G4Media.ro

VW vrea să construiască o fabrică în Balcani. Serbia, Bulgaria, România, Turcia…

sursa: Bitfin.info

VW vrea să construiască o fabrică în Balcani. Serbia, Bulgaria, România, Turcia sau Macedonia? Decizia ar putea fi luată în aprilie

Bulgaria și Serbia speră că ar putea profita de anunțata investiție a VW în „Europa de Est”. În ambele țări, costurile cu personalul sunt scăzute. Potrivit VW, decizia privind amplasarea fabricii nu este încă luată, transmite postul de radio Deutsche Welle.

De câteva zile, presa sârbă și cea bulgară se întrec în laude la adresa marii investiții de miliarde de euro pe care producătorul auto german Volkswagen ar intenționa să o facă în estul Europei. Ar fi vorba de 1,4 miliarde de euro, de 5.000 de noi locuri de muncă și de exporturi mai mari cu 4,5 miliarde de euro anual pentru țara care va fi aleasă.

VW a anunțat în noiembrie anul trecut că vrea să deschidă o nouă fabrică în care vor fi produse mai multe din mărcile auto aflate în portofoliul său. Locul: undeva în „Europa de Est”. Pe lângă Bulgaria și Serbia, își mai fac speranțe România, Turcia și Macedonia. La interpelarea DW, concernul de la Wolfsburg a răspuns doar atât: „Deocamdată nu s-a luat nicio decizie privind locul unde va fi construită fabrica.” Presa speculează că VW se va decide în aprilie iar primele autoturisme vor ieși de pe banda de producție a noii fabrici în 2023.

Se face loc pentru automobilele electrice în Germania

Constructorul auto german face de mai multă vreme ochi dulci Europei de Sud-Est. Anunțul recent se potrivește și cu știrea potrivit căreia fabricile VW de la Zwickau, Emden și Hanovra se vor specializa în curând pe producția de automobile electrice. Producția modelului „Passat” a fost deja mutată în Cehia. Pentru a face loc în fabrica din Cehia pentru Passat, modelele „Škoda Karoq” și „SEAT Ateca” ar urma să fie construite la noua fabrică din Balcani.

„Motivul principal îl reprezintă desigur costurile cu personalul. Acestea sunt mult mai scăzute în estul decât în vestul Europei”, spune Stefan Bratzel de la Center of Automotive Management (CAM). Chiar și Polonia și Ungaria nu ar mai intra în discuție, din cauza salariilor în creștere din aceste țări. „Al doilea aspect important sunt costurile cu energia. Al treilea este că VW ar avea la fața locului rețeaua de furnizori de piese de schimb”, subliniază Bratzel pentru DW.

În Serbia, se speră că această țară stă bine la toate aceste capitole. Salariul mediu este mai mic de 500 de euro net pe lună. Potențialii investitori ar urma să fie atrași cu subvenții generoase, reduceri fiscale și investiții de stat în infrastructură. În plus, mai mulți furnizori germani de piese auto ar fi prezenți deja în Serbia: de exemplu firme ca Leoni sau ZF Friedrichshafen.

„Personalul calificat este mereu decisiv. Fabrica se poate ridica ușor oriunde”, crede expertul auto sârb Mladen Alvirović. Serbia s-ar putea impune datorită forței de muncă calificate, deoarece concernul auto italian FIAT operează de ani buni o fabrică modernă în centrul Serbiei. „Acești lucrători reprezintă o bază de pornire bună pentru orice constructor auto”, conchide Alvirović.

Va fi decisiv ajutorul de stat?

Dar și guvernul bulgar este încrezător că Sofia are șanse bune să convingă VW. Reprezentanții Volkswagen s-au aflat de curând în Bulgaria iar discuțiile cu partea bulgară ar fi deja avansate, a declarat un membru important al partidului aflat la guvernare la Sofia, sub protecția anonimatului. Politicienii și experții de la Sofia pleacă de la premisa că Bulgaria este avantajată în fața Serbiei de apartenența ei la UE.

„Este un aspect enorm de important”, crede și expertul auto german Bratzel. Chiar dacă Serbia face comerț fără taxe vamale cu Uniunea, apartenența la blocul comunitar aduce în plus reguli de funcționare simplificate și un schimb necomplicat de bunuri și competențe. „Ceea ce nu înseamnă însă că VW va alege în cele din urmă Bulgaria. Mai avem de așteptat”, subliniază Bratzel.

Mitko Vasilev, șeful Camerei de Industrie și Comerț Germano-Bulgare, crede că guvernanții de la Sofia și Belgrad ar fi dispuși să facă investiții de stat foarte generoase pentru a atrage VW. „Partea bulgară va face desigur totul pentru a crea condiții bune pentru o investiție de amploarea celei vizate de VW. Dar nu trebuie pierdute din vedere regulile UE”, avertizează Vasilev pentru DW. „Pe de altă parte, Serbia nu este membră a UE iar regulile care limitează ajutoarele de stat nu se aplică acolo atât de strict.”

Afacerea potențială ar putea „schimba hemograma economiei noastre”, spune cu încântare președintele sârb Aleksandar Vučić. Liderul populist nu vrea să piardă ocazia de a profita de pe urma acestei investiții. La fel ca în țările vecine, politicienii sârbi vor să dea impresia că ei sunt cei care au contribuit decisiv la câștigarea potențialei investiții. Pentru propaganda politică, o fabrică VW ar fi o lovitură de imagine excelentă.

Sursa: Bitfin.info


Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

18 comentarii

  1. Cu siguranta VW alege Romanica! Avem o infrastructura impecabila! Doar râmele pot circula pe ea! De n ar fi de plans ar fi de ras.

  2. Intrebari frontale si politicos agresive-combative pentru Redactie:
    – De cand se afla Romania in Balcani?
    Eu credeam ca se afla in Carpati. Iar Carpatii (1) sunt altceva decat Balcanii si (2) sunt plasati in Europa Centrala.

    – A decretat cineva ca Romania este in Balcani?
    – Avem intersul sa ne definim ca Balcani sau ca Europa Centrala? Caci de noi tine.

    Si pe subiect:
    – Cam ce interes am avea noi sa atragem toate tehnologiile invechite ale Europei de Vest?
    – De ce nu am vrea sa atragem tehnologia autombilelor electrice? Asta este viitorul.
    – Cum credeti ca va creste venitul per capita in Romania, prin specializarea in tehnologii de mana a doua sbazata pe mana de lucru ieftina? Este contradictie cu aspiratiile de dezvoltare ale Romaniei.

    • Romania cam face parte din peninsula Balcanica; doar simpla dorinta de a fi in europa centrala nu inseamna ca suntem acolo.

      Mai jos sunt 2 link-uri de la doua site-uri (destul de importante as zice) care arata ca Romania este plasata in peninsula Balcanica, adica in Balcani:
      https://www.worldatlas.com/webimage/countrys/europe/balkans.htm
      https://www.britannica.com/place/Balkans

      De asemenea, cam peste tot pe internet Romania este inclusa in Balacani, chiar daca lantul Carpatic se gaseste pe teritoruil tarii noastre.
      Dar poate ca altii nu stiu ce vorbesc …

    • Altii nu traiesc in locul nostru aici.
      Noi definim ce suntem. Clar? Si daca tot nu e clar, ce anume nu e clar?

      Bucurestiul este dominat de ideea ca Romania este Balcani. pentru ca ei se simt bine impreuna cu Balcanii. Europa Centrala ar insemna un standard superior pentru care este nevoie de EFORT si alt mod de gandire. Efort pe care nu sunt dispusi sa-l faca. Ei prefera sa fie in Balcani pentru a fi mereu „primii in Balcani” in loc sa fim buni in Europa Centrala.

      In plus, daca Romania s-ar defini pe sine Central -Europeana, Bucurestiul (cu mentalitatea lui balcanoida) s-ar simti exclus, vioara a doua, inadecvati.

      Asta este realitatea.
      Link-urile date de tine sunt irelevante.

    • Identitatea nu se cerseste, se afirma si se practica.

    • @Ioan

      Nu regiunea din care faci parte determina modul de gandire, ci oamenii care locuiesc in tara.
      Chiar daca am reusi sa mutam Romania cateva sute de km spre Vest, oamenii tot raman, lispa de educatie tot persista, lenea este tot la locul ei. Aceste aspecte nu au nimic de a face cu pozitia geografica sau denumirea ei.
      Iti inteleg frustrarea, dar din pacate solutia nu este sa spunem noi ca suntem in Europa Centrala – desi cel mai portrivit ar fi Vestul Europei de Est ;).
      Solutia ar fi sa avem un simt civic mai dezvolatat si sa ne prezentam la vot unde sa taxam corect clasa politica; poate in acest mod am reusi sa aducem mentalitatea Europei Centrale in tara noastra.

    • bfc,

      1. Comportamentul oamenilor (al fiecaruia/fiecaria) este determinat in mod simultan de mai multi factori majori. Unul dintre ei este setul de ASTEPTARI pe care fiecare individ estimeaza ca exista pentru grupul din care face el parte si prin extensie si pentru el. Aceste asteptari sunt date de referintele grupului mai mare de care apartii.
      Altfel spus, oamenii nu se vor comporta la fel daca vor sti ca sunt in Balcani sau in Europa Centrala. Repet, nu este singurul factor care conteaza, dar acesta este unul dintre ei. Cred ca de aici mai departe intelegi singur consecintele, nu?

      2. Mai departe, Polonia, Cehia, Slovacia si Ungaria nu sunt acum numite Europa Centrala (desi si acum multi spun tot Europa de Est cand se refera la tarile foste comuniste oricare ar fi alea) pentru ca cineva a inceput asa deodata sa-i numeasca Europa Centrala iar ei au spus, „wow ce bine, multumim frumos!”. Nu, au tinut cu dintii sa nu mai fie numiti Europa de Est cu Europa Centrala. De ce, pentru ca pentru Occidentali, Europa de Est inseamna Rusia plus „ce mai este pe-acolo, fostele tari comuniste etc”. Utilizatorii unui termen nu fac decat sa consemneze incontro merge tendinta, cine cum sa fie numit etc. Iar primul factor care determina cum sa fie numit o tara – inclusiv Europa Centrala sau Balcani – depinde in primul rand de tara respectiva. De la ea incepe discutia.

      3. Limitele fizice ale Europei Centale sunt Marea Baltica, Marea Neagra si Marea Adriatica. Limitele culturale sunt in flux continuu. Iar directia fluxului este data – cum spuneam mai sus – de actorii activi.

      Unii spun ca sunt determinate de fostul Imperiu Austriac / Austro-Ungar. In acest caz, mai mult de jumatate din Romania ar fi Europa Centrala, deci se justifica o preferinta pentru punerea Romaniei in Europa Centrala. Dar Europa Centrala nu este determinata numai de asta. Centrul si Nordul Poloniei nu a facut parte niciodata din Imperiul Austriac si totusi este Europa Centrala; Vestul Ucrainei (fostul Lemberg Austriac) a fost, dar in prezent nu este inclus in discutie in Europa Centrala decat foarte rar. etc. Ceea ce infirma DEJA suficienta criteriului Austriac. In realitate mai sunt si alte contributii istorice care definesc zona asta de amestec cultural care este Europa Centrala: Polonia si Commonwealth-ul Polonezo-Lituanian, Zone de extindere a ariei culturale Romanesti – Romanii/Valahii s-au extins populational si au determinat cultura carpatilor din Cehia, Slovacia, Polonia, si pana in Austria, in afara de Romania si Ungaria (istorice si actuale). Cultura alpina carpatica nu poate fi definita fara componenta Romaneasca-Vlaha. Mai devreme a exista substratul Dacic si apoi Romanic in mare parte Europei Centrale – pana in Slovacia, Ungaria si Sudul Poloniei. Deci vorbim de un amestec cultural Romanic-Germanic-Slavic-Maghiar-Evreiesc (Ashkenazi) (plus elemente grecesti, turcesti – inclusiv in Ungaria si Slovacia). Asta este Europa Centrala. Nu este ceva exclusiv Catolic, ci un amestec catolic-Ortodox (inclusiv in Polonia si Slovacia) – Protestant (inclusiv in Ungaria si Romania – inclusiv in Moldova nu numai in Transilvania sau in Estul Ungariei) – Evreiesc. Balcanii sunt un alt amestec (unul cu preponderenta slavo-turcesc), desi exista asemanari si interactiuni cu Europa Centrala, mai ales la nivelul Romaniei si Ungariei (care a si fost mult timp teritoriu Otoman, mult mai mult decat in Romania, unde doar Dobrogea, Banatul si unele orase la Dunare au fost asa, Principatele Romaesti fiind de fapt dominate de Otomani, ca tari autonome, si nu stapanite ca teritoriu al Imperiului Otoman); dar si Slovacia a fost un timp principat autonom dominat de Otomani la fel ca tarile Romanesti.

      In hartile de aici
      https://en.wikipedia.org/wiki/Central_Europe
      se poate vedea ca istoric vorbind, diverse surse a inclus Romania la Europa Centrala.

      De altfel, unii vorbesc de Europa Centrala impartita in trei fapti:
      – Europe Centrala de Nord: Germania de Est si Polonia (eventual si Vestul Belorusiei)
      – Europa Centrala Centrala: Czechia, Slovacia, Ungaria si Romania (R. Moldova ar intra tot aici daca ar fi unita cu Romania)
      – Europa Centrala de Sud: tarile Fostei Iugoslavii si Bulgaria, eventual si Albania (deci Balcanii ar fi echivalenta cu Europa Centrala de Sud, scotand din discutie Grecia care intra la Europa de Sud impreuna cu Italia, Spania si Portugalia – unii includ aici si Turcia).

      La noi, impresia mea este ca Bucurestiul este cel care trage spre Balcani, deoarece crede ca se simte „mai superior” printre amaratii din Balcani, si nu-i place competitia pe care ar intalni-o in mod inevitabil in Europa Centrala. Adica un fel de „decat codas la oras, mai bine fruntas la tara” ca sa-l parafrazez pe hatrul Ion Creanga. Plus ca in Europa Centrala, Clujul, iasiul si chiar Timisoara ar avea un ascendent cultural pe care Bucurestiul l-ar interpreta drept dezavantajos.

    • Daca privim totusi pe harta, vedem totusi ca Transilvania si jumatatea de nord a Moldovei nu fac parte geografic din Peninsula Balcanica.Dar pana la urma astea sunt pure conventii. Ceea ce conteaza inca este modelul cultural adoptat de populatie. Dupa cum vedem, modelul nostru cultural nu prea este legat de invatamant, cultura, organizare si respectarea legilor, factorii care aduc progresul social. Oamenii destoinici de la noi sunt practic alungati din tara pentru a nu tulbura somnul cel de moarte al majoritatii.

  3. Vor alege Bulgaria
    Au fost pretini din primul război mondial bulgarii cu nemții.
    Litoral controlat de germani.
    Si sustinuti mereu rămân favoriți bulgarii.

  4. Pe infrastructura de mafie si coruptie VW nu poate alege decat intre Romania si Bulgaria.

  5. „Dacă ajung președinte, o să avem mai mulți investitori germani. Asta pot sa vă promit din start” Iohannis. De atunci fix M***, investitori germani. BMW la unguri, aialalti la sarbi, doar aici nu. Mersi Iohannis.

    • Hai, frate, plimba ursu cu textele astea.

      Multumemeste mai bine guvernului, ca a construit 150 de km de autostrada in 5 ani si nici nu are de gand sa faca mai mult, ia banii de la investitii si ii arunca in consum. Multumeste-i guvernului si pentru sute de schimbari in Codul Fiscal pe an (stiu o contabila bune de 50 de ani care a zis ca ea nu mai rezista fizic si ca isi va schimba meseria, ca e cumplit). Multumeste guvernului ca poate da doboari bursa, poate da indicatorii de tara si taxele peste cap printr-o simpla ordonanta de urgenta, anuntata in ajunul Craciunului, fara nici cea mai mica transparenta sau consultare publica. Vezi ce se intampla cu indicii S&P pentru Romania.

      Romania a devenit a dracului de riscanta, cu asa guvernare. Nu iti poti face planuri de afaceri pe 3 luni, ce sa mai zic pe 5 ani. Infrastructura, necesarea ca sa iti exporti marfa, e la pamant. Guvernanatii, doboarati de realitatea economica, ies si condamna public bancile si multinationale.

      VW nu e de acuzat.

    • @silicon_V

      adica MS Iohannis face promisiuni fara acoperire? Ce vrei sa spui, ca e necinstit? WOW. Si inca ceva la Arad, Timisoara este autostrada.

  6. Vor alege Romania, predicția mea, care este. Pentru că se gîndesc că pînă în 20-23, cînd or ieși primele mașini, apucă și România să completeze metrul ăla de autostradă făcut de moldoveanul așela. Undeva prin Transilvania or să o facă. Mă rog, treaba lor, ei nu știu că veșnicia s-a născut la stat, mai precis la statul român, și că la a NU face ne pricepem cel mai bine.
    Se va umfla Viorica ca curcanu’ iar Dragnea ca abcesul.
    Dar bucuria ne va fi de scurtă durată, căci se va întîmpla ca și cu Nokia: easy come, easy go, vorba latinului. Se vor muta mai la est.

  7. nu veniti in romania, o sa plingeti.

  8. Bulgaria. WW a cumparat deja terenul langa Sofia prin intermediul unei firme locale la sfarsitul anului trecut.

  9. Cu siguranta ca Volkswagen va alege o tara mai putin corupta si cu infrastructura rutiera. Deci Romania nu se califica.