Alegerea anvelopelor. Marcajele importante despre care nimeni nu vorbește / Economisește combustibil cu anvelopele corecte
În podcastul G4Media ”4Auto”, realizat de Ionuț Tăpălagă, vom vorbi despre anvelope. Deși la prima vedere par a fi o componentă banală, acestea au o importanță vitală, fiind unicul element care leagă automobilul direct de sol. Acest fapt le atribuie un rol direct în dinamica autovehiculului și influențează semnificativ performanța, siguranța și confortul în timpul deplasării.
Orice posesor de autovehicul va fi nevoit, mai devreme sau mai târziu, să înlocuiască anvelopele de pe autovehicul său. Dar pe o piață pe care sunt zeci de producători de anvelope cu o multitudine de produse, cum ne asigurăm că alegem anvelopele potrivite?
În primul rând trebuie să ne asigurăm că anvelopele pe care le alegem sunt potrivite din punct de vedere al dimensiunilor, al indicelui de greutate și de viteză. Acești parametri sunt impuși de producătorul automobilului din construcție și trebuie respectați. Nerespectarea acestora, pe lângă faptul că atrage consecinte nefaste din punct de vedere al funcționării autovehiculului, atrage consecințe din punct de vedere legal. Nerespectarea acestor parametri poate duce la ridicarea certificatului de înmatriculare și la respingerea în cadrul inspecției tehnice periodice.
Dar pe lângă acești parametri care ne sunt impuși, mai avem o serie de caracteristici care rămân la alegerea noastră. Aceste caracteristici ne sunt prezentate pe Eticheta europeană pentru anvelope și pe flancul anvelopei, dar le vom explica pe rând.
Eticheta europeană pentru anvelope a fost introdusă pentru prima dată în anul 2012, iar în anul 2021 a fost revizuită. Etichetarea anvelopelor este un sistem standardizat de clasificare și informare care oferă consumatorilor informații esențiale despre performanța anvelopelor.
Pe etichetă regăsim informații cu privire la producător, dimensiuni și indici, sezonul pentru care este destinată anvelopa, dar și clasificări privind eficienţa din punct de vedere al consumului de combustibil, performanţa de frânare a anvelopei pe carosabil ud și zgomotul produs de anvelopă în timpul rulării.
Dar haideți să îi analizam pe rând.
1. Eficienţa din punct de vedere al consumului de combustibil
Eficiența în consumul de combustibil: Clasele variază de la A (cea mai eficientă) la E (cea mai puțîn eficientă). Sunt incluse și autovehiculele electrice.
Alegând anvelope cu un nivel ridicat de eficienţă din punctul de vedere al consumului de combustibil, veţi putea parcurge mai mulţi kilometri la fiecare umplere a rezervorului, economisind bani și reducând emisiile de CO2. Între clase, consumul de combustibil creşte cu aproximativ 0,1 litri la fiecare 100 km parcurşi. Diferența între o anvelopă clasificată A și una clasificată E este de aproximativ 0,5 l la 100 km sau 2,6kwh (pentru mașini electrice).
2. Aderența pe carosabil umed
Clasificarea variază de la A (cea mai bună aderență) la E (cea mai slabă aderență).
Alegerea unei anvelope cu o performanță ridicată la frânarea pe carosabil umed poate face diferența între un accident soldat cu vătămări corporale sau doar pagube materiale. Între clasele de frânare diferența între fiecare clasă este de aproximativ 4-4,5m. În cazul unei frânări de urgență de la 80 km/h, pentru un autovehicul echipat cu anvelope din clasa E, distanta de frânare este cu până la 18 m mai mare față de același autovehicul echipat cu un set de anvelope din clasa A.
Dacă luăm în cosiderare o mașină de clasă medie, cu o greutate de 1.7 t și un coeficient de aderență de 0,3 (atât cât este în cazul frânării pe asfalt umed) și presupunem că autovehiculul echipat cu anvelope din clasa A s-a oprit la limita de un obstacol, autovehiculul echipat cu anvelope clasa E ar fi lovit obstacolul cu o viteză de 35 km/h.
3. Zgomotul la rulare
Acest parametru reprezintă zgomotul exterior produs de anvelope și este exprimat în decibeli. La fiecare 3 decibeli zgomotul generat de anvelopă se dublează. Spre exemplu, o anvelopă care este etichetată cu 71 db este de 2 ori mai zgomotoasă decât o anvelopă etichetată cu 68 db. Acest aspect este important pentru confortul pasagerilor și pentru reducerea poluării fonice în mediul înconjurător.
Dacă până acum am analizat informațiile afișate pe Eticheta europeană, în continuare vom analiza marcajele prezente pe flancul anvelopei.
Pe flacul anvelopei regăsim mai multe marcaje, precum arhicunoscutul cod DOT care ne oferă date relevante despre producția anvelopei (data fabricației, lotul, locul unde a fost produsă etc) și mult mai puțin cunoscutul cod UTQG (Uniform Tyre Quality Grading). Despre acesta vom vorbi astăzi.
Codul UTQG conține trei informațîi importante referitoare la calitatea anvelopelor: indicele de uzură, temperatura și aderența anvelopei.
Treadwear (indicele de uzură)
Marcajul Treadwear apare pe majoritatea anvelopelor și reprezintă coeficientul de uzură al anvelopei. Numărul inscripționat după acest marcaj indică uzura anvelopei în raport cu un etalon, după ce aceasta a rulat pe un traseu prestabilit, în condiții bine definite și monitorizate.
Valoarea indexului Treadwear se situează de obicei între 100 și 800, 100 fiind valoarea de referință, deoarece indică faptul că anvelopa a parcurs traseul de testare o dată. Cu cât coeficientul este mai mare, cu cât anvelopa se uzează mai greu. De exemplu, un coeficient de 440 indică faptul că anvelopa a rezistat pe traseul de testare de patru ori și aproape încă o jumătate, până să ajungă la gradul de uzură aflat în limite legale și care garantează siguranța în timpul condusului.
De menționat este faptul că aceste teste sunt efectuate de producători, nu de organizații independente sau de instituții publice. Acest marcaj nu reprezintă un indicator relevant pentru a face o comparație, din acest punct de vedere, între anvelopele de la producători diferiți.
Temperature
Marcajul Temperature, urmat de una din literele A, B sau C se referă la capacitatea anvelopei de a disipa căldura, precum și de a rula la viteze ridicate și la temperaturi înalte.
Pentru acordarea ratingului de temperatură, se efectuează două teste standard, la viteze diferite. Primul test se efectuează la viteza de 160 km/h, iar altul la viteza de 187 km/h. Litera A reprezintă cel mai bun rating, adică faptul că anvelopa a trecut de ambele teste, litera B denotă faptul că anvelopa a trecut doar testul la viteza de 160 km/h, iar litera C înseamnă că anvelopa nu a trecut nici unul din cele două teste.
Traction
Marcajul temperature urmat de literele AA, A, B sau C reprezintă capacitatea anvelopei de a frâna pe două suprafețe: asfaltul ud și betonul ud (similar cu cel de pe etichetă). Acest indicator nu se referă însă și la aderența anvelopei la accelerare sau în timpul virajelor!
O anvelopă cu marcajul Traction AA semnifică faptul că aceasta are abilități foarte bune de frânare pe asfalt sau pe beton ud. Evident, aderența anvelopei scade în funcție de ratingul primit, C reprezentând cea mai slabă aderență la frânare.
De menționat faptul că aceste marcaje nu oferă informații despre aderenta și frânarea pe suprafețe uscate, manevrabilitate pe suprafețe uscate sau umede sau alti parametri, rezistența la acvaplanare, sau alti parametri importanți.
Deși informațiile cuprinse în cadrul acestor etichete și marcaje sunt extrem de importante, ele sunt considerate a fi incomplete de către specialiști.
Dar pentru o alegere cât mai informată în procesul de achiziție, recomandăm consultarea testelor efectuate de către organizații independente, precum ADAC. În cadrul acestor teste sunt comparați și alti parametri relevanți pentru o anvelopă.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu