. economic!

  21. Da, da. „Gold” and blue diamonds electro-car, style Bugatti La Voiture Noire.

    Gold projects your consciousness to the Galaxy S8+ through the bohemian air.
    Diamonds connect your +900Hz brainwaves to Andromeda G.’s genius fair.
    .
    .
    …Nothing but the best for the best who pass the hardest divine tests.

  22. Masinile electrice sunt departe de a fi performante.
    Mai grav, desi costurile de productie sunt cu 40-50% mai mici decat la cele cu motor termic, baietii din industrie speculeaza prostia pietei… Fraier este cine plateste atat.
    Incerca unul sa faca reclama la Tesla pe aici. M-a umflat rasul… Pai, cu banii pe Tesla aia cumperi 12 VW Phaeton 4.2 TDI la mana adoua si cu rulaj mic (sub 80000)…
    Eu unul, trag de disel cat se poate. Prietenii stiu de ce. Mai ales in oras…
    Masina electrica este la ora asta un moft.
    La fel ca telefoanele vandute la fraieri cu 1-2-3000 Euro, pe cand costul lor de fabricatie nu sare de 100-200 Eur.
    Imi place ca sunt pe aici multi care isi dau cu parerea (Tesla, avion cu reactie), insa nu au condus nici macar clasicul motor termimc (altminteri, nu inteleg de ce atatea afirmatii aberante)…

  23. NU MA INCANTA DELOC IDEEA UNEI ELECTRICE SUB NICI O FORMA.
    1. ESTI LIMITAT in a conduce distante lungi.
    2. Cand o sa vad atatea prize/ statii incarcare electrice mai multe decat statii peco…atunci o sa mai ma gandesc( dar si atunci tot va fi Nuuu in proportie de 80%)
    3. TOATE articolele scriu despre poluare( ca masinile electrice au grad mic de poluare) dar in NICI UN ARTICOL NU SCRIE Despre BATERIILE UZATE CAT SUNT DE POLUANTE. CE SE VA FACE CU ELE DUPA UTILIZARE?!!
    4. SUNT SI VOI RAMANE FAN DIESEL.. datorita si meseriei pe care o am on mare parte( sofer de cursa lunga) dar si puterii motorului.
    5. Sunt in stare sa fac pariu ca un Diesel oricand va lua la tranta orice electrica( tehnoc vorbind sa aiba aceeasi parametri ai motorului) ..si aici ma refer pe distante scurte ..ca sa nu mai vb de distante lungi.
    In rest ..doar vorbe…

  24. Bun articolul și pertinent, apreciez munca celui ce a scris. De asemenea apreciez comentariile tuturor, majoritatea au păreri de luat in seamă. Eu conduc diesel Volvo V60, costurile mele integrale ( combustibil, amortizare, mentenanță, asigurări, taxe anuale) sunt de 0.15 euro/km, din care 0.7-0.8 euro/km îl reprezintă combustibilul – media mea este 5,6 l/km, cu tot confortul aer condiționat, scaune încălzite etc etc. Este clar, mai devreme sau mai târziu viitorul va fi a altor surse de energie ( electrica, gaz, hidrogen etc)…tehnologia este in continua schimbare. … Azi citeam că ultima tara – Algeria, a epuizat stocurile de benzina cu Pb – s-au încheiat o noua etapa in procesul tehnologic. Sunt curios cum ar arata un forum pe aceasta temă, peste 10 ani..