Zece TIR-uri rusești pline cu țigări în valoare de 30 de milioane de euro au dispărut din actele autorităților române în 2020
Din aprilie până în august 2020, în România au intrat zece autocamioane pline cu țigări, în valoare totală de 30 de milioane de euro. Erau înregistrate la un punct naval de trecere a frontierei ca intrând în spațiul Uniunii Europene și aveau ca destinație finală Republica Moldova, dar au dispărut în punctul vamal din Albița (jud. Vaslui), arată o investigație Europa Liberă. Camionul a fost însă găsit în această primăvara în Republica Moldova, unde a fost înregistrat de autoritățile de la Chișinău ca fiind gol.
În Vama Albița trebuia făcute operațiunile vamale și de trecere a frontierei.
Până în luna martie 2021, când Europa Liberă a început să ceară detalii, niciun oficial din conducerea Direcției Generale a Vămilor sau a Agenției Naționale de Administrare Fiscală și nici măcar unul dintre cei doi miniștri de Finanțe din perioada aprilie 2020 – aprilie 2021 nu fuseseră anunțați de acest caz de contrabandă cu produse din tutun în valoare de cel puțin 30 de milioane de euro, potrivit Europa Liberă.
Transportul din aprilie 2020 a fost înregistrat în port ca fiind un transport cu destinație finală în spațiul non-UE. Mai exact, transportul de țigări trebuia să ajungă în Republica Moldova. „În astfel de cazuri, regulamentul vamal impune că procedurile de vămuire nu se fac prin punctul în care intră transportul, ci prin punctul în care iese”, ne-a explicat un reprezentant al Portului Constanța.
În cazul de față, transportul efectuat de OOOH Essers RU trebuia să iasă din România spre Republica Moldova pe la Albița în județul Vaslui. Numai că acest transport nu a trecut niciodată oficial prin punctul de trecere a frontierei, prin punctul vamal și prin punctele de control ale Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. „Atunci când un camion/TIR iese din țară, vine un lucrător vamal și îi controlează actele, dacă nu verifică și fizic încărcătura, ceea ce are dreptul să facă. Introduce în baza de date informațiile de identificare ale camionului, la ce oră a fost controlat, când s-a terminat procedura vamală, etc. Apoi, un reprezentant al Poliției de Frontieră consemnează că s-a ridicat bariera la ora x și că transportul a ieșit din România. Mai mult, până la barieră, camionul este înregistrat la punctele CNAIR, unde camionul este și cântărit”, ne-a mai explicat un reprezentant al Vămii din Albița.
În cazul acestui transport, camionul nu a trecut niciodată prin punctele vamale, de frontieră și ale CNAIR. Pur și simplu a dispărut probabil prin Albița. Camionul a fost însă găsit în această primăvara în Republica Moldova, unde a fost înregistrat de autoritățile de la Chișinău ca fiind gol.
Citește investigația completă pe Europa Liberă
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
10 comentarii